Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Om ikke D90 er veldig anderledes enn alle andre Nikon-hus jeg har vært borti, så skal man ikke behøve å gjøre noe som helst.

 

D70 (som er det eneste huset jeg har hatt som ikke gir lysmåing med AI-objektiver) ga fokusbekreftelse umiddelbart sammen med min AI 105/2.5, selv om det ikke støttet lysmåling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal det ja. Fokuspunktet i midten lyser rødt når du er i fokus.

Nok en ting som Canon gjør bedre enn Nikon når det kommer til å støtte gammelt Nikkor-glass. :no: (selv om man rimelig kjapt blir vant til å legge merke til prikken i pereferien av synet)

 

Her er i det minste bekreftelse på at D90 skal fungere slik vi har beskrevet:

And while we are at it, why not light up the center AF-bracket as a manual focus confirmation instead of the little green light outside the image in the viewfinder.

(hentet fra en D90-anmeldelse hvor man omtaler kompatibilitet med AI-glass)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Var på konsert med Narum i dag (forøvrig releasekonserten). Med band blir det jo ikke akkurat så veldig lavt volum. Jeg hadde til og med ørepropper (men nå er jeg litt ekstra forsiktig med hørselen min). Allikevel hørte jeg pressefotografen rimelig godt med sin D3.

 

 

 

Hvor mye ville dere tatt for et Nikon D40x med kitobjektivet. Tatt rundt 12 000 bilder med det. Kjøpt for 7000 kr (ja, jeg var dum) for nesten 2 år siden.

Lenke til kommentar
Nå må jeg komme meg i seng! Det er like før jeg bestiller Olympus E-620 fra elkjøp :scared:

Don't do it man! På tross av alle sine herligheter, så er det et jævlig knotete lite hus.

<dukker>

...også 4/3-format da gitt. :no:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Stort nok for hvem? Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke synes E-620 er noe godt å holde i, og synes det er vanskelig å jobbe effektivt med. Knotete fordi man f. eks må inn i meny på skjermen for å skifte ISO.

 

Ja, det kan selvfølgelig brukes til RAW. Mente bare at hvis man utelukkende skyter JPG, er E-620 et veldig godt alternativ på grunn av kunstfilter og en ellers god JPG-behandling i kameraet.

 

OK? :)

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det riktig om jeg sier at når man går fra blender på f.eks f1/8 til f1/4 så kan man ha et hakk lengre lukkertid med samme "effekt"?

Ikke helt. I tillegg til at dypdeskarpheten blir annerledes, er det to "stopp" fra 8 til 4, og for å få samme eksponering kan du ha to "hakk" kortere lukkertid. Dvs at hvis bildet er riktig eksponert med f/8 og 1/125 kan du bruke 1/500 med f/4.

 

Anbefaler at du tar en titt på dette, det forklarer en del viktige sammenhenger.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Har jeg forstått det riktig om jeg sier at når man går fra blender på f.eks f1/8 til f1/4 så kan man ha et hakk lengre lukkertid med samme "effekt"?

Ikke helt. I tillegg til at dypdeskarpheten blir annerledes, er det to "stopp" fra 8 til 4, og for å få samme eksponering kan du ha to "hakk" kortere lukkertid. Dvs at hvis bildet er riktig eksponert med f/8 og 1/125 kan du bruke 1/500 med f/4.

 

Anbefaler at du tar en titt på dette, det forklarer en del viktige sammenhenger.

 

Jeg snakket om f1/8 og f1/4, ikke f/8 og f/4 som du nevner.

 

Var dårlig forklart, men jeg mente var at om man går fra f1/8 til f1/4 så kan man ha litt kortere (skulle stå kortere i den forrige posten også) lukkertid med samme blender og fortsatt få inn like mye lys. For det er jo derfor man vil ha lyssterke objektiver, for å få så kort lukkertid som mulig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...