Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det ble tidligere i tråden hevdet at ACR er en dårlig rawkonverter. Det stemmer ikke. ACR i CS3 er sammen med Ljosstoga den konverteren som gir meg de beste resultatene. DPP gir også flotte resultater, men er dessverre for begrenset til min bruk.

 

ACR i CS2 er en annen historie. I mine øyne får jeg for bløte resultater med den rawmotoren. Det forandret seg med Adobe Lightroom og CS3, som fikk rawmotoren fra Rawshooter, da Adobe kjøpte opp Pixmantec.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Må bare få si at du er meget flink på å informere andre om de tekniske emnene, og linke direkte til sider som er høyst relevante. Fant samme side som deg, men ved tifeldighet,
Ja, han har alltid mistenkelig gode svar på lur.. :dontgetit:
Haha, mistenkeleg? Éin del kunnskap opparbeida over dei siste åra, éin del Google, ikkje noko hokuspokus. Takk for komplimentane.
Lenke til kommentar

Nei, dessverre, då hadde eg svart deg. Har ikkje PS heller for tida, berre LR, so eg kan ikkje teste noko. Har prøvd litt googling, men det er litt vanskeleg å vite kva ein skal søke etter, og eg har ikkje funne noko. Du fekk nokre tips om problem med fargerom, og å resette innstillingane til standard, men eg har ikkje noko anna.

Lenke til kommentar

Hverken PS eller NX går her... Til helvette med alt!

 

Nei, dessverre, då hadde eg svart deg. Har ikkje PS heller for tida, berre LR, so eg kan ikkje teste noko. Har prøvd litt googling, men det er litt vanskeleg å vite kva ein skal søke etter, og eg har ikkje funne noko. Du fekk nokre tips om problem med fargerom, og å resette innstillingane til standard, men eg har ikkje noko anna.

 

Svaret mitt var til PM.

Lenke til kommentar
Så aner du hva feilen min kan være?

Siden jeg ikke orker å bla så langt tilbake (skal snart stikke fra kontoret), så må jeg dessverre melde at jeg ikke helt forstår spørsmålet. Nå ja, er det egentlig så veldig viktig? Jeg mener det samme om ACR uansett, men andre kan jo ha en annen smak når det gjelder sluttresultat enn meg.

Lenke til kommentar
Har ingen ekspert-tips å komme med, men kan anbefale Aperture 2... Veldig raskt og oversiktlig..

Hvis du har mac med fjorten tusen gigabyte ram.

 

Jeg har en mac med to tusen fem hundre megabyte ram og det kjører helt fint på den :)

Raskere enn LR på samme mac.

Lenke til kommentar

Light Grey Grad = Gradering for landskapsfoto, slik at himmelen blir mørkere

Light Tobacco Grad = Samme som over, men med en oransjefarge

Circ. Pl. = Fjerner refleksjoner, gir sterkere fargemetning. Blåere himmel

ND4 = Filter som gjør bildet mørkere, slik at man kan oppnå lengre lukkertider.

 

Kort forklart. :)

Lenke til kommentar
Så aner du hva feilen min kan være?

Siden jeg ikke orker å bla så langt tilbake (skal snart stikke fra kontoret), så må jeg dessverre melde at jeg ikke helt forstår spørsmålet. Nå ja, er det egentlig så veldig viktig? Jeg mener det samme om ACR uansett, men andre kan jo ha en annen smak når det gjelder sluttresultat enn meg.

 

Problemet er å ta en fil, og konvertere den over til TIFF uten at filen endres utseendemessig.

 

Ligger en tråd om det under bilderedigering.

Lenke til kommentar

Siden Diskusjon.no nå har fått en Wiki så har jeg gitt akamredaktøren en dytt for å få i gang en fotowiki. Tanken er at vi kan dokumentere alle tingene der som alle spør om hele tiden. Hva er en blender og hvordan få Sigma EF-530 til å fungere trådløst osv.

 

Er det noen andre enn meg som er interessert i å bygge opp den Wikien?

Lenke til kommentar
Siden Diskusjon.no nå har fått en Wiki så har jeg gitt akamredaktøren en dytt for å få i gang en fotowiki. Tanken er at vi kan dokumentere alle tingene der som alle spør om hele tiden. Hva er en blender og hvordan få Sigma EF-530 til å fungere trådløst osv.

 

Er det noen andre enn meg som er interessert i å bygge opp den Wikien?

 

Problemet er vel heller hvem som er kapabel nok til å komme med FAKTA.

Lenke til kommentar
Problemet er vel heller hvem som er kapabel nok til å komme med FAKTA.
Vi har ganske mange som er kapable og de som ikke er kapable gidder neppe å skrive noe. Hvis de roter til noe så er revert knappen ikke langt unna (det er lett å sjekke fakta på disse tingene). Det fine med en wiki med relativt begrenset nedslagfelt er at det er lettere og mer moro å bygge den opp enn det er å rive den ned.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...