Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50x70 blir veldig svært - tror nok A3 holder. Men det kommer an på motivet.

 

Tom

Forresten ...

 

hvilken bildestørrelse trenger man for 50x70 i grei kvalitet?

Jeg leverte 8MP, Nikon folkene med D70 (6MP) var også fornøyd med resultatet.

 

Tom

Høres bra ut. For, enkelte ganger trenger man å beskjære en del også, og da er det ikke alltid man sitter igjen med mer enn 5-6MP. :)

Lenke til kommentar

Jeg må bare premiere bakoverkompabiliteten på Canon-utstyr (eller kamerautstyr generelt, om dette er helt vanlig?). Både min mors gamle normalzoom og telezoom fungerer på mitt nye 400D. Nå nettopp fikk jeg tak i den gamle blitsen hennes, og jammen fungerte ikke den også. Og for en forskjell! Jeg kan øke blenderen og senke lukkertiden betraktelig. Og med indirekte belysning ble bildene langt bedre enn med direkte belysning fra både ekstern og intern blits. For innendørsbilder blir det nok til at jeg fester på blitsen, selv om den nesten er på størrelse med kamerahuset.

Lenke til kommentar
Jeg må bare premiere bakoverkompabiliteten på Canon-utstyr (eller kamerautstyr generelt, om dette er helt vanlig?). Både min mors gamle normalzoom og telezoom fungerer på mitt nye 400D.

Det er vanlig. Jeg fant et pentax-kamera på loftet. Antagelig kjøpt tidlig på 80-tallet. Objektivene til det kan brukes på splitter nye Pentax-kamera. (Med noen mangler som blant annet autofokus siden objektivet ikke hadde dette innebygget på sin tid.)

 

Canon og Nikon-objektiver er så vidt jeg vet bakoverkompatible til en gang på 90-tallet. De som har lengre fartstid med speilreflekser enn meg kan sikkert utdype dette mer. Jeg er ganske fersk med speilrefleks.

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å ta sikkerhetskopi av alle filene dine, tar det fort litt tid da. Med LR kan du velge at den skal lage en sikkerhetskopi i det du importerer filene dine fra minnekortet. Da vil ikke eventuell redigering senere bli kopiert, men uansett...

 

Kopier alt nå en gang, så tar du de nye mappene som det kommer. Det tar ikke så lang tid. Brenn de gjerne ut på DVD også. ;)

Lenke til kommentar
Canon og Nikon-objektiver er så vidt jeg vet bakoverkompatible til en gang på 90-tallet. De som har lengre fartstid med speilreflekser enn meg kan sikkert utdype dette mer. Jeg er ganske fersk med speilrefleks.
Canon EF-objektiver fra 1987 til i dag kan brukes på alle Canon EOS-kameraer uten problemer. Nikon-objektiver nyere 1977 og nyere) er i utgangspunktet kompatible med alle kamerahus, men de rimeligste gir noen begrensninger som at man ikke får lysmåling. Noen eldre objektiver kan også brukes, men vil kunne skape problemer på noen hus.
Lenke til kommentar
Noen som har gode tips for å slippe å kopiere over hele mappen "foto" når man tar back-up? Tar noe jævlig lang tid!

 

Har tenkt å kjøpt meg en liten HDD på 100-150GB og legge alle bildene jeg har tatt på den. Så renger jeg bare å kjøre back-up på nyere bilder.

Hadde du brukt noe annet enn Windows, så hadde det vært lett (i lunx: cp -ruv source destination). Jeg kan ikke se at xcopy har den samme funksjonaliteten.

 

Du kan dog finne software som lar deg kopier kun nye og endrede filer på nettet. Alternativ lage deg et lite program i perl eller python. Men du er kanskje ikke der ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen som har gode tips for å slippe å kopiere over hele mappen "foto" når man tar back-up? Tar noe jævlig lang tid!
Det finnes gode sync-programmer som synkroniserer bildene i to mapper etter gitte anvisninger. Da oppdateres bare forandringene i f.eks. den ene mappen i den andre, du slipper å kopiere alt to ganger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...