Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjører en Volvo V50 nå, men er på smertegrensa hva plass angår når man skal ha med seg kone, bikkje og spedbarn (stol + barnevogn). Så neste bil blir en gammal Volkswagen Touran :D

 

edit :

Jeg har en Yaris T-sport, og det er ingen som har klaget på kjøreegenskapene til den. Og den har også god sittekomfort.

 

Driftsikkerhet har med lave verkstedskostnader og og en trygghet på at dyret starter hver morgen.

Jeg har testa en Yaris T-sport, og likte kjøreegenskapene svært godt. Men skulle jeg valgt bil i dag, og ikke skulle tatt hensyn til unger og bikkje hadde jeg uten tvil valgt Toyota Prius. Men det er vel ikke lenge til før vi får en hybrid familebil?

Prius?

 

Skal du kjøre rundt i en bil som ødelegger miljøet, forsurer skogene i verden, er livsfarlig for deg OG redningsmanskapene når du kræsjer den, og som til alt overmål ikke slipper ut mindre CO2?

 

Det forstår jeg ikke..

Lenke til kommentar
Damn! Jeg klarer ikke bestemme meg for Tamron eller Sigma 70-200 2.8. Tror jeg kjører en avstemming her om hva jeg bør velge. Begynn å stem!

Spørs om du vektlegger bildekvalitet eller AF-hastighet mest. Hva skal du bruke den til?

 

Jeg endte til slutt på Nikkor 70-200VR, fordi den er best på alt rett og slett! :D

 

Og har ikke angret på det. Kjøper du den brukt koster den ikke særlig mer enn Tamrons eller Sigmas heller.

Lenke til kommentar
Damn! Jeg klarer ikke bestemme meg for Tamron eller Sigma 70-200 2.8. Tror jeg kjører en avstemming her om hva jeg bør velge. Begynn å stem!

Spørs om du vektlegger bildekvalitet eller AF-hastighet mest. Hva skal du bruke den til?

 

Jeg endte til slutt på Nikkor 70-200VR, fordi den er best på alt rett og slett! :D

 

Og har ikke angret på det. Kjøper du den brukt koster den ikke særlig mer enn Tamrons eller Sigmas heller.

Støtter den. Spar litt lengre, så har du et kanonobjektiv i uoverskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
Lavt bensinforbruk -> Det kommer an på kjørestilen og motorstørrelse. Man kan kjøre økonomisk om man vil. (Kjørecomp. med nåværende forbr. er kjekt.)

Jeg skulle likt å se noen kjøre min RAV4 med 2 liters bensinmotor og automat nogen lunde økonomisk. Den er det tørsteste jeg har vært borti siden russebilen min (en 78 Dodge Van med drivverket fra en V6, men utstyrt med en sinna V8). Jeg har riktignok klart 0.78 en gang på langkjøring (hadde ubalanserte dekk, så over 80 begynte det å riste ubehagleig), men snittforbruket mitt over tid ligger på rundt 1.1 på mila. Jeg kan nesten se bensinmåleren bevege seg når jeg tråkker på gassen...

 

Edit: ...og Prius har ikke imponerende utslippstall nei...

 

Edit 2: Kjørte forøvrig Peugeot 206 før. Den hadde veldig morsomme kjøreegenskaper (noen sa en gang at Peugeot åpenbart måtte ha inngått en pakt med djevelen...), men RAVen overrasket veldig positivt. Jeg hadde forventet en seig hval, men den er faktisk relativt kvikk og presis. Tiff Needell uttalte i sin tid at den var like god på bane som flere GTI-biler.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Edit: ...og Prius har ikke imponerende utslippstall nei...

Helt enig, men den slipper likevel ut mindre CO2 enn de fleste sammenlignbare familiebiler (og gjør det også bedre enn de samme familiebilene på andre utslipp enn CO2).

 

Hvis man tar med utslipp i forbindelse med produksjon og destruksjon av bilene ser muligens regnestykket anderledes ut, men da begynner sammenligningen å bli uoversiktlig og ikke-verifiserbar for de fleste forbrukere...

Lenke til kommentar
Lavt bensinforbruk -> Det kommer an på kjørestilen og motorstørrelse. Man kan kjøre økonomisk om man vil. (Kjørecomp. med nåværende forbr. er kjekt.)

Jeg skulle likt å se noen kjøre min RAV4 med 2 liters bensinmotor og automat nogen lunde økonomisk. Den er det tørsteste jeg har vært borti siden russebilen min (en 78 Dodge Van med drivverket fra en V6, men utstyrt med en sinna V8). Jeg har riktignok klart 0.78 en gang på langkjøring (hadde ubalanserte dekk, så over 80 begynte det å riste ubehagleig), men snittforbruket mitt over tid ligger på rundt 1.1 på mila. Jeg kan nesten se bensinmåleren bevege seg når jeg tråkker på gassen...

 

Hmm.. merkelig at den skal være så tørst. Jeg kjører xc90'n på 0.78 på bykjøring og ned mot 0.64 på langkjøring. Den er større og betydelig tyngere, men har diesel da (uten at det skal ha så mye å si).

 

Hadde vært moro å prøvekjørt 177HK'n av RAV4. Mulig motoren er overdimensjonert i forhold til bilen på samme måte som Saab 9-3 Viggen, menmen :)

Lenke til kommentar

Carina E som jeg hadde tidligere brukte rundt 0.9 (2.0 GLi). Men der røyk noe i girkassa* (herpet av tidligere sjåfør). Når girkasse ble byttet så sank forbruket til 0.7~0.8.

 

Så det kan være noe feil.

 

Tom

 

*) Det at en girkasse kunne ryke var noe som de ikke var vant med på Toyota Øst. Over et år senere ble jeg presentert med "Han som har den Carinaen som girkassa røyk på i fjor" ...

Lenke til kommentar

Iflg. Toyota (faren min har innsideinfo...), så er den kombinasjonen av motor (150hk 2.0 VVT) og gearkasse som sitter i min bil helt grusom for forbruket - beryktet internt i Toyota. Det er en 3-trinns kasse med overdrive. På bykjøring ligger jeg rundt 1.5 på mila. :wow:

 

Interessant at xc90 er såpass mye mer økonomisk. Vi har vurdert xc90 fordi vi trenger en 7-seter (og den strengt tatt er den eneste som leverer alt vi vil ha), men slo det fra oss pga. den horrible pålitelighetsstatistikken.

 

Edit: I USA er den minste motoren i RAV4 210hk bensin...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...