Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Produksjon av hydrogen krever mer energi enn det man kan utnytte fra hydrogenet (termodynamikkens annen lov, anyone? ;)):

Bah - snikreklame for tråder.. ;)

 

All lagring av energi vil jo føre til energitap, da. ;)

I'll rephrase, your honour: Produksjon av hydrogen krever vesentlig mer energi enn man siden kan utnytte fra hydrogenet. ;)

Lenke til kommentar
I'll rephrase, your honour: Produksjon av hydrogen krever vesentlig mer energi enn man siden kan utnytte fra hydrogenet. ;)

Hvis man ser det som et mikrosystem kan det være et vesentlig energitap, ja.

 

Men - kan man gjenvinne deler av energi"tapet" under produksjon som fjernvarme og annet?

Og - hva med mengden "miljøsvining" under produksjon og senere fjerning av en hydrogenbil vs. el-bil?

 

Dessuten vil hydrogen kunne gi mye kulere eksplosjoner ved kollisjoner! Støt fra bilen er ikke så kult som en FWHAKOOM! i senere generasjoner Hollywood-blockbustere, liksom.. :D

 

 

Edit: Hindenburg Cars! Hydrogen-biler med termitt-basert metall-lakk ftw! :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Interessant artikkel som sammenligner nytten av 12 vs. 14-bit på D300, og med en særdeles Anew-vennlig "side-note" på slutten:

 

From the test above, you can clearly see that even though the JPEG was a lost cause (pure black pixels), we were still able to go back to the original 12-bit NEF and recover a decent recognizable image (recover black into something non-black). This test directly contradicts crazy statements about RAW vs JPEG that you can find on the web, like this one:

 

"Raw records usually with 12 bits, but a linear 12 bits. JPG uses only 8 bits, but these are after the log and gamma conversion, and thus preserves the 12 bit precision at the shadow levels where it's important!" - Ken Rockwell

 

Use some common sense when browsing the web! Extraordinary claims require extraordinary proof. If you blindly follow the claims of self-proclaimed experts on the Internet -- without any supporting evidence -- you just might get burned.

 

(...men meg kan dere stole på - jeg vet nemlig best. alltid. :innocent:)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
(...men meg kan dere stole på - jeg vet nemlig best. alltid. :innocent:)

Nja - du tar ikke feil fullt så mye som Kenny Boi, i alle fall. ;)

Hmm. Is that so? <fører opp Trondster på listen over folk som skal brennes som kjettere for sin mangel på ukritisk og blind tillit når jeg tar over>

Lenke til kommentar

Nja - du tar ikke feil fullt så mye som Kenny Boi, i alle fall. ;)

Hmm. Is that so? <fører opp Trondster på listen over folk som skal brennes som kjettere for sin mangel på ukritisk og blind tillit når jeg tar over>

Uhm - javel? Jeg får vel ombestemme meg, da, når du ikke var fornøyd med uttalelsen, så jeg ikke blir en av de første mot veggen:

..Så tar du feil like mye som Kenny Boi, da. :D

 

I, for one, welcome our new Anew overlords. ;)

Lenke til kommentar

En metode for mennesker til å gi instruksjoner til en datamaskin?

 

Evt. byggesteiner for å lage dataprogrammer?

 

 

Edit:

Evt. Wikipedia sitt forslag:

 

A computer program's source code is the collection of files needed to convert from human-readable form to some kind of computer-executable form.
Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Gjerne litt mer enn det... Siviløkonomer, Arnold... siviløkonomer...

Kildekoden er den menneskelesbare oppskriften på et datamaskinprogram, men fordi den er skrevet i et programmeringsspråk, vil den ikke være lesbar annet enn for mennesker med kunnskap om programmering. Det programmet som rent faktisk kjøres i datamaskinen er ikke menneskelesbart, og er resultatet av en kompilering av kildekoden, hvor denne er oversatt til datamaskininstruksjoner.

 

Forslag til forbedringer?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Oppgave: forklar hva kildekode er for siviløkonomer som syns det er vanskelig å slå på en datamaskin. (beste forslag vinner en spasertur til nærmeste Rimi-buitikk)

 

Et kodespråk som forteller en datamaskin hva den skal gjøre. Kan det være så vanskelig da? Mormor skjønner jo det der til og med.

 

Btw: tror det er laaangt til nærmeste Rimi-butikk fra her, så jeg står over den der :)

 

Edit: Hvis de har vansker med å slå på en maskin ville jeg holdt meg laaang unna slike ord som kompilering, kildekode, osv.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...