Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, han klarte å formidle et bilde med en følelse som gir rom for ettertanke. Men litt av bildets berømmelse er vel at det ble sagt at det var ekte. At mannen faktisk ble skutt i kamphandlinger, og at fotografen befant seg i disse kampene mens kulene suste rundt ørene uten tanke på sin egen sikkerhet. Det er tøft gjort. Blir litt som å få tak i noen innvandrere og kle dem opp i kostymer.. og så ta bilde av dem på badestranda og si at det faktisk var i Irak.

Lenke til kommentar

Nå er det ingen som kan vite om det bildet er falsk eller ikke, fordi det var bare Capa og soldaten som var tilstedet når bildet ble tatt (såvidt jeg vet). Og begge er nå død!

Det er alltid noen konspirasjon teoretikere som alltid vil ødelegge, om det så er månelandingen, 9/11 eller Capa sitt bilde.

Jeg både tror og er ganske så sikker på at dette bildet ikke er falskt, og det skal ikke en idiotisk spansk avis få ta fra meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Gleder meg til jeg får såpass overskudd at jeg får oppgradert kamerabaggen selv, men foreløpig ser det ikke ut til at det blir noen realitet med det første.

Over til noe annet; Jeg var på Røros en svipptur i går og der gikk jeg forbi en kar jeg hadde lyst til å ta bilde av. Gikk bort og spurte om jeg kunne få ta bilde av han, noe han nærmest ble fornærmet over og spurte hvorfor. Jeg forklarte som så at jeg er hobbyfotograf og liker å portrettere eldre mennesker som ser ut til å ha levd livet. Han gryntet og sa at det gikk greit, men når jeg spurte om navn, nektet han å gi meg det. Jeg fikk heller ikke noe konkret svar på om jeg kunne få bruke bildet, så jeg gikk videre. Nå sitter jeg her med det jeg selv mener er et flott bilde av han, men med en usikkerhet om hvorvidt jeg skal bruke det. Han hadde ikke noe navn tydeligvis og sa heller ikke nei, på spørsmål om jeg fikk bruke det.

Så hva mener flere her? Dette var på offentlig sted, men som sagt kommer jeg ikke til å bruke dette til noe, med mindre det er et smutthull.

Lenke til kommentar

Bruk det. Den loven er uklar og umulig å bli straffet etter. Du har lov til å publisere bildene om det er av allmenn interesse, og det ER allmenn interesse etter å se bildene til en fotograf. Ergo, du har 100 % lov til å publisere bildene dine.

Og, du spurte om du kunne få ta et bilde av han. Når han da sier ja så samtykker han også ved at du kan publisere det. Hva ellers skal du bruke bildet til?

Edit: Og når VG.no har lov til å publisere bilder av fulle ungdommer i syden, har du fullt lov til å publisere dine.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Så definitivt er det sammenlignbart. Journalister går ikke under noen særskilte regler enn oss andre. Så klart, en kan si at bildene fra Syden eller snikbilder av Dronning Sonja er av "allmenn interesse", men det er også våres fotografi.

Om en vg fotograf velger å fotografere fulle ungdommer i Syden for så å lage en sak på det, eller at jeg fotograferer det dagligdagse livet i Oslos gater for så å lage en sak på det som jeg prøver å få solgt, så er det absolutt ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Så definitivt er det sammenlignbart. Journalister går ikke under noen særskilte regler enn oss andre. Så klart, en kan si at bildene fra Syden eller snikbilder av Dronning Sonja er av "allmenn interesse", men det er også våres fotografi.

Om en vg fotograf velger å fotografere fulle ungdommer i Syden for så å lage en sak på det, eller at jeg fotograferer det dagligdagse livet i Oslos gater for så å lage en sak på det som jeg prøver å få solgt, så er det absolutt ingen forskjell.

Da kan du vel kanskje lese dette og svare om du enda mener det sammen?

For det første er det ikke lov å publisere bilder av andre personer uten dennes/disses tillatelse. Og har personene gitt deg tillatelse kan de når som helst trekke sin tillatelse og du må umiddelbart fjerne bildet. Lovene som regulerer dette er §45c, §54 og §55 Åndsverksloven, samt §246, §247 og §390a i Straffeloven. Du kan få stor bot og i verste fall få fengsel om du har lagt ut noe som en person er svært uenig i og du i tillegg nekter å fjerne dette
Lenke til kommentar

Jeg mener det samme fortsatt. En fotojournalist ansatt i en avis eller Se&Hør har ingen større rettigheter på å ta bilder en det jeg har.

Han/hun som jeg går under det samme regelverket, og jeg kan vedde en 100 lapp på at i de fleste tilfeller har ikke fotojournalister en skriftlig bekreftelse på at de har rett til å publisere bildet.

Lenke til kommentar
Bruk det. Den loven er uklar og umulig å bli straffet etter. Du har lov til å publisere bildene om det er av allmenn interesse, og det ER allmenn interesse etter å se bildene til en fotograf. Ergo, du har 100 % lov til å publisere bildene dine.

Et portrettbilde av en gammel og ukjent mann på gata er ikke av allmenn interesse.

EDIT: Så vidt jeg husker så var vel også bildene av fulle ungdommer i syden, sensurert?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...