Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Man får holde seg til et system av gangen, det er ikke dumt det. HAdde det hvert film mulighet med D700 lurer jeg på hvordan salget hadde hvert...

Jeg vil gjerne bruke flere systemer. Har brukt Canon og Nikon lenge nok nå til å se hva jeg liker ved de to og da bruke de i ulike situasjoner.

Noen som har tatt bilder av biler ut av et bilvindu?

KimNK har vel det. Av en snasen Audi om jeg ikke husker feil.

Men hvor er han om dagen? Sjeldent han er innom Chatte-tråden hvertfall :p

Edit: fant det. http://kimnk.blogspot.com/2008_07_01_archive.html

hvis noen har noen tips og triks hadde det vært fint? Linker osv.

Synd at det ikke er denne Remi sin Audi TT ;_;

Det hadde du nok likt ja. ^^,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har tatt bilder av biler ut av et bilvindu? :p

Lurer litt jeg også :)

Hvilken lukkertid burde man bruke for og få bilen/objektet skarpt samtidlig som man får bakgrunnen "utdratt/forvrengt",hvis dere forstår hva jeg mener da :ermm:

Er vel litt avhengig av farten som kjøretøyene holder,men hvis man kjører i en 40Km. burde man klare 1/60 sec med stabilisering på 70mm,eller blir det for kort tid.

Lenke til kommentar

Vis du har samme fart som motivet, og fokuserer på motivet, så vil det jo ikke ha så mye å si ang lukkertid(man kan jo selvfølgelig ikke ha 1/30). Men står du i ro, eller har lavere fart, så må du nok over 1/100 for å fryse det å få det skarpt.

Så kommer jo andre faktorer inn som solskin(flare) på bilvinduet, hvor skittent bilvinduet er, refleksjoner i vinduet osv.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Tror dere misforstår hva jeg mener.

Den effekten jeg er ute etter er at motivet er "fryst" men resten av bildet blir dratt ut,noe alla at man zoomer samtidlig som man holder utløserknappen inne.

Vel får prøve det en dag,sittende bak på en pickup og fotografere en mc. som kommer etter,må bare finne en bra lokasjon først.

Lenke til kommentar

Den effekten jeg er ute etter er at motivet er "fryst" men resten av bildet blir dratt ut,noe alla at man zoomer samtidlig som man holder utløserknappen inne.

Du tar bildet av bilen på veibanen stående stille, så legger inn motionblur i kjøreretningen, og masker vekk bluren på bilen. Da får du samme effekten som om det bildet fra den bloggen tidligere postet her. Men da legger du jo til bevegelses-uskarpheten i PS og det blir jo litt juks...

Lenke til kommentar
hvis noen har noen tips og triks hadde det vært fint? Linker osv.

Tips til å ta bilder i fart?

Kjøp, evt finn en kompis med kassebil, som f.eks caravelle eller lignende, lukk opp bakluka og sett deg baki. knips i vei ;)

Ute på sekkjakti dag, lurer litt på om det blir en slik Lovepro Vertex 300.

@ Awesome: du skulle kjøpt phottix vøtt ;) Sjekk at kanalene og sånt står riktig. Sjekk at kontaktene under blitsen (hotshoen) ikke kortsluttes. er kun den i midten som skal ha kontakt.

Lenke til kommentar
@ Awesome: du skulle kjøpt phottix vøtt ;) Sjekk at kanalene og sånt står riktig. Sjekk at kontaktene under blitsen (hotshoen) ikke kortsluttes. er kun den i midten som skal ha kontakt.

Har like frekvenser. Hotshoeadapteret er det ikke noe gærnt med, og antakelig ikke mottakeren heller, siden den blinker. PW-kabelen som kosta 300 kroner for 10 cm nekter jeg å tro feiler, så da er det evt. noe med senderen eller innstillingene mine på kamera/blits/skyport.

Lenke til kommentar

Siden det ikke virker er det garantert en feil et sted. Du kan jo prøve å trigge manuellt og se, hvis mottageren blinker så er det enten kabelen ut til blitsen, hotshoen din på blitsen eller en intern feil i mottageren (brudd på trigger etc.)

Mest sannsynlig mellom mottageren og blitsen din ligger feilen, grunnen til at jeg nevner detta er at en kompis hadde samme problem. Selv har jeg hatt krøll med dette tidligere. Grunnen var enkelt nok at noen av pinnene på blitsen ble kortsluttet grunnet et hotshoe adapter skapte kontakt mellom noen pinner som ikke skulle ha det..

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Siden det ikke virker er det garantert en feil et sted. Du kan jo prøve å trigge manuellt og se, hvis mottageren blinker så er det enten kabelen ut til blitsen, hotshoen din på blitsen eller en intern feil i mottageren (brudd på trigger etc.)

Mest sannsynlig mellom mottageren og blitsen din ligger feilen, grunnen til at jeg nevner detta er at en kompis hadde samme problem. Selv har jeg hatt krøll med dette tidligere. Grunnen var enkelt nok at noen av pinnene på blitsen ble kortsluttet grunnet et hotshoe adapter skapte kontakt mellom noen pinner som ikke skulle ha det..

Hva mener du med å trigge manuelt?

Prøvde å koble blitsen m/ hotshoeadapter til kameraet via pc-sync-kabel, og det fungerte bra da, så adapteret er det ingen ting i veien med. Nå ble jeg faktisk nærmest 100% sikker på at feilen ligger i senderen, for når jeg trykker "test" så er det ingen reaksjon hos mottakeren. Den bare blinker i sin sedvanlige rytme.

EDIT: Nei vent faen, nå har jeg fått oppklart det. Det er sannsynligvis adapteret som er flaskehalsen, greier ikke å sende signalene fra Skyporten til blitsen. Jaja, får leite frem en gammal Nikon fra bruktmarkedet da... SB-28 elns.

Endret av Awesome!
Lenke til kommentar

merkelig, det som skjer når man trigger en blits er bare 2 ledninger som blir kortsluttet. Antagligvis er det for stor motstand et sted slik at blitsen ikke vil trigge. du får ikke en stor nok kortslutning. Du kan jo måle om mottageren din faktisk kortslutter hvis du har et multimeter. ;)

Lenke til kommentar

Vel får prøve det en dag,sittende bak på en pickup og fotografere en mc. som kommer etter,må bare finne en bra lokasjon først.

Noke sånt?

Detta bilde blei tatt på min andre dag med SLR, ergo hadde eg ikkje lært meg noko særlig av instillingar og slikt. Det eg gjorde var å setta kamera i "sport-modus" Deretter satte eg A-F til venstre i bilde(der eg ville ha karten) og fulgte karten mens eg tok bilde.

Håper detvar det du meinte.

Lenke til kommentar
merkelig, det som skjer når man trigger en blits er bare 2 ledninger som blir kortsluttet. Antagligvis er det for stor motstand et sted slik at blitsen ikke vil trigge. du får ikke en stor nok kortslutning. Du kan jo måle om mottageren din faktisk kortslutter hvis du har et multimeter. ;)

Det er sannsynligvis noe med signalet Skyporten sender som er forskjellig fra vanlig sync-trigging med kabel, og det klarer ikke adapteret/blitsen å oppfatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...