Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hvilken "bildestil" har du brukt under testen? Slik som jeg har forstått det så vil bruk av "standard" føre til mer støy enn "neutral"

Det er ingen "bildestiler" her, Art. Bibble tar ikke hensyn til andre kamerainnstillinger enn hvitbalansen og kamerakurven. I testen har jeg valgt bort kurven (satt til "colorimetric", eller lineær i Bibble) og satt hvitbalansen lik for alle filene. Det kunne selvsagt ha vært interessant å sette hvitbalansen etter den hvite boken i hvert enkelt bilde, men jeg valgte i stedet altså å sette lik fargetemperatur på alle bildene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å nevne at jeg var innom fotohuset idag og hentet de to sort-hvit filmene jeg hadde levert. En T-Max 100 som jeg tok med Canon FTb (50mm og 28mm) og en BW400 som jeg tok med EOS 3.

 

Begge filemen ser lovende ut (jeg er ingen negativ ekspert) - men dommen kommer ikke før jeg har scannet de inn.

 

Tom

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom 12mm og 14mm er nok betydelig ja, men det er også forskjellen mellom f/2.8 og f/4 om det var f/2.8 versjonen du så på.

 

Det er da ingen f/4 versjon, da tenker du på 12-24mm

Trodde en Nikon gutt som deg selv hadde en viss kjennskap til Nikon sine objektiver.

Jeg snakker om Nikon sin 12-24mm f/4 og Nikon sin 12-24mm f/2.8

 

Og ja, Nikon sin 14mm kommer kun i f/2.8 ja.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Hva hadde dere svidd av 25 000 på? (Fotosaker)

Ut ifra hva jeg har nå, eller hvis jeg skulle startet på nytt ?

 

Det mest morsomme er hvis jeg kunne legge til eksisterende utstyrspark.

 

EF 24mm f/1.4 L, EF 70-200mm f/4L IS og EF 85mm f/1.8

 

Tom

Legge til eksisterende utstyrspark. Lurer på hva jeg skal bruke alle pengene jeg tjener i sommer på. :fun: Tror aldri jeg har hatt så mye penger mellom hendene før.

Lenke til kommentar
Hva hadde dere svidd av 25 000 på? (Fotosaker)

Ut ifra hva jeg har nå, eller hvis jeg skulle startet på nytt ?

 

Det mest morsomme er hvis jeg kunne legge til eksisterende utstyrspark.

 

EF 24mm f/1.4 L, EF 70-200mm f/4L IS og EF 85mm f/1.8

 

Tom

Legge til eksisterende utstyrspark. Lurer på hva jeg skal bruke alle pengene jeg tjener i sommer på. :fun: Tror aldri jeg har hatt så mye penger mellom hendene før.

Må ikke bruke alt vettu :)

 

Men gleder meg til jeg får lønna om 3 uker, da skal jeg svi av litt penger på en 50mm f/1.8 og et macro objektiv/fotosekk.

 

Btw, noen som kan nevne noen bra 100mm macro objektiv.

Lenke til kommentar
Legge til eksisterende utstyrspark. Lurer på hva jeg skal bruke alle pengene jeg tjener i sommer på. :fun: Tror aldri jeg har hatt så mye penger mellom hendene før.
Jeg hadde investert i Sigma 24-70 f/2.8, Pentax DA 12-24 f/4 og kanskje et bedre teleobjektiv (DA* 50-135 f/2.8 kanskje). Jeg ville dessuten investert i mer fastoptikk, men du har jo litt der. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Legge til eksisterende utstyrspark. Lurer på hva jeg skal bruke alle pengene jeg tjener i sommer på. :fun: Tror aldri jeg har hatt så mye penger mellom hendene før.

 

Vel spar dem til senere, alt jeg brukte penger på når jeg var på din alder angrer jeg bare på i dag. Det føles som mye i dag, men senere trenger du de pengene hvis du vil ha det kult når du er student feks...

Lenke til kommentar
Trodde en Nikon gutt som deg selv hadde en viss kjennskap til Nikon sine objektiver.

Jeg snakker om Nikon sin 12-24mm f/4 og Nikon sin 12-24mm f/2.8

 

Nikon har ingen 12-24 f/2.8, men de har en 14-24 f/2.8.

Endret av Djupviken
Lenke til kommentar
Der hvor D200 virkelig begynner å slite er ved 800. Husk at dette er filer uten oppskarping. Luminansstøyen på D200 går da ikke så mye ut over opplevd skarphet, men den medfører vesentlig dårligere egenskaper ifht. oppskarping. Jeg føler meg ganske sikker på at D300 på 1600 tåler oppskarping bedre enn D200 på 800, så i det området, hvor D200 virkelig har problemer, tror jeg at D300 er mye, mye bedre, og jeg føler vel på meg at det der er mer enn ett trinn å hente der.

For meg ser det ut fra dine resultater mer ut som to steg enn ett, men det avhenger sikkert av situasjon, etterbehandling osv. D300 har tilsynelatende en støyreduksjon som slår inn på 800 ISO, det vil også kunne bidra til at resultatene varierer? D300 er minst ett steg bedre enn min D50 også, men her ser en det bedre i farge- og detaljgjengivelsen, luminansstøyen er vanskelig å vurdere på D50. (D50-prosesseringa ser ut til å bruke en digital smørekniv som demper kornstrukturen.)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom 12mm og 14mm er nok betydelig ja, men det er også forskjellen mellom f/2.8 og f/4 om det var f/2.8 versjonen du så på.

 

Det er da ingen f/4 versjon, da tenker du på 12-24mm

Trodde en Nikon gutt som deg selv hadde en viss kjennskap til Nikon sine objektiver.

Jeg snakker om Nikon sin 12-24mm f/4 og Nikon sin 12-24mm f/2.8

 

Tar imot en link i løpet av kvelden jeg, nå er jeg spent!

 

Å være kjepphøy funker best når man har rett... Når man har feil blir det bare teit...

 

Edit: Se der ja...

 

Edit 2: "Møtte" John Andre Aasen i dag forresten.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...