Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg var innom JP og kikket litt på Nikons 14-24 i går. Har vurdert den som en oppgradering fra Tokina 12-24. Foreløpig sitter jeg med D200, men jeg har store planer om å oppgradere til et "fullformat" om ikke så alt for lenge. Men etter en kjapp test i går tror jeg ikke at jeg kjøper dette objektivet før nytt kamera er på plass. Forskjellen på 14mm kontra 12mm føltes ganske stor...

 

Hadde også tenkt å ta en kikk på 24-70, men den hadde de ikke inne.

 

Skal ta en skikkelig opprydding i helga og legge ut en masse utstyr som jeg har planer om å selge. Forhåpentligvis bør det være mulig å få inn en 8-10 tusen, og da er det plutselig litt lettere å forsvare nyinnkjøp :ph34r:

 

Skal du selge 12-24 tokina, så må du si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adapter til pentax for tamron-objektiv?
Eller f.eks Nikon. Tror det finnes adaptor til et aller meste. Jeg vurdrer å selge det, og lurer på hvor mye det kan være verdt. Det gir ikke autofokus, men så vidt jeg vet så gir det normal ekspoeringsautomatikk i alle fatninger det finnes adaptor til. Optisk er det nok på høyde med det meste av moderne 300/2,8 med et lite forbehold om CA og Purple Fringe. Endret av fototim
Lenke til kommentar
Var det ikke du som nettopp kjøpte det og var knallfornøyd?
Ja og nei, eller rettere sagt, nei og ja :)

Jeg har nettopp kjøpt en 300mm til. Det nye er en lettere f:4 med værtetting og SDM. Delvis nedgradering mao. eller kanskje er sidegradering.

Det jeg vurderer å selge er f:2,8. To 300mm blir litt overkill, selv om jeg er frista til å beholde begge pga høyere lysstyrke på Tamronen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Alle som vil se virkelig gode bilder må se "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford". Kanskje litt kontroversielt å anbefale en spillefilm i et fotoforum, men jeg tror vi alle kan lære noe av håndtverket som ligger bak den filmen. Ikke bare er filmen og skuespillerprestasjonene fantastiske, men de nydelige bildene vil bergta deg. Blant annet er det flere av naturscenene som ser ut som om de er filmet gjennom en lensbaby.

Lenke til kommentar

Da er den komplette iso-sammenligningen ferdig. Det er en del metodiske svakheter, og D200 har jeg åpenbart rotet det til for (tror den sto i en litt uventet AF-mode), men jeg orker ikke å gjennomføre på nytt. Det er uansett en rimelig trygg påstand at D300 er minst ett trinn bedre enn D200.

 

post-65389-1210972339_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Alle som vil se virkelig gode bilder må se "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford". Kanskje litt kontroversielt å anbefale en spillefilm i et fotoforum, men jeg tror vi alle kan lære noe av håndtverket som ligger bak den filmen. Ikke bare er filmen og skuespillerprestasjonene fantastiske, men de nydelige bildene vil bergta deg. Blant annet er det flere av naturscenene som ser ut som om de er filmet gjennom en lensbaby.
Apropos spillefilm og nydelig fotografering. Jeg har sett litt kinesisk film i den seinere tid, og er virkelig imponert. Det er ofte så utrolig vakkert filma.
Lenke til kommentar
Da er den komplette iso-sammenligningen ferdig. Det er en del metodiske svakheter, og D200 har jeg åpenbart rotet det til for (tror den sto i en litt uventet AF-mode), men jeg orker ikke å gjennomføre på nytt. Det er uansett en rimelig trygg påstand at D300 er minst ett trinn bedre enn D200.

 

post-65389-1210972339_thumb.jpg

Dette bekrefter egentlig det jeg selv har hatt som ankepunkt på 200D - Høy ISO ytelse i dårlig lys kunne vært bedre. Det som var overraskende positivt er egentlig ytelsen til D70. D300 vet vi er bra :)

 

Hvis D40 har like god ytelse på høy ISO som D70, så er det klart et pluss i boka.

 

Tom

Lenke til kommentar
Da er den komplette iso-sammenligningen ferdig. Det er en del metodiske svakheter, og D200 har jeg åpenbart rotet det til for (tror den sto i en litt uventet AF-mode), men jeg orker ikke å gjennomføre på nytt. Det er uansett en rimelig trygg påstand at D300 er minst ett trinn bedre enn D200.
Jeg er enig i konklusjonen din.

 

Men. Med forbehold om fokusfeil og eventuelle andre svakheter i testoppsettet: På meg virker det som om D200 tar minst like godt, og kanskje bedre, vare på detaljene opp til 800 ISO. Jeg får altså inntrykk av at D300 sine ekstreme støyegenskaper har en pris. Ut fra det du viser er jeg ikke nødvendigvis 100% overbevist om at framskrittet er bare framskritt.

Ta det jeg sier med en stor klype salt. Å trekke de store konklusjonen på grunnlag av en enkel test er farlig.

 

Men det er altså lite tvil om at D300 har markert mindre støy enn D200.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det er uansett en rimelig trygg påstand at D300 er minst ett trinn bedre enn D200.

Godt jobbet! :thumbup:

 

Jeg er enig i at det D300 gir et blendertrinn ekstra. For å være ærlig hadde jeg faktisk håpt på bortimot to, men så mye ser det ikke ut til å være. ISO 6400 ser også mer ubrukelig ut enn jeg hadde håpet på.

 

Angående D300 vs. D70 så er det verd å merke at oppløsningen er vesentlig forskjellig. Det spiller en del inn på resultatet.

Lenke til kommentar

Der hvor D200 virkelig begynner å slite er ved 800. Husk at dette er filer uten oppskarping. Luminansstøyen på D200 går da ikke så mye ut over opplevd skarphet, men den medfører vesentlig dårligere egenskaper ifht. oppskarping. Jeg føler meg ganske sikker på at D300 på 1600 tåler oppskarping bedre enn D200 på 800, så i det området, hvor D200 virkelig har problemer, tror jeg at D300 er mye, mye bedre, og jeg føler vel på meg at det der er mer enn ett trinn å hente der.

Lenke til kommentar
Hva hadde dere svidd av 25 000 på? (Fotosaker)

Ut ifra hva jeg har nå, eller hvis jeg skulle startet på nytt ?

 

Det mest morsomme er hvis jeg kunne legge til eksisterende utstyrspark.

 

EF 24mm f/1.4 L, EF 70-200mm f/4L IS og EF 85mm f/1.8

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...