Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke noe i veien med fokusen. Jeg vet at det meste er veldig soft på full åpning, men canon sin 50 1,4 er mye skarpere, og min gamle 50 1,8D var skarpere på F/2 enn det der. 100% ja.

14-54 er betraktelig skarpere enn det der på full åpning @ 54mm. Rett nok er det f/3.5, men det er et zoom-objektiv.

 

50/2.0 er forøvrig perfekt fra f/2.0.

 

Edit: 50/1.4 @ f/2.0 skal være tilsvarende 50/1.8 @ f/2.8 på D3x i alle fall.

 

Edit2: På D200 er 50/1.8 skarpere på f/2.0. Videre er det dødt løp.

 

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1231/cat/12

 

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...oduct/97/cat/12

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Nesten ferdig med juniboken! Har brukt en stund på språkvask nå; forhåpentligvis brukes "i forhold til" nå bare ved sammenligninger*, og kaoset av tallord og artikler er litt ryddigere enn det var. Bestiller forhåpentligvis i morgen formiddag. Dette blir storveis. :)

 

*Alle med en litt over gjennomsnittlig interesse for intransitive verb og annen språkmoro burde lese Per Egil Hegges daglige språkspalte i Aftenposten.

Lenke til kommentar

Herregud så mye dissing av et objektiv da..... :dontgetit:

 

Jada, beklager sn0dig, at jeg tok deg for å være koffein. Du har nok vært rimelig uheldig hvis du har hatt to eksemplarer som ikke har vært bra, men du må huske på to ting. Den første tingen er at objektivene ikke yter 120% ved nærgrensen - selv om det er liten dybdeskarphet burde selvfølgelig ting være i fokus. Skal ikke si noe i mot det.

 

Det andre er at du er statistisk veldig uheldig da svært mange av eksemplarene er meget gode. Jeg har f.eks FIRE ganger på rad fått tilsendt et nytt hovedkort fra nettbutikk som viste seg å være defekt! Dette har vært to stk Abit og to stk Asus. Likevel, hvor mange fornøyde kunder tror du som har hatt akkurat samme objektiv eller hovedkort? Lage seg slike fordommer mot et objektiv er bare bull når du ser hva andre kan prestere med objektivet.

 

Du må for all del velge hva du ønsker å bruke, og kanskje du vil få en Sigma som fokuserer perfekt. Derimot er det langt flere som er missfornøyde med autofokusen og det enkelte eksemplars variasjon på Sigma enn Nikon. Men som sagt er du nok en som kanskje går i mot statistikken.

 

Missliker i grunn at man skal drite ut produkter her på forumet når man er missfornøyd med noe. Jeg klaget ikke når jeg fikk min første Canon 5D fra Fotovideo. Eske og kamera er splitter nytt, men hadde mer støv i søkeren og på CMOS enn mitt fire år gamle D70 som aldri hadde vært renset. CANON ER DÅRLIG!!!!!!!!!!! SUGER! NIKON FTW! Minner mer om inkompetanse og hyling fremfor å se det positive i hva produktene faktisk gir - sett bort fra enkelte feil som av og til kan skje en og annen. Å be andre direkte å drite i ett produkt pga småfeil blir bare for dumt. Mener ikke å henge ut noen med dette, men skjerpings folkens.

 

Jeg selv har en AF-S 50mm F/1.4 og har er meget fornøyd. Jeg vet om objektivets "svakheter" og gir faen i det. For meg er hva objektivet kan gi meg det som teller. Legger ved et par bilder fra min AF-S 50mm som er fokusert på under 60cm og F/1.4. Jeg ønsker ikke å klage på dette møkkaobjektivet i hvertfall.

 

 

 

F/1.4

 

 

100% utsnitt

 

 

F/1.4

 

 

 

 

 

PS: Selv en 50 år gammel Nikkor slår dette forbaskede Møkkaobjektivet som selges i dag. Nikon har holdt oss for NARR I 50 ÅR!!! Og vi fortsette å pøse ut penger til disse griske haiene som produserer dritten vår i plast og gud vet hva annet. :no::no::shrug:

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Forresten, helsevesenet advarte folk mot å dra til England de nærmeste dagene.

Oh, what the hell!

Som vanlig - mediahysteri. Folk bør være mer redd for å sose rundt i trafikken med hodetelefonene på full rulle.

 

Tom Waits er forresten fantastisk. Dere burde alle høre på og forgude han.

Velkommen etter - har vel hørt på han siden 1984 en gang :D

 

Tom

Lenke til kommentar
AF-S 50/1.4G er visst ikke ordentlig skarp før 2.8 eller mindre..
Dette gjelder så vidt meg bekjent de aller fleste 50mm f:1,4. De færreste er skarpe på full åpning. De gode er akseptable i senter. De aller beste er også kantene brukbare.

 

Lyssterk optikk har sine klare begrensinger. De bør man kjenne for å nytte av slik optikk. f:1,4 er i de aller fleste tilfeller en nødløsning :ohmy: ikke noe man bør tilstrebe. Dvs bla ofte si at bildene bør komponeres slik at kantene blir mindre viktige.

 

La oss heller ikke glemme at vi her driver med pixel peeping. Har du prøvd å skrive ut disse filene Snodig? Hvordan ser de ut da?

Neppe perfekt, men tross alt fult ut akseptabelt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...