Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft har eit enkelt lite gratisprogram som heiter SyncToy, det burde fungere fint. Det finst som k-ryeng seier ein god del andre program. Meiner eg såg eit som heiter Cobian Backup anbefalt her på forumet, men har ikkje prøvd det. Eller so kan du gjere det manuelt: Berre kopiere dei nye mappene.

 

Redigert: Litt seint ute ja ...

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hmm... Nå har jeg tatt testbilder med D70, D200 og D300 på alle hele iso-trinn og identisk eksponering. Etterbehandlet i Bibble uten oppskarping, med lineær tonerespons og med WB satt likt for alle bilder.

 

Spørsmålet er så - hva presenterer jeg:

295815507_hsHAz-M.jpg

 

Jeg hadde tenkt ett utsnitt fra boken med svart på hvit tekst, noe fra den grønne boken (mørk bok med litt tekstur), og noe fra teppet (ull med store masker).

 

Skal jeg presentere like store utsnitt på pixelnivå (400x400), eller utsnitt av samme område (da blir det vesentlig færre pixler fra D70 enn D200).

 

Det enkleste for min del er selvsagt likt på pixelnivå.

 

Alle bildene er tatt med Nikkor 50/1.8 @ 5.6 for maksimal skarphet.

(forresten kan man bruke filstørrelse til å måle relativt støynivå - jpeg'en fra D300 ved iso 100 er rett under 3MB, 6400 gir over 10MB!)

 

Ifht. backup, så bruker jeg som kjent AlwaySync til å kjøre to backupdisker samt arbeidsdisk.

 

Edit: Pokker. Jeg lurer på om lyskilden jeg har brukt ikke gir 100% jevn WB... Pokkers sparepærer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Microsoft har eit enkelt lite gratisprogram som heiter SyncToy, det burde fungere fint. Det finst som k-ryeng seier ein god del andre program. Meiner eg såg eit som heiter Cobian Backup anbefalt her på forumet, men har ikkje prøvd det. Eller so kan du gjere det manuelt: Berre kopiere dei nye mappene.
Jeg har prøvd SyncToy og prøvde nettopp et som heter SyncBack. Sistnevnte ser ut til å fungere enda bedre, tre alternative grensesnitt med varierende kompleksitet. Kan komme tilbake med rapport når jeg har testet det ut litt nærmere.
Lenke til kommentar
En liten følelse som sier meg at Marius er litt mer hypp på et program med grafisk brukegrensesnitt fremfor en .bat-fil. :p
Og jeg som trodde han egentlig ønsket e ren terminalbasert løsning der han måtte huske 37 kommandoer som måtte trykkes inn i rett rekkefølge med 13-14 parametre for hver kommando ;-)
Lenke til kommentar

Faen dette var greskt...

 

Opplegget mitt er foreløpig: Kopiere NEF-filene inn på laptoppen etter shoot. Redigere de beste bildene, for så etter 1-2 dager kopiere alle bildene inn på ekstern HDD nr 1. Etter 1-3 måneder (Ja jeg er überlat) tar jeg mappen "foto" fra HDD nr 1, og kopierer til HDD nr 2. Det jeg kunne ønske meg et et program som lar meg synkronisere "foto" fra HDD nr 2, med "foto" fra HDD nr 1, slik at alle endringene jeg har gjort på HDD 1, gjøres i HDD 2. Da blir det jo maks 10GB som må synkroniseres hver gang, og da gjør jeg det oftere.

 

Evt. et program som gjør det samme på 2 HDD, når jeg overfører bilder til 1 HDD.

 

HDD nr 2 (Som aldri brukes, ligger i eska på rommet) har kun mappa "foto", men HDD har masse annet tull og musikk, med en mappe "foto"

Lenke til kommentar
Det jeg kunne ønske meg et et program som lar meg synkronisere "foto" fra HDD nr 2, med "foto" fra HDD nr 1, slik at alle endringene jeg har gjort på HDD 1, gjøres i HDD 2.
Ikkje noko problem med program som SyncToy (som ogso er svært enkelt i bruk). Du spesfiserer berre kva to mapper som skal synkroniserast og klikker på ein knapp. Kva mapper det er vert lagra, so du treng berre spesifisere det ein gong.

 

SyncToy kan forresten ogso brukast i Vista, k-ryeng.

Lenke til kommentar
Det jeg kunne ønske meg et et program som lar meg synkronisere "foto" fra HDD nr 2, med "foto" fra HDD nr 1, slik at alle endringene jeg har gjort på HDD 1, gjøres i HDD 2.
Ikkje noko problem med program som SyncToy (som ogso er svært enkelt i bruk). Du spesfiserer berre kva to mapper som skal synkroniserast og klikker på ein knapp. Kva mapper det er vert lagra, so du treng berre spesifisere det ein gong.

 

SyncToy kan forresten ogso brukast i Vista, k-ryeng.

 

Sjangsen for at jeg oppdaterer feil mappe til feil mappe er?

Lenke til kommentar
Jeg må bare premiere bakoverkompabiliteten på Canon-utstyr (eller kamerautstyr generelt, om dette er helt vanlig?).

Min far sin gamle blits, kjøpt til canon i 1981 (husker ikke navnet på blitsen) fungerer ypperlig til sitt fujifilm finepix 9500. Altså ikke et speilrefleks, langt mindre canon.

DET imponerte meg!

 

 

Angående backup har jeg to eksterne disker (250 og 750 GB). Den på 250 bruker jeg kun til bilder, den på 750 legger jeg kopi av samtlige bilder på. Problemet er at de står ved siden av hverandre. Begynner det å brenne, er jeg fu... uansett. Får brenne ut noen DVD-er "en av dagene"..

Lenke til kommentar
Jeg må bare premiere bakoverkompabiliteten på Canon-utstyr (eller kamerautstyr generelt, om dette er helt vanlig?).

Min far sin gamle blits, kjøpt til canon i 1981 (husker ikke navnet på blitsen) fungerer ypperlig til sitt fujifilm finepix 9500. Altså ikke et speilrefleks, langt mindre canon.

DET imponerte meg!

 

 

Angående backup har jeg to eksterne disker (250 og 750 GB). Den på 250 bruker jeg kun til bilder, den på 750 legger jeg kopi av samtlige bilder på. Problemet er at de står ved siden av hverandre. Begynner det å brenne, er jeg fu... uansett. Får brenne ut noen DVD-er "en av dagene"..

 

Pugg dette:

HDD'n først, så barna!
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd SyncToy og prøvde nettopp et som heter SyncBack. Sistnevnte ser ut til å fungere enda bedre, tre alternative grensesnitt med varierende kompleksitet. Kan komme tilbake med rapport når jeg har testet det ut litt nærmere.

Er dette vanskelig å bruke? Skulle gjerne hatt noe slikt ja, Kopierte nettopp 15GB over til ekstern hard-disk nå, bilder, men først slettet jeg alle jeg hadde kopiert inn tidligere, for å få med nye og endringer, dette er en tungvint måte, skulle gjerne hatt noe som bare kopierer nytt, og endringer, (slik jeg har Zoombrowser innstilt på bare å laste ned nye bilder fra minnebrikken)

Tror jeg må laste ned SyncToy eller SyncBank jeg hvis de er safe å bruke, og ikke skaper noe krøll i systemet..vet ikke hva som går best sammen WXP?...

RandiA

Lenke til kommentar
D200 selger jeg helt sikkert, men jeg lurer litt på om jeg må forsøke å finne en måte å beholde D70'n på. Tviler på at Sigma 30mm'en min kommer til å finne tonen med D300, så jeg "må" enten beholde D70 for den, eller selge unna 30mm og kjøpe en 28/1.8.
Hvis Sigmaen er kjøpt hvitt, så tror jeg du får den oppgradert gratis hvis den ikke er kompatibel. Skader ikke å undersøke.

Sigmaen er kjøpt 100% legit i Norge (selv om den klønete ekstrahjelpen på Elite på Holmensenteret ikke ga meg noen kvittering...), og har vært på et langt besøk hos C&V i Bergen, som ikke maktet å finne noen problemer i kombinasjon med de D200 de hadde innom i perioden. Like vel er den håpløst uforutsigbar på D200'en min (med FW 2.0 på D200 er det ikke behov for oppgradering av Sigma HSM-optikk). Også kameraet mitt har vært hos Interfoto for kalibrering, uten at man fant problemer der heller.

 

På D70 fungerer den imidlertid i praksis helt utmerket. Fikk testet den på en D300 på Oslo-treffet i April, og den var ikke mye god der heller. Jeg kommer til å teste D300+30mm en periode, og om det ikke funker, så kan jeg prøve å selge 30mm sammen med D70.

 

Min hjemmetest av Sigmaen med D70 og D200: http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_TtYFe

 

Edit: Jeg tenker også at f/1.4 er mindre kritisk på D300, siden den har over ett trinn bedre ytelse på iso - dermed kan jeg tilbringe vinteren på iso 800 og f/2.8 i stedet for 400 og f/2... Da kan Sigma 28/1.8 være et like greit alternativ. Jeg antar at den også har andre optiske fordeler fremfor 30mm, som har en del svakheter.

Anew, hvis du ikke er helt imot de 5 millimetrene, så synes jeg du skal sjekke ut 35/2.0-Nikkoren også. Den er ganske svak på full åpning, men jeg testa min litt i dag på D300, og allerede på f/2.2 begynte det å hjelpe. Du får sånne brukt ganske rimelig, ikke er de så veldig dyre nye heller, særlig ikke fra enkelte utland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...