Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Forskjellen mellom 12mm og 14mm er nok betydelig ja, men det er også forskjellen mellom f/2.8 og f/4 om det var f/2.8 versjonen du så på.

 

Det er da ingen f/4 versjon, da tenker du på 12-24mm

Trodde en Nikon gutt som deg selv hadde en viss kjennskap til Nikon sine objektiver.

Jeg snakker om Nikon sin 12-24mm f/4 og Nikon sin 12-24mm f/2.8

 

Tar imot en link i løpet av kvelden jeg, nå er jeg spent!

 

Å være kjepphøy funker best når man har rett... Når man har feil blir det bare teit...

Det var en typo fra min del - rett og slett en feilformulering ut ifra lite kjapptenkt innlegg.

 

La meg skrive på nytt.

Forskjellen mellom 12mm og 14mm er større enn mange tror ja, men det er også en vesentlig forskjellen mellom f/4 og f/2.8 (Tokina vs. Nikon).

Om du tar en del bilder i dårligere lysforhold hvor blits ikke er mulig eller ønskelig, så vil jeg si etter min mening at f/2.8 er viktigere enn det å miste 2mm på brennvidden.

Nikon sitt objektiv gir også en langt bedre bokeh om det er noe som faller i smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært ute i 1t30min nå å lett etter øyenstikkere, intet utslag.

 

Det er forresten 1 grad her oppe i Trøndelagen, ting har speiket, lite aktivitet hos insekta. Det positive er at jeg tror jeg så en vannnymfe, bare i "larve"-fasen.

 

Edit: Hva sier dere til en konkuranse der vi samler sammen de beste bildene postet i BK i hver sjanger, og stemmer frem BKn's beste bilder?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Kan et macro objektiv brukes normalt til annet enn macro fotografering? :whistle:

 

Ja... Dyrefoto, sport osv, bare det blendes opp ned litt.

 

Kan et macro objektiv brukes normalt til annet enn macro fotografering? :whistle:

 

Selvfølgelig kan det det. Det eneste som kjennetegner macro objektiv kontra "vanlig" objektiv er bedre nærgrense :)

 

Ikke helt da f.eks Tamron 180mm macro mangler low-pass (eller high-pass) filter. (Husker ikke hva det var)

 

dvs. ikke mulighet til å fokusere uendelig.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

low/high pass filtre er noe som finnes på sensoren.

 

Grunnen til at Tamron 180mm ikke kan fokusere til uendelig er nok bare et resultat av konstruksjonen. Dvs. at linsegruppen som flyttes under fokusering - ikke kan flyttes langt nok i den retingen om det skal til for å fokusere til uendelig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Kan et macro objektiv brukes normalt til annet enn macro fotografering? :whistle:

 

Ja... Dyrefoto, sport osv, bare det blendes opp ned litt.

 

Jeg har bare en 50mm makro, og det er mitt første makroobjektiv. Så derfor lurer jeg på hvorfor du mener det må blendes ned til sport/dyr osv. Endret av fototim
Lenke til kommentar

Lite spørsmål ang bildekritikken.

- Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og kan holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder.

 

Slik står det i rettningslinjene for bildekritikken. Men det har seg sånn at en kamerat av meg sitter på noen bilder han ønsker kritikk på, men har for øyeblikket ikke mulighet til å legge dem ut her. Er det overhodet mulighet for at jeg kan legge ut hans bilder (med hans godkjennelse og tydelig beskjed om at det ikke er mine bilder) uten at det volder problemer i forhold til åndverksloven og evt. forumet?

 

Jeg har fått bildene og kan legge dem ut, men vil ikke bryte noen regler. Kompisen min ønsker kritikk, men har for øyeblikket(*vil få mulighet snarest) ikke mulighet til å legge ut bilder.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Lite spørsmål ang bildekritikken.
- Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og kan holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder.

 

Slik står det i rettningslinjene for bildekritikken. Men det har seg sånn at en kamerat av meg sitter på noen bilder han ønsker kritikk på, men har for øyeblikket ikke mulighet til å legge dem ut her. Er det overhodet mulighet for at jeg kan legge ut hans bilder (med hans godkjennelse og tydelig beskjed om at det ikke er mine bilder) uten at det volder problemer i forhold til åndverksloven og evt. forumet?

 

Jeg har fått bildene og kan legge dem ut, men vil ikke bryte noen regler. Kompisen min ønsker kritikk, men har for øyeblikket(*vil få mulighet snarest) ikke mulighet til å legge ut bilder.

 

Kjetil

Ingen problem, så lenge du har fått lov, og skriver at det er en kompis sine bilder så vil det gå greit. Men hvorfor lager han bare ikke en bruker og poster dem selv?

Lenke til kommentar

Absolutt ikke bannet ;)

 

Har for øyeblikket ikke tilgang til pc og nett, han er helt ny med tanke på nettforum og tenkte ikke på å registrere sist han var her.

 

Han kommer seg på dotten rimelig snart, men om det ikke er noe problem at jeg legger ut bilder så blir det en foreløpig løsning til han er registrert.

(Dette med å legge ut bilder er nytt for han også, så jeg får ta en tur til'n å lære han opp så fort som mulig, så kommer dere nok til å se en del bilder av han i kritikken i fremtiden)

 

Kjeil

Lenke til kommentar
low/high pass filtre er noe som finnes på sensoren.

 

Grunnen til at Tamron 180mm ikke kan fokusere til uendelig er nok bare et resultat av konstruksjonen. Dvs. at linsegruppen som flyttes under fokusering - ikke kan flyttes langt nok i den retingen om det skal til for å fokusere til uendelig.

 

Tom

 

Det var et eller annet som var grunnen, skal se om jeg finner det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...