Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vignetting can be largely eliminated if the exit and entry pupils of the stacked lenses are matched in size. Set a candidate lens wide open and look into it the way (normal, reversed) it will be used in the stack. From a short distance you can see the "pupil" (the imaged aperture). Make an eyeball estimate of its size and compare this to the pupil size of the other lens in the stack, they should be roughly similar. In general, you need a 105-200 mm prime lens preferably having a true telephoto design (so its rear node is located well in front of the front of the lens). The speed of this prime (or master) lens should not be high because of the need for matching pupil sizes. An f/3.5-f/5.6 lens is ideal and will likely work well with a reversed lens having 1/3 to 3/4 of its own focal length and a speed 2 or 3 times faster (e.g., an 50/2 or f/1.8 would be perfect candidates). The ideal solution is to have the rear node of the reversed lens coinciding with the rear nodal point of the master lens to give a telecentric system with no vignetting or light loss. In practice, deviations from this ideal arrangements occur so we might need to add a little extension to the master (rear) lens to get clear of residual vignetting. Only when the stacked system is telecentric will there be virtually no loss of light and thus no changes in exposure when the lenses are stacked, irrespective of magnification. Sometimes the front lens should *not* be reversed either because this makes aligning the nodal points easier. I often use a telecentric system consisting of a Bellows-Nikkor 105mm f/4 mounted in normal position in front of the Micro-Nikkor 105/4 (using a K2 ring for attaching the front lens), this setup is effectively a 50/2 lens at 1:1 and will produce stunningly sharp macro shots from 1:1 to 3:1, with no loss of light at all so it lends itself for handheld shooting.

 

Fant dette på et forum for en tid tilbake. Tror det var Bjørn Rørslet som skrev det.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Prata med fattern i telefon nå og luftet tanken om å få tak i noe fremkallingsutstyr. Morsomt å lære slikt. :)

Å fremkalle film er easy peasy. Det eneste du trenger er en trommel, spindel og kjemikalier. Og et mørkt rom for å montere den ufremkalte filmen på spindelen. :)

 

Men det kan virke overveldende, og det er virkelig nyttig å gjøre det et par ganger sammen med noen som vet hva de gjør.

 

Å lage papirkopier er heller ikke vanskelig, men det krever trening og tid for å få det virkelig bra.

 

Lykke til i alle tilfeller. :)

Lenke til kommentar
Prata med fattern i telefon nå og luftet tanken om å få tak i noe fremkallingsutstyr. Morsomt å lære slikt. :)

Å fremkalle film er easy peasy. Det eneste du trenger er en trommel, spindel og kjemikalier. Og et mørkt rom for å montere den ufremkalte filmen på spindelen. :)

 

Men det kan virke overveldende, og det er virkelig nyttig å gjøre det et par ganger sammen med noen som vet hva de gjør.

 

Å lage papirkopier er heller ikke vanskelig, men det krever trening og tid for å få det virkelig bra.

 

Lykke til i alle tilfeller. :)

Om det ikke er så veldig vanskelig, du verden så artig å se filmen ut av tanken. Det er faktisk bilder på den.  Hvor lenge skal jeg belyse papiret, blir det noe bilde? Følge med i fremkalleren at bildet dukker opp på papiret (rene magien). Har det vært lenge nok i fremkalleren nå (før skyll og fix)? For ikke å snakke om lukten av kjemikalier... Overtal far din!!

Lenke til kommentar

Han har lyst selv, men så er det det med tid og plass da..

Da blir det i hvertfall lufting av gamle kameraer, alt fra Nikon *et eller annet* SLR til kamera med to eller tre linser til vanlige kompaktkameraer med film :D

Endret av W202
Lenke til kommentar
Prata med fattern i telefon nå og luftet tanken om å få tak i noe fremkallingsutstyr. Morsomt å lære slikt. :)

Å fremkalle film er easy peasy. Det eneste du trenger er en trommel, spindel og kjemikalier. Og et mørkt rom for å montere den ufremkalte filmen på spindelen. :)

 

Men det kan virke overveldende, og det er virkelig nyttig å gjøre det et par ganger sammen med noen som vet hva de gjør.

 

Å lage papirkopier er heller ikke vanskelig, men det krever trening og tid for å få det virkelig bra.

 

Lykke til i alle tilfeller. :)

Om det ikke er så veldig vanskelig, du verden så artig å se filmen ut av tanken. Det er faktisk bilder på den.  Hvor lenge skal jeg belyse papiret, blir det noe bilde? Følge med i fremkalleren at bildet dukker opp på papiret (rene magien). Har det vært lenge nok i fremkalleren nå (før skyll og fix)? For ikke å snakke om lukten av kjemikalier... Overtal far din!!

Er du heldig fremkaller du FP4, som tar godt og vel 7 1/2 minutt å fremkalle. Og etter 5 minutter pakker du en pris. Og så er du plutselig veldig usikker på om du har fremkalt 6 eller 7 minutter..

Lenke til kommentar
Dof test og boke med 70-200 i går:

 

post-26623-1244306178_thumb.jpg

 

exif i bildet

 

@ZoDz: inspirasjon

Pent. :)

Var noen få jeg likte der, men ikke helt min stil. Takk for at du tenkte på meg <3 I will dream about you tonight. Grrrrrrrrrr :D

knall, da har jeg noe å glede meg over etter en kveld uten å få med en eneste kvinne hjem ;) Bortsett fra kjæresten min da. :!: Men damn så tøffe de som "fløy" var.. ganske så kult.

 

@simon: digger boke'en i den linsa allerede.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Prata med fattern i telefon nå og luftet tanken om å få tak i noe fremkallingsutstyr. Morsomt å lære slikt. :)

Å fremkalle film er easy peasy. Det eneste du trenger er en trommel, spindel og kjemikalier. Og et mørkt rom for å montere den ufremkalte filmen på spindelen. :)

 

Men det kan virke overveldende, og det er virkelig nyttig å gjøre det et par ganger sammen med noen som vet hva de gjør.

 

Å lage papirkopier er heller ikke vanskelig, men det krever trening og tid for å få det virkelig bra.

 

Lykke til i alle tilfeller. :)

Om det ikke er så veldig vanskelig, du verden så artig å se filmen ut av tanken. Det er faktisk bilder på den.  Hvor lenge skal jeg belyse papiret, blir det noe bilde? Følge med i fremkalleren at bildet dukker opp på papiret (rene magien). Har det vært lenge nok i fremkalleren nå (før skyll og fix)? For ikke å snakke om lukten av kjemikalier... Overtal far din!!

Er du heldig fremkaller du FP4, som tar godt og vel 7 1/2 minutt å fremkalle. Og etter 5 minutter pakker du en pris. Og så er du plutselig veldig usikker på om du har fremkalt 6 eller 7 minutter..

er derfor gutta som driver med detta har klokke som skriker når fremkallinga er ferdig. bah... :!:

 

ååååååh... fyllesjuk i morra? ja... trur det ja. skal i barne bursdag? ja, skal det også visst.. damn

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

En annen tråd her fikk meg til å fundere over hvor sterkt sollys egentlig er. Hvor liten blender og hvor kort lukkertid trenger man egentlig for å ikke overeksponere selve sola?

 

(Jeg regner ikke med at det lar seg gjøre med bare justering av blender lukkertid, men at det kreves ND-filter tilsvarende X blendertrinn i tillegg)

 

Mulig noen av tallene her kan hjelpe dere til å finne et svar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight

Direct sunlight has a luminous efficiency of about 93 lumens per watt of radiant flux, which includes infrared, visible, and ultra-violet light. Bright sunlight provides luminance of approximately 100,000 candela per square meter at the Earth's surface.
Lenke til kommentar
Da var d90 i hus! :grin:

hmm.. gutta skriker vanligvis

Picture, or it didn't happen
Blir vel Video or it didn't happen nå da kanskje... hehe

 

anyways, grats med kamera. Veit hvordan D80 var så regner med dette er noe bedre, uansett et godt kamera.

 

En liten testfilm

Vet musikken ikke passer helt, men tok det første jeg fant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...