Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Så folk blir mao. enten skremt vekk av at den er kjøpt i USA, eller så har JPs tilbud drept brukdmarkedet for D200 en periode. Jeg har det heldigvis ikke travelt med å selge.

 

Hehe, samme her, ingen vits i å stresse med å selge når man ikek får så mye for den, og man innerst inne vil ha to kamera. Vet ikke helt om jeg har bruk for to akmera, men proft er det, og jeg får maks 6k for det, så jeg venter heller litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det med kameraene og undereksponee noe jævlig om det er en gul blomst i bildet?

 

Fordi gullt reflekterer veldig mye lys, derfor tror kameraet at du har mer lys enn du har. Samme når du tar skibilder, da kameraet antar at alt er 12% grått når snø og gule blomster i virkeligheten reflekterer mye mer lys enn 12% grått..

Lenke til kommentar
Hva er det med kameraene og undereksponee noe jævlig om det er en gul blomst i bildet?

Hvilken lysmålemetode bruker du? Tok noen bilder av gule blomster i går, og det ga ikke lysmåleren noen utfordringer. Bruk matrix, så blir normalt ikke Nikon lurt i "N%-grå-fella", siden lyset måles i RGB.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tja, kommer vel an på bruken din.

Har ikke sett på noen sammenligninger mellom bildekvaliteten til 1Ds MkII og 1D MkIII ennå, men jeg vil tro at førstnevnte er hakket over - enkelt og greit fordi det er en 1Ds.

Så må du vel spørre seg selv om du er mer keen på 10bps, større skjerm, Live View etc. enn litt bedre bildekvalitet og høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg driver KimNK med studiofotografering. Da tror jeg også at du bør beholde det du har, så sant du ikke er villig til å ta det store steget å kline til med en 1Ds Mark III. Men det er vel nesten galskap.

 

Nei, spar heller penga, og kjøp noe fin optikk. Selv om du er ganske godt dekka da. Mangler bare vidvinkel, men det har du kanskje ikke bruk for.

Lenke til kommentar

Jeg var innom JP og kikket litt på Nikons 14-24 i går. Har vurdert den som en oppgradering fra Tokina 12-24. Foreløpig sitter jeg med D200, men jeg har store planer om å oppgradere til et "fullformat" om ikke så alt for lenge. Men etter en kjapp test i går tror jeg ikke at jeg kjøper dette objektivet før nytt kamera er på plass. Forskjellen på 14mm kontra 12mm føltes ganske stor...

 

Hadde også tenkt å ta en kikk på 24-70, men den hadde de ikke inne.

 

Skal ta en skikkelig opprydding i helga og legge ut en masse utstyr som jeg har planer om å selge. Forhåpentligvis bør det være mulig å få inn en 8-10 tusen, og da er det plutselig litt lettere å forsvare nyinnkjøp :ph34r:

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...