Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er vel ikke svineinfluensa, tenker det er en vanlig forkjølelse. Satt på i en trekkfull bil til Notodden her om dagen.. så det er etter at jeg snakka med deg ;) Men for å være på den sikre siden kan du jo isolere deg ;)

Ikke snakk om forkjølelse ble forkjølet i helgen. Var en av de kraftigere variantene slik at jeg var sengeliggende på lørdag.

Tom

Lenke til kommentar
Hva kjøpte du deg da?

En Olympus ZD 35mm f/3.5mm macro.Til dne prisen så var det umulig å la være. Det virker som Dixon kutter ut Olympus; kjøpte en ZD 40-150mm f/4-5.6mm til £129.99 for to uker siden :D

Tom

Du må ikke si sånt. Det gjør det værre å betale norsk pris for oss andre.

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg en AF-S 135mm F/2 uten DC. DC funksjonen er helt unyttig for meg.

DC funksjonen er veldig anvendelig for å styre hvor raskt overgang til ut av fokus blir etter fokusområdet (eventuelt foran). Meget nyttig om man ikke får bakgrunnen langt nok unna ved portrett (grunnet plass).

åssen er sb900? bedre enn sb800? verdt å gå for 900 istedenfor 800? Jeg lurer for en kompis av meg tenker å kjøpe sb-800, men vi to merker at det selges ikke lenger på en god del butikker. Antar at det er noe med utdatert.

SB-800 er 95% identisk med SB-900. I praksis er det veldig liten forskjell (bedre meny og litt kraftigere, noen ekstra innstillinger, værtetting, forbedret hvitbalanse og filterinfo mot kamerahus), ulempen med SB-900 er uten tvil størrelsen.

Vanligvis benytter jeg SB-800 på kamera (med mindre det bøttregner ute, da benytter jeg SB-900 med WG). Vanligvis benyttes SB-900 av kamera på stativ, så størrelsen er ikke noe problem.

Vurderer et par ekstra SB-900, men avventer et eventuelt lanseringskred av ny optikk fra Nikon først (AF-S 70-200 f/2.8 VRII, AF-S 24mm f/1.4, AF-S 35mm f/1.4 og AF-S 85mm f/1.4 er kandidater for dette året).

Edit:

SB-900 er bedre enn SB-800, men differansen er langt mindre enn folk flest tror. SB-900 erstattet jo SB-800 i fjor høst (det som finnes i butikker eventuelt er restlager).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Du må ikke si sånt. Det gjør det værre å betale norsk pris for oss andre.

Da kan det kanskje være et plaster på såret å nevne at i de andre butikkene så ligger de på samme prisnivå som i Norge.

Tom

Jeg kan skrive under på at England overhodet ikke er noe billig land å bo i, selv med norsk lønn.

Lenke til kommentar
Jeg kan skrive under på at England overhodet ikke er noe billig land å bo i, selv med norsk lønn.

Danmark er ikke så gæærnt - man betaler merkbart mer i skatt (toppskatten er på effektive 61.5% eller deromkring), men ting er billigere enn i Norge. Ikke biler, brus og plastposer, da, og elektronikk er like dyrt, men matvarer og sånt er markant billigere..

Lenke til kommentar

GB er da vel ikke så dyrt? Det jeg kommer på som er dyrt er tak over hodet, samt drivstoff. Mat, sportsutstyr, alkohol ++ er en del billigere enn her hjemme.

Jeg fikk Mamma til å handle Thermarest liggeunderlag til meg og samboeren min i sommer. Vi vikk begge underlagene til samme pris som ett koster her hjemme.

Et annet eksempel er klatretau. Tau som koster rundt 20-25kr/m her i Norge får man for rundt £1/m hvis man vet hvor man skal handle. Dvs at utsalgsprisen der er omtrent den samme som innkjøpsprisen til butikk i Norge.

Jeg skal kjøpe en del utstyr som ny sekk, ny skalljakke og muligens telt og stegjern i høst/til våren, og da vil jeg ikke tape noe på å dra til England for å kjøpe det. Jeg vil kanskje til og med spare på det hvis billettene er billige. Det hjelper selvsagt at jeg bor gratis under oppholdet.

-

Det over forutsetter selvsagt at man får Norsk lønn. AFAIK jobber unge i GB ofte for rundt £5/h, som er rundt halvparten av det Norsk ungdom tjener i timen. Derfor vil det som er like dyrt hos dem som i Norge være enda dyrere for dem.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Skal man ta mye ulike bilder og må endre innstillingene feks på blitsen så gruser SB-900 forgjengeren. Den har en hovedbryter med remote/slave klart, mens du må holde inn skjulte menyknapper og styr på SB-800. SB-900 har i tillegg med softdome og etui som har plass til alt tilbehøret hvis det har noen betydning for deg.

åssen er sb900? bedre enn sb800? verdt å gå for 900 istedenfor 800? Jeg lurer for en kompis av meg tenker å kjøpe sb-800, men vi to merker at det selges ikke lenger på en god del butikker. Antar at det er noe med utdatert.
Lenke til kommentar
Funker bra inne, helt ubrukelig ute.

Kommer jo helt an på. I sterkt sollys er de lite nyttige. Da er en PW eller en synckabel bedre. Bruker Olympus sitt system en del både i dårlig lys og kraftig lys, og normalt er det lite problemer. :)

Men når det først blir problemer...

Kan ellers nevne at jeg er tilbake i gamlelandet med kofferten full av CDer, DVDer, gadgets og børst ;)

Tom

DVDer kjøpte jeg også en del av da jeg var i Londonum for noen år siden. Og CDer, samt et par t-skjorter fra en platebutikk. Det er fortsatt noen av mine favorittskjorter. Rart jeg ikke er for feit for å bruke dem lenger. :)

Kjøpte også en hatt, den brukes nok litt for lite i dag.

Lenke til kommentar
Funker bra inne, helt ubrukelig ute.

Kommer jo helt an på. I sterkt sollys er de lite nyttige. Da er en PW eller en synckabel bedre. Bruker Olympus sitt system en del både i dårlig lys og kraftig lys, og normalt er det lite problemer. :)

Men når det først blir problemer...

Jeg brukte den midt på natta, skulle trigge en 580exII til venstre for meg, og en 430EXII til høyre for meg. Holdt 1D i vertikalgrepet og hadde på 135mm F/2, hva tror du skjer?

Venstre trigges helt fint, men høyre trigges ikke, for IR signalene blokkeres av _solblenderen_

ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...