Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
i november? når jeg regner dollar kurs renger jeg alltid 7kr...

Jeg spøkte :p

 

Men hvor går grensen for når det blir uaktuelt å handle utstyr i statene? I dollar

ingen grense... jeg ønsker å kjøpe noe som de kun har på andre siden av sjøen, slik at jeg har utstyret før 18. august...

Ja men hvis vi skal tenke på meg og ikke deg :p . Hvor havner dollarkursen hvis vi tenker prisforskjell vs garanti og risken med å kjøpe "på den andre siden". Altså hvor mye billigere må det være for at det skal være go-go og ikke no-no ved kjøp i utlandet?

Lenke til kommentar
i november? når jeg regner dollar kurs renger jeg alltid 7kr...

Jeg spøkte :p

 

Men hvor går grensen for når det blir uaktuelt å handle utstyr i statene? I dollar

 

Det kommer ann på mer enn bare dollarkursen. Men først og fremst om du skal reise dit og handle eller ei. :)

 

Jeg reiser til USA nå i slutten av august, og har sett på å handle meg litt optikk med mer mens jeg er der (bestille fra f.eks. BHPhotovideo og få sendt til adressen jeg bor på). Men enkelte ting som f.eks. D700 hus er allerede dyrere enn i butikk i Norge. Tokina 11-16mm ligger derimot på ca 4.000 der, altså 2/3 av prisen i Norge. Det varierer både med dollarkurs, men også med produkt. Du gjør nok ikke like fantastiske kjøp med dagens dollarkurs som for et år siden (da du kunne plukke opp et nytt Nikon 70-200 VR til under 10.000) men så lenge kursen holder seg under 8kr/dollar vil jeg nok tro at du alikevel kan gjøre noen gode kjøp.

Lenke til kommentar

Da tar jeg spørsmålet på nytt:

Skal bestille noe fra USA, og derfor på noen ting.

 

Dette koster tilsammen 250$

 

Bør jeg sende dette som:

UPS Worldwide Express (50$)

eller

FedEx International Priority (70$)

 

Hvor lang tid bør det ta å sende dette til meg i Norge, og bør jeg sende det som gave?

 

Jeg skal sende dette til Norge. Pris er uvesentlig (i den grad man kan kalle det det), da jeg selv klarer å regne hva prisen vil komme på.

 

Men forsvarer sendeprisen (som jeg har uthevet) tid og forsiktighet.

 

Jeg må ha dette i hendene før 20. august

Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra B&H fredag og pakken er i Bergen nå - forhåpentligvis i en varebil på vei til mitt hus.

 

Husk alltid å sjekke Tollvesenet sine sider før man bestiller. Den aktive kursen i disse dager hos Tollvesenet er 6,160 og den står til 9. aug selv om kursen endrer seg opp eller ned. Det kan være positivt og negativt.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Det er UPS som forskuddterer momsen på varene dine.

Du får regning 1-2 uker etter du har mottatt pakken.

 

Edit: Pakken er aldri innom tollvesenet.

 

 

Jeg fikk en pakke fra USA idag. EMS pakke via posten. Ingen gebyrer, kun 168kr. i moms. Forsøkt utlevert på døra, var ikke hjemme og nå kan jeg hente den på posten.

 

Foretrekker posten framfor UPS. UPS er bra i utlandet, straks pakken kommer til Oslo går det som sirup i minusgrader.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Turen skjer uansett så jeg tenkte å planlegge og evt se etter ting som kan være et lite kupp men da avhengi av kursen selvsagt.

 

Da endte jeg nok en gang opp hos japanphoto. Sigma 150mm kommer! :D

Macro?

 

Jepp, jeg gleder meg fantastisk mye! Skal bruke siste rest av sommeren godt! Kom ble noe dyrere enn billigste, som var netshop, men det nytter jo ikke å vente på dem. De har utsatt levering i to uker nå..

Lenke til kommentar
Takk for info gorpium!

Hvor lang tid tok din bestilling (tror du) før den ble kom til tollvesenet? Dersom jeg bestiller nå, vil pakken kanksje kunne bli betalt med 6.1** kroner i kurs?

 

EDIT: brukte du UPS?

Som sagt over her tar UPS seg at momsen og du får faktura i posten en stund etter med det du skal betale.

Jeg brukte UPS ja - adskillig billigere enn de andre alternativene.

 

Er ikke helt sikker på hvor i prosessen momsen blir målt - om det er når den har kommet til Norge osv så må du regne med at kursen endrer seg og at du må betale mer, men dette er kun synsinger fra min side. Garantert noen andre hoder her inne som vet det mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Du får regning 1-2 uker etter du har mottatt pakken.

Og kommer like overraskende hver gang ;)

Første gang jeg bestilte kom det faktisk ingen regning. Eller det var det jeg trodde/håpet på i hvertfall.

 

Men så bestilte jeg fra B&H for andre gang et par måneder senere, og da fikk to momsregninger smelt i trynet en uke senere. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...