Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Da vi kjøpte RAVen var jeg veldig negativ til både SUV-greia og automat, men på tross av svakhetene har jeg blitt frelst på begge deler.

 

I kø er manuell forferdelig slitsomt, og vi som bor i Oslo-området tilbringer en del tid i kø... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig fotorelatert, men alle må se

:D

 

Edit: For å gjøre denne posten litt fotorelatert så kan jeg si at jeg har avbestilt 14-24, for den var ikke på hovedlager hos jp, og da får jeg den ikke før jeg reiser til bergen. Stikker nok inn til byen i morgen/overmorgen og kjøper der.

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar
En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

For å holde oss til tema (CO2-utslipp, ikke forbruk):

Nemlig. Og utslipp er fullstendig bundet til forbruk.

 

Det påstås at Prius skal klare 0,4 (eller så) på mila, under ideelle forhold. Jeg har personlig, som kjøreskoleelv, kjørt Passat 2.0 TDi, rykkete på en vei som krever utrolig mye bremsing og aksellerering, til 0,47 på mila.

Du har rett i at utslipp er relatert til forbruk, og også i at Prius ikke er optimal i så henseende. Men man må ikke helt glemme at en dieselmotor produserer mer CO2 pr volumenhet drivstoff enn en bensinmotor gjør (diesel inneholder mer energi enn bensin pr. volumekvivalent).

 

 

En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

For å holde oss til tema (CO2-utslipp, ikke forbruk):

Nemlig. Og utslipp er fullstendig bundet til forbruk.

Nei, det er en klar sammenheng, men er ikke "fullstendig bundet til". Som k.n.b påpeker er ikke utslipp per enhet forbrent drivstoff det samme for diesel og bensin, så for å kunne sammenligne epler og epler må man altså diskutere utslipp.

 

Hovedpoenget var uansett at du påstod lenger oppe at Prius ikke slipper ut mindre CO2 enn andre biler, noe som er feil - samme hvor økonomisk du "mener" du klarer å kjøre en Passat.

 

Men det er en grunn til at jeg ikke henger i bil-forumet, så jeg tror jeg gir meg her.

 

Dere har selvfølgelig rett. :)

 

Men jeg vil likevel påpeke at Prius fortsatt ikke er noen miljøvennlig bil pga. produksjonen, i stor og i liten sammenheng.

Lenke til kommentar
Dere har selvfølgelig rett. :)

 

Men jeg vil likevel påpeke at Prius fortsatt ikke er noen miljøvennlig bil pga. produksjonen, i stor og i liten sammenheng.

Å kjøpe Prius for miljøet er som å svi av skogen for å hindre skogbrann.
Lenke til kommentar
Men jeg vil likevel påpeke at Prius fortsatt ikke er noen miljøvennlig bil pga. produksjonen, i stor og i liten sammenheng.

Jeg ser at denne påstanden stadig kommer frem. Har du (eller noen andre) noen saklige linker med litt mer informasjon?

 

En Prius har klart mindre batterier enn en typisk elbil; og hvis en Prius er så ille; hva da med en Think osv.

 

Grunnen til jeg spør, er om dette er reelle fakta, eller om det er tåkelegging fra parter som har andre interesser. Som f.eks. oljeindustrien eller folk som hater el-biler på generellt grunnlag.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men jeg vil likevel påpeke at Prius fortsatt ikke er noen miljøvennlig bil pga. produksjonen, i stor og i liten sammenheng.

Ja, det er godt mulig det stemmer. Jeg er i hvert fall enig i at antall gram utsluppet CO2 per km bare forteller "halve" sannheten.

 

Men jeg vil likevel påpeke at Prius fortsatt ikke er noen miljøvennlig bil pga. produksjonen, i stor og i liten sammenheng.

Jeg ser at denne påstanden stadig kommer frem. Har du (eller noen andre) noen saklige linker med litt mer informasjon?

Disse batteriene er ikke veldig miljøfientlige i seg selv (selv om gruvedriften kan være det), men problemet i denne sammenhengen er at det trengs mye energi på å fremstille dem og ikke minst på å resirkulere brukte batterier. Dermed blir ikke CO2-regnestykket til Toyata så oversiktlig som de vil ha det til selv.

 

Kilde 1

Kilde 2

 

Men nå er det definitivt nok Prius-snakk på meg :)

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på om en gammel Soltron 177 blitz passer til mitt EOS 450D? Det vil si, jeg klarte ikke dy meg så jeg måtte prøve og det funket supert, men det jeg lurer på er om den kan skade kameraet pga. antall volt el.l?

Lenke til kommentar

Det er store fordeler med både automat og manuell kasse og jeg klarer ikke å bestemme meg hva jeg liker best. En hissig bil med automat kan være langt mer spennede å kjøre enn en lik bil med manuell. Det har mye å si hvor hardt man er villig til å kjøre og hvor rask kassa er.

 

Automat i by er nesten et must. Slipper senebetennelse i fot og armer :)

 

Prøvde en gammel Chrysler Voyager en gang; den var umulig å få under 1 liter på mila. Alle triks som fantes var ikke nok til å få forbruket ned. Tøøøøøørst 6'er med treeeeeeg kasse - finfin konbo :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...