Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

"Herregud så dårlig jeg er... Burde virkelig ikke tatt alle de jägermesterene i går."

Apropos jägere - så en poster her om dagen - " 15 things you know is going to end badly". Jägermeister var vel #11 eller noe slikt på listen ...

 

Tom

Kom gjerne med link til den listen. Den virket artig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke særlig fornøyd med den nye AF-S 50 1.4 heller.. lurer på om jeg skal bytte den mot en AF-D eller noe sånn..
Høres merkelig ut. Den er regnet for å være bedre enn AF-D varianten rent optisk. Mandagseksemplar?

 

Isåfall har jeg fått to mandagseksemplar. Skal legge ut bildeeksempel øyeblikk, må bare få lastet bildene inn på stasjonæren.

 

Koffein: Tror du skal få byttet ditt AF-S 50mm F/1.4 om det ikke er godt på de blenderåpningene. Mitt objektiv på samme hus som deg er forøvrig en utrolig bra kombinasjon. Har ingenting å utsette på det, sett bort fra de naturlige tingene som vignettering og slikt.

 

Hvis det er meg du mener med koffein, så har jeg allerede byttet ett eksemplar som jeg ikke var fornøyd med, i ett annet. Bildeeksempel kommer som nevnt.

Lenke til kommentar
Er jeg for kresen eller har jeg fått to rævpulte versjoner av dette objektivet? Dette er typisk eksempel på bilder tatt med stor blender.

 

Ta et bilde med skrå avis eller noe ved siden av, så vi kan se fokuspunktet. Det meste er veldig soft på full åpning, spesielt noe så stort som effenfire..

 

Er dette 100% crop eller hva?

Lenke til kommentar

Siden dette er mitt andre eksemplar med identisk bildekvalitet, så er jeg fryktelig redd for at det ikke er jeg som har vært uheldig, men at det nye optiske designet sliter med noen sånne motiver. På andre motiver funker det rimelig greit, men noen ganger ser det rett og slett jævlig ut, som de bildene jeg la ut. Måtte ha blendet ned til F/5.6 ca for at det skulle ha sett -sånn noenlunde- greit ut.

 

Edit: Så dere kan tenke dere at normal uke med F/1.4-2.8 utfordring ikke er det jeg har mest lyst til akkuratt nå..

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar

På begge bildene ser det ut som om det bare er det nederste av det midterste bladet som er i fokus. Pass på at det kanskje kan være fokus shift - bruk stativ og live view til å fokusere presist. Blir veldig tynn dof på fullframe, vøttø. :)

 

Hmm - det du heller skulle hatt her er et Canon-kamera og en 24-70L - det er snasne greier. Prøvd noe sånt før? 135L er også spesielt fin optikk.. ;)

Lenke til kommentar
På begge bildene ser det ut som om det bare er det nederste av det midterste bladet som er i fokus. Pass på at det kanskje kan være fokus shift - bruk stativ og live view til å fokusere presist. Blir veldig tynn dof på fullframe, vøttø. :)

 

Hmm - det du heller skulle hatt her er et Canon-kamera og en 24-70L - det er snasne greier. Prøvd noe sånt før? 135L er også spesielt fin optikk.. ;)

 

Om ikke mine fokuseringsskills har endret seg drastisk siden jeg hadde 5D og 50 1,4 så er det definitivt ikke min feil. Og på originalbildet er det null problem å se at det nederste bladet er helt ute av fokus i forhold, og at fokus ligger på det midterste.

 

Edit: For ikke å snakke om at det er mindre dybdeskarphet på 85 1,4, men når jeg bruker det har jeg ikke problem med fokus shift ;)

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar
På begge bildene ser det ut som om det bare er det nederste av det midterste bladet som er i fokus.

Og på originalbildet er det null problem å se at det nederste bladet er helt ute av fokus i forhold, og at fokus ligger på det midterste.

Det jeg mente her var at det bare er den nederste delen av det midterste bladet som er helt i fokus.. :)

 

sn0dig har både hatt 1D MkII, 5D og 24-70L og 135L, så han har vært bori den leiren også Trondster. :p

Hihi - åh, har han det? Det visste jeg nesten ikke.. ;):whistle::innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...