Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det ser du veldig enkelt på kameraet,hvis du setter kameraet i blenderprioritet og f/1.4 og trykker utløserknappen halveis ned da ser du lukkertiden på displayet/søker.Når du da forandrer blender til f/1.8 og trykker utløserknappen halveis ned vil du da få en lengere lukkertid.

 

Vil anbefale og rette kamera mot en nøytral bakgrunn for og få samme lysmåling.

 

Edit: Du kan også se på ekponeringsdiagrammet for og se om det blir forskjeller,du kan få forskjellige lysmålinger ved forskjellig blender selv om du kompenserer med lukkertider.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må jeg komme meg i seng! Det er like før jeg bestiller Olympus E-620 fra elkjøp :scared:

Don't do it man! På tross av alle sine herligheter, så er det et jævlig knotete lite hus.

<dukker>

...også 4/3-format da gitt. :no:

 

Fin størrelse og 4/3 formatet er nice.

 

 

Som om jeg skulle sagt det selv.

 

Men om du ønsker det lite og knotete og ikke ønsker å leke med RAW er det helt klart et godt valg.

 

Skyter kun i RAW.

Jeg hadde tenkt å kjøpe E-420 og den er mindre.

 

 

E-620 er stort nok, det er ikke knotete, det kan helt fint brukes med RAW, og jeg lurer på hva i alle dager det er du snakker om?

 

De vet ikke hva de snakker om, dessverre.

 

Stort nok for hvem? Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke synes E-620 er noe godt å holde i, og synes det er vanskelig å jobbe effektivt med. Knotete fordi man f. eks må inn i meny på skjermen for å skifte ISO.

 

Man må innom menyen på de fleste entry-level kameraene. Det må være du som ikke jobber effektivt. Jeg holdt i både E-420 og E-620 på JP, begge var god å holde i med kit objektivet og 25/2.8 pancake. Små hus og små objektiver går fint sammen.

Ja, det kan selvfølgelig brukes til RAW. Mente bare at hvis man utelukkende skyter JPG, er E-620 et veldig godt alternativ på grunn av kunstfilter og en ellers god JPG-behandling i kameraet.

JPG og kunstfilter er bare noe man gjør for morro.

 

Er ikke KimNK assistent for en fotograf som bruker Olympus?

Bruker Svein Bringsdal Olympus eller har han byttet?

 

Rart at det er mulig å bruke en 2x cropsensor i 4/3 formatet til proffesjonelt arbeid :hmm:

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Er ikke KimNK assistent for en fotograf som bruker Olympus?

Bruker Svein Bringsdal Olympus eller har han byttet?

 

Rart at det er mulig å bruke en 2x cropsensor i 4/3 formatet til proffesjonelt arbeid :hmm:

 

Jepp,og Pepsi Cola er verdens beste siden Michael Jacksons reklamerte for det.

 

Det er en grunn for at fotografen er eksponert på Olympus sine sider,Hvilken format han bruker uoffisielt vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
OK? :)

Sure. Men det er ikke en absolutt sannhet, slik du forsøkte å fremstille det. ;)

 

Jepp,og Pepsi Cola er verdens beste siden Michael Jacksons reklamerte for det.

 

Det er en grunn for at fotografen er eksponert på Olympus sine sider,Hvilken format han bruker uoffisielt vet ikke jeg.

Dersom du sjekker exif på noen av bildene finner du at de er tatt med E-1. Og det tyder på at fyren ble glad i Olympus tidlig, hvorfor skulle han ellers bruke E-1? :p

Lenke til kommentar
Dersom du sjekker exif på noen av bildene finner du at de er tatt med E-1. Og det tyder på at fyren ble glad i Olympus tidlig, hvorfor skulle han ellers bruke E-1? :p
Nkr er et mulig insitament.

 

Hvis en shoot ikke skal brukes i posterformat, så kan det vel kanskje tenkes at en fotograf lar seg friste av litt ekstra moneter :p

 

Men. Nå bare erter jeg deg Simon.

Lenke til kommentar
OK? :)

Sure. Men det er ikke en absolutt sannhet, slik du forsøkte å fremstille det. ;)

 

Jepp,og Pepsi Cola er verdens beste siden Michael Jacksons reklamerte for det.

 

Det er en grunn for at fotografen er eksponert på Olympus sine sider,Hvilken format han bruker uoffisielt vet ikke jeg.

Dersom du sjekker exif på noen av bildene finner du at de er tatt med E-1. Og det tyder på at fyren ble glad i Olympus tidlig, hvorfor skulle han ellers bruke E-1? :p

 

Veldig tidlig "relativt".

Første kamera var en practica som fjortenåring og begynte olympusgreia med en OM40 og siden vært der,så forstår veldig godt at han er lojal.Han betaler nok ikke allverden for fotoutstyret lengere hvis han har litt forretningssans,tenke på at siden olympus "bruker" han internasjonalt.

 

Han ble faktisk mobba for practicaen av de andre i fotoklubben,så det var grunnen for bytte til OM40 :)

 

kilde:portfolio Svein Bringsdal.

Lenke til kommentar
Ikke på kortere lukketider, men når de nærmer seg 1/30-1/10s kan jeg tenke meg at det har noe å si.

 

Nå var det jo også noe med lyden, som sagt. Eldre Leica lager ikke lyd, de. De bare whiffer når bildet tas. Det har en nytte mange undervurderer. En venn av meg forsto ingenting da en eldre herre i Perpignan spurte Canon-representanten om hva de hadde gjort for "å få mindre lyd fra lukkeren og speilet" på 5Dmk2. Jeg snakket med fyren etterpå, det viste seg at han pleide å skyte M3, men at han nå hadde konvertert til Canon og til 5D. Han trivdes, men likte ikke den "bråkete lukkeren".

 

Det er dessverre et tema som forsømmes mye i dag, E-1 hadde visstnok en musestille lukker, Canon har vel en "quiet mode" også.

 

Undertegnede syns dette er noe som burde prioriteres litt mer i fremtiden, til sport og landskap gjør det ingenting at speilet og lukkeren sier "KAKLUNKDUNKETIDUNKKK!", men til reportasje kan det være litt.. plagsomt. :)

Du sier noe der Simon ;) Selv er det ikke ofte jeg ser lukkeren som plagsom, men det hender jo. Fikk noen bilder jeg skulle redigere her om dagen, der hadde fotografen skutt fast på 1/15s idiotisk spør du meg, bevegelsesuskarphet er helvette.

Lenke til kommentar
Stort nok for hvem? Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke synes E-620 er noe godt å holde i...

Agree! Kan med hånden på kameraet si at jeg heller ikke er fan av grepet til E-620.

 

Ser det er oppholdsvær idag... Noen med interesse for fototur i Bergen?

Er dessverre fortsatt i Oslo, og jeg utnytter nok solen til tææning. :p

Er ikke du tææn nok fra før av :roll::D

 

Jeg får vondt i magen når jeg ser disse bildene fra oljesølet etter den båten som gikk på land. :(

http://picasaweb.google.com/Khanen/OljesLI...t=embedwebsite#

:( får helt vondt i magen av dette her ass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...