Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

I og med at du har en 1D, og ikke er så opptatt av veldig vid vidvinkel, så tror jeg du bør vurdere å bytte ut 35-70mm med 24-70mm f/2.8. Alternativt 24-105mm f/4 IS hvis du ikke må ha f/2.8

f/2.8 er ikke spesielt viktig, egentlig.

 

Men kunne jeg klart meg med 35-70mm alene? Slik at jeg kan prioritere andre ting, som f.eks. 600/4L IS.. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I og med at du har en 1D, og ikke er så opptatt av veldig vid vidvinkel, så tror jeg du bør vurdere å bytte ut 35-70mm med 24-70mm f/2.8. Alternativt 24-105mm f/4 IS hvis du ikke må ha f/2.8

f/2.8 er ikke spesielt viktig, egentlig.

 

Men kunne jeg klart meg med 35-70mm alene? Slik at jeg kan prioritere andre ting, som f.eks. 600/4L IS.. :whistle:

Det er det bare du som kan svare på. For meg er området under 24mm viktigere enn det som er over 150-200mm.

 

Tom

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg Canon programmet i detalj. Men ut fra det sier høres det ut som en kvalitets 24/28-75 er det du trenger i vidvinkle-normalområdet. Det eller rett og slett en 24/28 fast. De er såpass kompakte og lette at det ikke koster deg stort å ha en slik liggende i bunnen av bagen, sånn for sikkerhets skyld.

 

Som K-ryeng er inne på, så fungerer 70-200/2,8 som oftest bra til portrett, om det tåler full åpning. Jeg bruker min 50-135 på den måten, og trives godt med det. I hvert fall så lenge det er mer uformelle portrett, da er det sjelden det er praktisk mulig å bruke løvtynn DOF. Etter som jeg har oppfatta det så tåler Canon sin 70-200/2,8 også bruk av 1,4x konverter. Så K-ryeng har trolig og rett i at du kan ha nytte av den ved fuglefotografering.

 

Har jeg forresten fortalt at jeg nesten har lagt min gamle K-500/4,5 på hylla etter at jeg fikk DA* 300/4? Det er rett og slett mer moro og "jakte" med kortere brennvidde :)

Så nå leter jeg etter en 1,4x konverter som støtter SDM. Da vil jeg trolig selge 500.

Lenke til kommentar

Huff, stor og stygg brukerfeil, jeg er flau...

 

D200: High ISO NR : High

D300: High ISO NR: OFF

 

Jeg har aldri satt denne, så viste ikke hva NR sto for (Noise Reduction) så tenkte ikke at jeg skulle bry meg... Herregud... Så, da er spørsmålet, kan man sette NR på Low eller Normal uten å være engstelig for resten av bildekvaliteten?

Lenke til kommentar

Støyreduksjonen på D200 skjer også når man lagrer i råformatet. Prøv å slå av støyreduksjonen fullstendig i begge kameraene og prøv igjen.

 

Samme nivå på støyreduksjonen hadde også fungert men det er vanskelig/umulig å vite hvilke verdier man skal bruke for at de skal være like sterke. Sannsynligvis benyttes også forskjellige algoritmer for støyfjerning. Tar du bilder uten støyfjerning så kan du velge mengde støyfjerning i ettertid. Omtrent som å velge hvitbalanse i ettertid.

 

Redigert: Der svarte du før jeg fikk skrevet ferdig :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Skal det være slik?
Disse seriene ser ikke likt eksponert ut. Det ser heller ikke ut som om kameraene er helt enig om WB. Ulik fargetemperatur gir ulik støykarakteristikk.

Begge deler gjør nok disse bildene lite egnet som testbilder.

 

EDIT: Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg skjønner av diskusjonen at D300 uten støyreduksjon muligens ikke klarte seg så godt som forventet mot D200 med NR på high, men jeg kan jo legge til at på min 256-fargers skjerm var D300-eksemplene vesentlig renere enn det fra D200.

 

Helt hvordan man skal tolke det vet jeg sannelig ikke...

 

Edit: Det jeg liker med å bruke Noise Ninja i Bibble i stedet for kameraets innegygde NR, er at jeg avhengig av motiv, kan justere hvor mye softing som skal utføres som en del av støyreduksjonen. I bildeeksempelet over hadde jeg smoothing=0, og da bevares skarpheten mye, mye bedre enn om jeg bruker kameraets NR.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i å se støynivået på D200 og D300 sammenlignet med støyfjerningen helt av.

 

Arnold: Det trodde jeg også en stund men støyfjerningen gjøres faktisk også på råformatet. Kilde.

If you run the NEFs through Nikon Capture (4.4) you can switch off the additional noise reduction that you have selected in-camera. This option is (by intent?) made quite inaccessible and every time a new image loads, it defaults to NR 'On' again. If you shoot NEF + jpg (Fine), or process your NEFs by other means than Nikon Capture, this allows you to see the tremendous amount of noise reduction taking place along the pipeline. Concurrently, details are lost. In effect, you trade lower noise for lower sharpness. Up to 800 ISO, this loss is scarcely noticeable, but at the higher speed settings, this isn't so any more.
Lenke til kommentar
Jeg skjønner av diskusjonen at D300 uten støyreduksjon muligens ikke klarte seg så godt som forventet mot D200 med NR på high, men jeg kan jo legge til at på min 256-fargers skjerm var D300-eksemplene vesentlig renere enn det fra D200.

 

Helt hvordan man skal tolke det vet jeg sannelig ikke...

 

D300 er bedre enn D200 på tilsvarende ISO, selv når D300 ikke har på NR, og D200 har på high.

Men på grunn av at D200 sto på NR, så var overgangen for meg mye mindre enn om jeg skulle vært vant til uten NR. Uansett så er dette godt nytt...

 

Hva kjører dere på? NR OFF?

Lenke til kommentar
Kan du ikke mekke enda en test der støyfjerning på begge kameraene stå av? Hadde vært morsomt å se Mr. Olsen.

Jepp, et samlebilde med D200 vs D300 uten NR og med ulike ISO-verdier hadde vært veldig interessant. Det ville også gjort det enklere å tilføre samme mengde støyfjerning over hele linja.

 

PS. Ta gjerne et utsnitt som er har et område som er ganske ensfarget og et område som er svært detaljrikt. F.eks en vegg + en ullgenser med grove masker. Da får vi se hvordan støyfjerningen lager penere ensfargede flater og hvor mye det går ut over detaljene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...