Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Tafset litt på en Oly E-3 med 12-60 i dag, og AF-hastigheten var . Jeg hadde ventet å bli skuffet (pga. hypen), men den leverte langt over forventning. Colour me impressed.

Det er en kompetent kombinasjon det. Dog ikke helt gratis ...

Mulig det. Eieren var dog av typen "UV-filter på og solblenderen bak frem"... :roll:

Det som alltid slår meg når jeg kommer borti høyt spekkede hus fra Oly, Sony og Petnax er at de blir knotete. Massevis av små knapper med ubehagelig plastfølelse og dårlig respons når man trykker, på underlig utformede utspring her og der (satt på spissen). Canon og Nikon er noe helt annet der. IMHO. Alle forberehold tatt. Jeg er et dårlig menneske osv... ;)

Kjør merkekrig! :fun:

Det er et spørmsål om tilvenning. Selv syns jeg det er noe merkelig med grepet på D300, og det føles merkelig å slå på kameraet foran. Et problem med Canon-hus er det fremre hjulet som ligger bak utløserknappen, så du må flytte fingeren vekk fra utløserknappen.

Men som sagt, smak og behag. Jeg trives godt med Canonhus, så lenge de har stort nok grep. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et problem med Canon-hus er det fremre hjulet som ligger bak utløserknappen, så du må flytte fingeren vekk fra utløserknappen.

Et problem? Vi Canon-brukere mener det motsatte (de jeg har snakket med). Jeg misliker svært mye plasseringen av fingerhjulet på f.eks. Nikon-hus. Ser på det som mer ergonomisk å ha hjulet på øvre del av huset enn nedenfor utløseren.

Menmen. :p

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Et problem med Canon-hus er det fremre hjulet som ligger bak utløserknappen, så du må flytte fingeren vekk fra utløserknappen.

Et problem? Vi Canon-brukere mener det motsatte (de jeg har snakket med). Jeg misliker svært mye plasseringen av fingerhjulet på f.eks. Nikon-hus. Ser på det som mer ergonomisk å ha hjulet på øvre del av huset enn nedenfor utløseren.

Menmen. :p

Enig med Gorpium :D

Lenke til kommentar
Det som alltid slår meg når jeg kommer borti høyt spekkede hus fra Oly, Sony og Petnax er at de blir knotete.
Pentax for deg om jeg må be. Petnax er forbehold broderskapet og aspirerende :p

Respons fra knapper er mye en vanesak. Jeg synes responsen fra andre merker føles rar.

Omtrent som på mobiler. Før hadde jeg Siemens, og syntes at Nokia kjentes rart.

Nå etter at jeg har bytta, er det omvendt. Å bruke en Siemens føles fremmed, inntil jeg kommer inn i det igjen.

Lenke til kommentar
Ja, jeg synes det er et problem, fordi man kan ikke gjøre innstillinger med hjulet med fingeren på utløseren. På Nikon/Pentax gjør man innstillingene med langfingeren...

Edit: en liten leif

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det er lettere å huske å stille blender (f) med fucke-fingeren :yes:
Selvfølgelig, det var langfingeren jeg mente :-)

Nå har jeg riktig nok blender på tommelen og ISO ved utløseren (bruker nærmest alltid blenderprioritet), så jeg justerer ISO med langfingeren - ikke blender :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Fantastisk!

Dette er flott reportasjefoto, hadde nok kunne fått en pris i årets bilde her hjemme i Norge, dersom det var norsk fotograf, selvsagt. ;)

Hvordan får man så bra kvalitet på bildene med såpass lite lys?

Lurer også litt på hvordan fotografen har unngått å få juling...

Lenke til kommentar
Fantastisk!

Dette er flott reportasjefoto, hadde nok kunne fått en pris i årets bilde her hjemme i Norge, dersom det var norsk fotograf, selvsagt. ;)

Godt spørsmål, det lurer jeg og på :p

Fotokonkurranse på skolen neste uke, og har fått avtalt at jeg får to studioblitser med softboks, paraply og reflektor til disposisjon. Har og skaffet meg lekker modell. Da er det bare å satse på at jeg klarer å få til skikkelig lys med studioblitsene, de har jeg nemlig lite erfaring med. Om noen har tips å komme med hadde jeg blitt glad!

Lenke til kommentar
Fantastisk!

Hvordan får man så bra kvalitet på bildene med såpass lite lys?

Er nok noe slikt som en 50/1.4 på en D3 eller D700.

Fotografen har vært diskret. Han/hun har ikke benyttet blits. Altså, for de som påsto at blits og reportasje gjør seg bra ser her en av mange grunner til at blits nødvendigvis er noe en bør unngå for reportasjefoto.

Merk at reportasjefoto ikke er arrangerte bilder. Arrangerte bilder tjener ofte på blitsbruk.

Kan hvem som helst gi meg en objektiv karakter på eksamensbildene mine?

Temaet er grupper og nivået er 2. klasse :)

http://eksamen.upsaker.no/

Jeg ser ingenting du kunne gjort annerledes. Tolk det dit du vil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...