Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det er sent, og jeg må legge meg. Her er så langt som jeg har kommet:

post-65389-1210889501_thumb.jpg

 

Ikke så fornøyd. Dels er det ting jeg ikke skjønner her (f.eks blir D200 tilsynelatende brått mye skarpere ved iso 400 -lurer på om jeg har fucket opp fokuseringen i de første to, men f/5.6 skulle ikke gjøre fokus kritisk...), og dels er hvitbalansen "all over the place", selv om den altså er satt identisk i Bibble.

 

Eksponeringen er også litt... konservativ. Det henger nok sammen med at jeg har kjørt på med lineær kurve - da blir hele "headroomet" dyttet inn i jpeg-filen og ting blir grå og triste.

 

Innspill på om dette er en farbar vei videre mottas med et slags takk.

 

Edit: Eksponeringen er forøvrig tatt fra D300. D200 mente det var 1/3 EV undereksponert.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microsoft Synctoy har jeg brukt et par ganger. Kan konfigureres til kun å synkronisere nye og oppdaterte filer fra en HD til en annen. :)

Ser ikke helt hva man laster ned av dette jeg:

Download

White Paper: Synchronizing Images and Files in Windows XP

528 KB

Microsoft Word file

SyncToy v1.4

971 KB

 

Get Office File Viewers

Skal jeg laste "White Paper" eller den på 971kb?

RandiA

Lenke til kommentar
Innspill på om dette er en farbar vei videre mottas med et slags takk.

Blir bra det der Anew, selv om du gir meg enda et argument til å oppgradere :roll:

Men det er definitivt noe rart med D200 på 100 og 200 ISO, selv om det i denne sammenlikningen ikke har så mye å si. Er vel fra 400 ISO og oppover ting begynner å bli spennende.,,

Lenke til kommentar
Ikke så fornøyd. Dels er det ting jeg ikke skjønner her (f.eks blir D200 tilsynelatende brått mye skarpere ved iso 400 -lurer på om jeg har fucket opp fokuseringen i de første to, men f/5.6 skulle ikke gjøre fokus så kritisk...)
Det er klart noe tullball noen plass, jeg ville prøvd på nytt med et annet program og sett om det ble bedre da. Jeg er nesten 100% sikker på at alle bildene ikke har fått samme behandling, om forskjellen ligger i kameraet eller i Bibble vet jeg ikke.
Lenke til kommentar
Tester ut SyncToy nå og det ser veldig greit ut. Det eneste man må passe på hva hvordan katalogene skal kopieres over.
Hos meg er den kopierte mappen ikke en speiling, men en "backup-mappe" med forandrede filendelser. Gjelder det hos dere også? SyncBack gjør ikke det, den bare speiler en sikkerhetskopiert mappe (evt. synkroniserer dersom forandringer i målmappen også skal utføres på kilden).
Lenke til kommentar
Hos meg er den kopierte mappen ikke en speiling, men en "backup-mappe" med forandrede filendelser. Gjelder det hos dere også? SyncBack gjør ikke det, den bare speiler en sikkerhetskopiert mappe (evt. synkroniserer dersom forandringer i målmappen også skal utføres på kilden).

Hmm. Det må jeg sjekke. SyncTool stoppet før den ble ferdig da target driven gikk full, og jeg slettet den kopierte katalogen uten å se på den.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hos meg så gjør SyncToy en vanlig speiling med forskjellig typer synkronisering etter valg. Akkurat som om jeg skulle gjort det manuelt.
Hmm, kanskje en innstillingssak da...

 

Personlig liker jeg uansett mange valgmuligheter, så skal kikke nærmere på SyncBack også.

Lenke til kommentar
Hmm... så hvor fort burde jeg vente å få en kjøper på D200'en min? Den har ligget ute på foto.no til 5500 med ekstra batteri og Capture NX et par dager uten noen respons. Er virkelig 5500 for mye?

Hehe, faktisk litt fristende, hadde det ikke vært for testbildene du la ut i går kveld ;)

 

(Bare én dag igjen å bestemme seg på nå....)

Lenke til kommentar

...det skal nevnes at de tilsynelatende ulne D200-bildene blir ganske så fine med standard oppskarping. Det var derfor jeg ikke reagerte da jeg konverterte ett og ett bilde i Bibble - D200 har jo et relativt kraftig AA-filter, noe som gjør at den tegner meget behagelig og uten moiré, men at det jo ser litt ullent ut på 100%.

 

Jeg konstaterer i det minste at det er forferdelig vanskelig å produsere 100% sammenlignbare resultater på tvers av kameraer. :)

Lenke til kommentar
Hmm... så hvor fort burde jeg vente å få en kjøper på D200'en min? Den har ligget ute på foto.no til 5500 med ekstra batteri og Capture NX et par dager uten noen respons. Er virkelig 5500 for mye?

 

For under 2 uker siden lå alle D200 med kun et batteri til 6,5-7k, så de raste når JP kom med D300 tilbudet. Jeg hadde ventet en måned eller 2...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...