Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Da er mitt D300 på vei i posten. Gleder meg som en unge til å begynne å leke med det til uka. :)

 

Betalte 15000,- (frakt inkl) for D300-hus, Nikon 18-105mm, 18-200mm VR, 50mm 1/8 og SB-800. Alt i original emballasje og meget pent brukt. I følge selgeren kunne hatt satt det i utstillingsviduet uten at noen hadde reagert. :)

 

Hva syntes dere om prisen?

 

Hvorfor i alle dager 18-105 og 18-200?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var fordi selgeren ikke fant alle kvitteringene og brukermanualene så han slang den med som "plaster på såret".

 

Regner med å selge den og heller kjøpe noe annet artig. Regner med at jeg ikke kommer til å bruke den da jeg antar at den og 18-200mm er rimelig like hva kvalitet angår?

 

Har også bestilt MB-D10 som kommer en vakker dag. :)

 

TGB: Fant ut at jeg gikk for originalt grep til slutt. ;)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Måtte le litt når han nevnte at lukkeren var så flott på leica. Hvis ikke du er "mann nok" til å holde et SLR så er du ikke mye tøff.. Kan ikke si jeg er direkte plaget av vibrasjoner av speilet på D700...

 

Men som du sier, funket i 30 år. men det har da nikon oxo ;) og hasselblad osv osv...

Ikke på kortere lukketider, men når de nærmer seg 1/30-1/10s kan jeg tenke meg at det har noe å si.

 

Nå var det jo også noe med lyden, som sagt. Eldre Leica lager ikke lyd, de. De bare whiffer når bildet tas. Det har en nytte mange undervurderer. En venn av meg forsto ingenting da en eldre herre i Perpignan spurte Canon-representanten om hva de hadde gjort for "å få mindre lyd fra lukkeren og speilet" på 5Dmk2. Jeg snakket med fyren etterpå, det viste seg at han pleide å skyte M3, men at han nå hadde konvertert til Canon og til 5D. Han trivdes, men likte ikke den "bråkete lukkeren".

 

Det er dessverre et tema som forsømmes mye i dag, E-1 hadde visstnok en musestille lukker, Canon har vel en "quiet mode" også.

 

Undertegnede syns dette er noe som burde prioriteres litt mer i fremtiden, til sport og landskap gjør det ingenting at speilet og lukkeren sier "KAKLUNKDUNKETIDUNKKK!", men til reportasje kan det være litt.. plagsomt. :)

Lenke til kommentar
Det er dessverre et tema som forsømmes mye i dag, E-1 hadde visstnok en musestille lukker, Canon har vel en "quiet mode" også.

D300s har også fått en "quiet mode". Slett ingen dårlig idé - D200 hadde et relativt diskret speilklask, mens D300'ens metalliske klank minner om et håndvåpen...

 

Takk for innspill på bilder. Gikk for hegrebildet (tatt med D70) i en lett beskåret versjon, siden det har mest "pop".

 

Fun fact: Jeg har gjort en separat backup av alle jpeg'ene mine i dag. Målt i bytes har 50% av produksjonen skjedd de siste 18 månedene, men det utgjør mindre enn 25% av det totale antallet bilder (42469 ;)). Filstørrelsene har tatt helt av... :roll:

Lenke til kommentar
faen det er vanskelig å treffe fokus med en gammel 50mm 1.8 manuelt. Noen tips? Eneste jeg får til er på stativ i live view, zoomet helt inn på skjermen.

 

I mitt D40 hus så er det en liten grønn prikk som lyser når jeg har truffet fokus. Jeg følger bare med på den. Pleier å bli bra med mindre jeg skal ta bilder av ungene som ikke akkurat sitter stille. Vet ikke om D90 har slikt dog.

Lenke til kommentar
, mens D300'ens metalliske klank minner om et håndvåpen...

Så det er ikke et ideelt kamera for pressefotografering under en konsert med tre mennesker som spiller stille og lavt på et par instrumenter imens de prøver å spille kunstverket de kaller for "stillhet"?

 

Var på en konsert på Canalstreet hvor akkurat det skjedde. Vi var tre fotografer som tok bilder iherdig imens publikum prøvde å nyte de merkelig nok metalliske lydene som kom ut av instrumentene. Vi fikk til og med en koselig melding fra pressefotograf-lederen om et irritert publikum.

Lenke til kommentar
faen det er vanskelig å treffe fokus med en gammel 50mm 1.8 manuelt. Noen tips? Eneste jeg får til er på stativ i live view, zoomet helt inn på skjermen.

 

I mitt D40 hus så er det en liten grønn prikk som lyser når jeg har truffet fokus. Jeg følger bare med på den. Pleier å bli bra med mindre jeg skal ta bilder av ungene som ikke akkurat sitter stille. Vet ikke om D90 har slikt dog.

D90 har slikt, ja.

Lenke til kommentar

Faktisk har alle Nikon slikt. :) "Single digit" husene, samt D60 (og presumptivt D5000?) har en smartere løsning, som faktisk forteller deg hvor mye du må vri, og hvilken vei.

 

Egentlig pussig om ikke D90 har noe sånt begravd ett eller annet sted i CSM-menyene?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

De fleste nyere kamerahus har vel en slik funksjon.

 

Uff ja. Følt meg litt uønsket i stille saler hvor D3'en klasket - den er ikke stille.

 

Det er ikke vanvittig billig, men et ekstremt godt kjøp.

Brukt mye den komboen og likte den veldig godt til hverdagsbruk.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Er det noen andre som vet om d90 har fokusbekreftelse? har googlet, men finner lite.

Det har du fått bekreftet ovenfor av både OlavF og meg.

 

Det er en liten grønn prikk nederst til venstre i søkeren. Den samme som tennes når du bruker AF. For at den skal funke må lysmåleren være aktiv (halvpress på utløserknappen gjør nok susen).

Lenke til kommentar

så den funker ikke siden det nikkor 50 mm 1.8 serie e objektivet jeg fant i kjelleren ikke har lysmåling med d90?

 

på d60 husker jeg jeg måtte inn i menyen og slå det på. Må jeg det på d90 og? om jeg skulle bruke det med objektiver med lysmåling og mf?

Endret av swahili
Lenke til kommentar
Det var vel det jeg var redd for å høre. Synes det er merkelig at en (tydeligvis) seriøs selger velger å avslutte en auksjon som dette uten å gi en bedre forklaring.

 

Det eneste jeg så langt har funnet utfordrende (og en smule irriterende) ved å bruke Ebay et den "automatiske budgivningen". Denne har stoppet smilet mang en gang alt ;)

 

 

EG

 

Hvis du bruker autobud er det lurt og ikke bruke runde summer,bedre og foreksempel legge inn 51 Dollar.

 

 

Høres fornuftig ut :) . Men det jeg litt klønete egentlig prøvde si - var at det kan være frustrerende å legge inn et bud på noe hvor andre automatisk overgår ditt.

 

Det ville vært bedre om den oppgitte bud-summen var den reelle. Men klart; jeg ser fordelen for selger/Ebay også ved å gjøre det på denne måten.

 

 

EG

 

 

Si at autobudet ligger på 30.- og du er villig til og betale 50.-,Kan hende autobudet har en maksgrense på 50.- hvis du da legger inn 51.- får du budet,spesielt fint der du har minimumsbudbeløp på foreksempel 10.- da slipper du og måtte by 10.- over 50.-"60".

 

I do get your point mate, but I STILL hate the "auto" option non the less ;)

 

 

EG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...