Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå var jo JPEG-algoritmene til Canon-kameraer av 400Ds generasjon helt avsindig ræva, da. Forskjell i skarphet er markant mellom JPEG og RAW, noe en ikke finner i samme grad i dag.

Det er mye mulig at det har noe med saken å gjøre, for det er tilsynelatende ingen fine detaljer igjen å skarpe opp. Hår ol. er bare en pikselmørje. Samtidig er det tydelig at det er optiske svakheter også - ganske kraftig sfærisk feilbrytning ute og går her.

 

Jeg tror rett og slett jeg må holde kjeft om saken - så lenge de er glade og fornøyde vil jeg ikke ta fra dem fotogleden ved å påpeke tekniske svakheter ved utstyret.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

AMEN!

 

Har en kompis som kjøpte 1000D for ikke lenge siden, han er på det stadiet at desto lenger objektivet er jo bedre er det angitte objektivet. Så han ville helst beholde den elgamle 28-80 et eller annet plasthus med fokusmotor som skreeeek hver gang den fokuserte, enn å beholde den nye 18-55...

 

Det morsomme er når jeg skal låne kamera hans, hvis jeg dupper innom Av eller Tv så er'n borte og lurer med en gang på om ikke jeg skal vise han hva jeg stiller på.

Når jeg prøver å forklare så er det som å snakke til en vegg og får "vi må ta det senere" :!:

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Uggh. Og jeg som hadde tenkt meg en 135L utpå høsten en gang. Får satse på at bruktprisene holder seg ut over høsten, noe som slettes ikke er sikkert dersom den nye blir svindyr.

 

135 1.8L IS hadde dog vært rimelig sweet.:p Blir sikkert "bare" 2.0 med IS though.

 

Edit: Så på kilden, 135L ble ikke nevnt en eneste gang... :|

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
.... Min kunnskap om Canon 400D i grønn auto begrenser seg til at det ikke går an å bruke raw, og det er nok neppe aktuelt for disse uansett.....

 

 

Tror du må be dem bruke motivprogrammene. Da er skarpheten sånn som "den bør være" i det valgte motivprogrammet. Altså annerledes skarphet i landskap, portrett osv..

 

Tror ikke man kan still noe i grønn auto på noen Canon. Sjekka på 30D og der kan jeg ikke endre skarphet.

Sånn. Da skjønner dere kanskje hvorfor jeg skrev det jeg gjorde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...