Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Iflg. Toyota (faren min har innsideinfo...), så er den kombinasjonen av motor (150hk 2.0 VVT) og gearkasse som sitter i min bil helt grusom for forbruket - beryktet internt i Toyota. Det er en 3-trinns kasse med overdrive. På bykjøring ligger jeg rundt 1.5 på mila. :wow:

 

Interessant at xc90 er såpass mye mer økonomisk. Vi har vurdert xc90 fordi vi trenger en 7-seter (og den strengt tatt er den eneste som leverer alt vi vil ha), men slo det fra oss pga. den horrible pålitelighetsstatistikken.

 

Har du noen formening om hvilken kombo som er å foretrekke i rav'en?

 

Hvilken statistikk er det snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og som til alt overmål ikke slipper ut mindre CO2?

Come again?

En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

 

Iflg. Toyota (faren min har innsideinfo...), så er den kombinasjonen av motor (150hk 2.0 VVT) og gearkasse som sitter i min bil helt grusom for forbruket - beryktet internt i Toyota. Det er en 3-trinns kasse med overdrive. På bykjøring ligger jeg rundt 1.5 på mila. :wow:

Du burde prøve Ford Scorpio med 2.9-literen. Kompis hadde en slik. Brukte 2.5 på bykjøring, 1.5 på langkjøring. Syke greier.

Lenke til kommentar
En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

For å holde oss til tema (CO2-utslipp, ikke forbruk):

 

Passat 2.0TDi (som er en av de som gjør det aller best på CO2-statistikken) slipper ut 128 g/km. Prius ligger på 104 g/km. I tillegg slipper TDi-motorer ut mye annen faenskap som bidrar til en sterk økning i allergi- og astmaplager blant barn og unge.

Lenke til kommentar
70-200/2.8 blir kanon når Nikon bestemmer seg for å utvikle en optimalisert for FX.

Jepp - forskjellen mellom Nikons og Canons 70-200 er godt oppsummert hos dpreview (skarphetsgrafer her):

A comparison to Nikon's AF-S VR 70-200mm F2.8G is particularly interesting. The two lenses are near-identical in specification and price, but their characteristics are substantially different. The Nikon lens clearly outperforms the Canon for sharpness on the smaller DX/APS-C format, however this comes at the cost of rather compromised performance on full frame, with significantly higher distortion, vignetting and chromatic aberration, plus extremely soft corners. This leads us to conclude that the two lenses were optimized differently, the Canon for full frame and the Nikon for DX, and illustrates how the different demands of the two formats appear difficult to reconcile in a single lens design.

 

Canons er optimalisert for fullframe, men kan også brukes på crop. Nikons er optimalisert for crop, men kan også brukes på fullframe.

 

Tviler på at Nikon kommer med to samtidige modeller med samme specs, men hvem vet - kanskje neste versjon er FX-optimalisert? Den kom i 2003, og er jo fremdeles glimrende, så jeg tror de venter litt med en eventuell oppgradering.

 

Edit: Kanskje linke til D3-sammenligning og ikke D300? ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Idag ble jeg imponert. Fikk endelig en Fancier-fotosekk som jeg bestilte for et par uker siden. Betalte under 200,- NOK for den, men frakten kostet nesten dobbelt så mye som selve sekken - men fortsatt er det moms-fritt, og skal ikke tollbehandles m/gebyr og greier, siden varen kosta under 200,-. Så, for i underkant av 600,- har jeg fått en sekk med plass til laptop (kanskje helt opp til 20", i alle fall 17"), 2 kameraer (ett av dem med digert objektiv), 11 lommer til objektiver, regntrekk, mage- og bryststropper osv osv. Nesten som en Lowepro til 2000,-. :)

Lenke til kommentar
En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

For å holde oss til tema (CO2-utslipp, ikke forbruk):

Nemlig. Og utslipp er fullstendig bundet til forbruk.

 

Det påstås at Prius skal klare 0,4 (eller så) på mila, under ideelle forhold. Jeg har personlig, som kjøreskoleelv, kjørt Passat 2.0 TDi, rykkete på en vei som krever utrolig mye bremsing og aksellerering, til 0,47 på mila.

 

Under ideelle forhold kunne jeg fått det langt lavere.

 

Passat 2.0TDi (som er en av de som gjør det aller best på CO2-statistikken) slipper ut 128 g/km. Prius ligger på 104 g/km. I tillegg slipper TDi-motorer ut mye annen faenskap som bidrar til en sterk økning i allergi- og astmaplager blant barn og unge.

Jeg mener fortsatt at jeg kan klare å få forbruket lavere enn det som er representert her. Dersom vi drar inn utslipp forbundet med produksjon mener jeg å huske at en kan kjøre en Land Rover Discovery 3 i ganske mange år før den er mindre miljøvennlig enn en Prius, med summerte utslipp.

 

Hybrider er miljøvennlige på et mikronivå, og det er deres eneste fordel. Dersom vi ser det i sammenheng med global oppvarming er de alt annet enn miljøvennlige. Produksjonen av batteriene hybrider er også svært utslippsintensivt lokalt, noe som fører til massive mengder sur nedbør og andre ulumskheter. Rundt gruvene som produserer en del av råvarene ser det ut som et måneland.

 

Diesel er ikke perfekt. Langt fra. Men det er pt. det beste alternativet vårt, det alternativet som kan benyttes uten massive utviklingskostnader, i dag, for å minske verdens CO2-utslipp. Hybrider minsker IKKE verdens CO2-utslipp, hybrider øker verdens CO2-utslipp pga. lite miljøvennlig produksjon.

 

I tillegg er hybrider livsfarlige for redningsmanskaper som forsøker å redde folk dersom du har en ulykke i en hybrid, husker jeg ikke feil døde en redningsmann i Tyskland da han fikk et ekstremt sterkt elektrisk sjokk fra kortsluttede kretser koblet mot de ekstremt sterke batteriene.

 

Dersom du vil komme deg rundt congestion charge i London er det uansett mer morsomme måter å gjøre det på. Du kan for eksempel kjøpe en stridsvogn.

 

I Storbritannia kan hvem som helst, med et helt vanlig førerkort, kjøpe og kjøre en stridsvogn på offentlige veier. Og du slipper som sagt congestion charge i London.

 

:D

Lenke til kommentar
Hvem hva hvor? jeg vil også ha sånn sekk...!

 

Fancier WB1633 Digital Photo Video Camera Backpack Back Pack

 

Sjekk Ebay. Sørg for å kun gi bud med god margin under dagens dollarkurs. Jeg ga $30,19, som ble 193,- ellerno. Men det var da. Dollarkursen endrer seg hos tollvesenet fra uke til uke.

 

Tipset om sekken fikk jeg forresten av Sille her på forumet.

Lenke til kommentar
En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

For å holde oss til tema (CO2-utslipp, ikke forbruk):

Nemlig. Og utslipp er fullstendig bundet til forbruk.

 

Det påstås at Prius skal klare 0,4 (eller så) på mila, under ideelle forhold. Jeg har personlig, som kjøreskoleelv, kjørt Passat 2.0 TDi, rykkete på en vei som krever utrolig mye bremsing og aksellerering, til 0,47 på mila.

Du har rett i at utslipp er relatert til forbruk, og også i at Prius ikke er optimal i så henseende. Men man må ikke helt glemme at en dieselmotor produserer mer CO2 pr volumenhet drivstoff enn en bensinmotor gjør (diesel inneholder mer energi enn bensin pr. volumekvivalent).

Lenke til kommentar
En Prius har nogenlunde samme forbruk som en Passat 2.0TDi. Jeg vet hva jeg ville foretrekke..

For å holde oss til tema (CO2-utslipp, ikke forbruk):

Nemlig. Og utslipp er fullstendig bundet til forbruk.

Nei, det er en klar sammenheng, men er ikke "fullstendig bundet til". Som k.n.b påpeker er ikke utslipp per enhet forbrent drivstoff det samme for diesel og bensin, så for å kunne sammenligne epler og epler må man altså diskutere utslipp.

 

Hovedpoenget var uansett at du påstod lenger oppe at Prius ikke slipper ut mindre CO2 enn andre biler, noe som er feil - samme hvor økonomisk du "mener" du klarer å kjøre en Passat.

 

Men det er en grunn til at jeg ikke henger i bil-forumet, så jeg tror jeg gir meg her.

Lenke til kommentar
den horrible pålitelighetsstatistikken.

 

Har du noen formening om hvilken kombo som er å foretrekke i rav'en?

 

Hvilken statistikk er det snakk om?

Ang. RAV, så har jeg ikke peiling, men det er vel ikke så mange motoralternativer? Jeg har forrige modell, og jeg antar at automatkassen er oppdatert i den nye modellen, til noe som funker (jeg må f.eks koble ut overdrive i lange motbakker og høy fart, som f.eks opp mot Sollihøgda om du er fra Osloområdet - overdriven er for "tung" til at bilen klarer å dra , og da sjalter den ned i 3. gear som er så "lett" at bilen plutselig aksellererer som en rakett, og så slakker man av på gassen, og så sjalter den opp, og så må man gi så mye gass at den sjalter ned... you get the idea.. :roll:)

 

Hva gjelder XC90'en, så har den ligget nær bunnen av svenske og tyske forbrukermyndigheters statistikker. Se f.eks:

http://www.dinside.no/373657/bruktbilene-d...ne&utskrift

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=131678

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...