Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Dollaren skal ned - det er sikkert.

Er det? Hvorfor har den da ikke falt allerede?

(Kan godt holde diskusjonen kort, poenget er vel mer at jeg er overrasket over hvor mange som har fasiten på valutamarkedet fremover; etter noen år med økonomistudier og litt finansjobbing blir jeg stadig mer usikker. Så lenge det er kamerautstyr fra USA som er tema, er det ikke noe stort tema uansett – hadde det vært snakk om boliglån i CHF uten valutasikring, derimot ...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rettelse - ny feil følger. Du får ikke "fulle" 4GB på 32bit Vista og XP - men på samme hardware kan du få adressert 4GB eller for den del mer med Windows Server 2003 Enterprise Edition.

---snip ---

Som vanlig har Microsoft gjella konsumer OS-ene sine ...

Er det noe annet enn CPU som begrenser dette hardwaremessig? Eller må man ha de rette chipsettene også. Tenker da mest på Intel som ikke har memorykontrolleren på de fleste CPU-ene.

Tom

Lenke til kommentar
Som vanlig har Microsoft gjella konsumer OS-ene sine ...

Er det noe annet enn CPU som begrenser dette hardwaremessig? Eller må man ha de rette chipsettene også. Tenker da mest på Intel som ikke har memorykontrolleren på de fleste CPU-ene.

Det er en del hardware-ting også, ja, men de fleste moderne chipsets og cpu'er har nå dette innabords.

Lenke til kommentar
Dollaren skal ned - det er sikkert.

Er det? Hvorfor har den da ikke falt allerede?

(Kan godt holde diskusjonen kort, poenget er vel mer at jeg er overrasket over hvor mange som har fasiten på valutamarkedet fremover; etter noen år med økonomistudier og litt finansjobbing blir jeg stadig mer usikker. Så lenge det er kamerautstyr fra USA som er tema, er det ikke noe stort tema uansett – hadde det vært snakk om boliglån i CHF uten valutasikring, derimot ...)

Interessant det du sier om usikkerheten. Jeg merker det samme. Jo mer du leter i dybden på ting, desto mer skjønner man at man ikke kan og mindre og mindre stemmer lenger :)

Dollaren vil falle og den norske krona vil holde seg sterk - den står jeg fast ved. Nå har vi også hatt våre runder med redningspakker, men disse blir ikke dråpen i havet engang, når vi ser over dammen. Samtidlig har de pøst på med enorme bailouts og nødpakker på hjelpepakken til redningspakkene. Pengepressene er gått så blekket har sprutet en god stund. Bloomberg i går (eller var det dagen før) sa nok en gang at dollaren har begynt å slite, mens den norske krona blir "safe heaven" i tiden som kommer. Samme hva som skjer så gleder jeg meg. Mye å lære i disse tider. Forhåpentligvis mulig å finansiere noen objektivkjøp fremmover :)

Lenke til kommentar
Så kort oppsummert, man kan ikke få brukt mer en 4gb i 32-bits XP, Vista eller Win7 likevel?

Win7 vet jeg ikke. 32-bits XP og Vista støtter som sagt PAE, det gir bare ikke noe! ;)

Så - dette har blitt en urban legend, at man skru på PAE og få mer minne.

Men - med samme hardware - kjør Windows 2003 Enterprise, og du kan stappe inn opptil 32 GB!

..Selv om hver prosess fremdeles er begrenset til 4GB minne, da, så lenge det er 32bit.

Andre minne-tweaks, derimot, som gjør at en applikasjon kan bruke mer enn 2GB minne og sånt - kan fint fungere. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder maskin til Simon - uansett hva du kjøper bør du gå for 64 bits OS og masse ram. Jeg ville skaffet meg Windows 7 RC og lagt inn den i første omgang, for deretter å kjøpe etter at det er lansert (ikke nødvendigvis umiddelbart etter dog). Det er ikke så mange bærbare som støtter 8GB ram ennå, dessverre. Men SL300/400 er gode valg, i hvert fall. Har du penger til det er T400 også et svært godt valg, fås fra ca 12000 kr. Meget solid og robust, selv har jeg svært gode erfaringer med Thinkpad T-serien til IBM/Lenovo...

Jeg har ikke råd til noe over 10 000, og aller helst under 8000.

Men det blir nok 4GB minne. Så er man forberedt.

:)

Lenke til kommentar

Heisann, eg har eksamen idag og skal lage fotoreportasje om eit band. Kva i huleste skal eg ta bilete av? Eg skal ta eit bandbilde, men kva andre ting? Det er berre eit lokalt band så dei spelar ikkje offentleg. Så har ikkje noko publikumsbilete. Er der nokon detaljar som kan vere gode å få fram? Mikrofonen, forsterkarar og slikt?

Og kjapt, korleis skal eg vinkle teksten i saka mi? Tenker det blir OM bandet og korleis det blei til og korleis det er no og korleis det blir framover.

Simon Aldra? Kanskje litt hjelp her? :blush:

Lenke til kommentar
Heisann, eg har eksamen idag og skal lage fotoreportasje om eit band. Kva i huleste skal eg ta bilete av? Eg skal ta eit bandbilde, men kva andre ting? Det er berre eit lokalt band så dei spelar ikkje offentleg. Så har ikkje noko publikumsbilete. Er der nokon detaljar som kan vere gode å få fram? Mikrofonen, forsterkarar og slikt?

Og kjapt, korleis skal eg vinkle teksten i saka mi? Tenker det blir OM bandet og korleis det blei til og korleis det er no og korleis det blir framover.

Ta en titt på stian andersens bilder for litt inspirasjon. Sikkert ikke akkurat det du er ute etter, men det er mye bra i kategorien musikk.

Lenke til kommentar

En fotoreportasje inneholder primært fire-fem typer bilder.

1. Action, nært

2. Oversikt, hvor i svarte f er vi?

3. Detaljer, kan like gjerne være en gitar, en sko som tramper takt e.l.

4. Kontraster mellom farger og personer

5. Portrett.

1. Her er du ute etter å være til stede over lengre tid, og å bli flue på veggen. Du vil ha de ekte øyeblikkene, og dette tar tid. Du må jobbe med å ikke være til stede, mens du likevel er til stede. Da får du de beste bildene.

2. Oversiktsbilder glemmes av alt for mange. Disse lokaliserer action og handling. Bilder av en feit fyr med gitar som spiser banan er kanskje ikke like åpenbart dersom det ikke er et bilde som viser hva vi snakker om.

3. Detaljene er de små tingene som forteller mer enn handling i mange tilfeller. Det kan for eksempel være håndjern om du lager en reportasje om politiet, en snusboks om du portretterer noen som snuser mye osv.

4. Kontraster gjør seg alltid. Dersom du kan sette noe sammen med noe det ikke hører sammen med, er det good shit.

5. Portrett. I dette tilfellet bør du ta et shitass bra gruppebilde av dem. :)

Den eneste delen av dette du strengt tatt har lov til å arrangere er 5. Og i mine øyne skal du ikke bruke blits til noe annet enn portrettet.

Hele tiden må du stille deg spørsmålet, hva skal jeg fortelle? Hvordan skal jeg formidle det? Hvor åpenbart er det for andre enn meg?

Ta så mange bilder du føler du må, men husk at flere bilder tar lang tid å redigere, og utvelgelse tar lengre tid.

Jeg antar at et konsertbilde vil gjøre seg i denne sammenhengen. :)

Ta kontakt om du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar

«Rett» utfall, i den grad det finnes, er det som blir definert av høyesterett. Om det er samme utfall som hver og en av oss synes er rettferdig får vi se når dom foreligger. :)

Jeg kjenner ikke sakens detaljer, men stusser på at man skal ha rett til eget bilde etter å ha stilt opp i en konkurranse. Trodde heller ikke nordmenn i Norge hadde rett til eget bilde i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
"Den eneste delen av dette du strengt tatt har lov til å arrangere er 5. Og i mine øyne skal du ikke bruke blits til noe annet enn portrettet."

Men selv om du ikkje gjør det, så er det def. ikke noe reelt problem i repotasje sammenheng å bruke blits =D Så om du ikke har så veldig lyssterke objektiver etc så er det ikke krise.

Rett og galt er en evig roterende diskusjon.

I denne sammenhengen er det galt fordi det er kontraproduktivt å være diskret i en halvtime for så å fyre av et kraftig blitsglimt og dermed bli like åpenbar som et slag i trynet.

Bra reportasjefoto handler om å fange situasjonene og øyeblikkene så realistisk som mulig. Og da må du være diskret.

Lenke til kommentar

Bandet består av 4 av mine venner og dei har spelt i band i snart eit år. Ein vokal, ein gitar, ein trommis og ein bass. Dei spelar berre for moroskuld, men opptrer eks. til diverse arrengement. Dei spelte på 17. mai. Ellers er dei 17 år heile gjengen, bandet har ikkje navn, gale karer. Speler rock og indyrock og lagar låtar sjølv og spelar cover av andre låter.

Lenke til kommentar
noen som vet hva som er rett utfall i denne saken?

har blitt dømt i fotografens fordel i både lagmannsretten og tingretten(skal nå opp i høyesterett), men jeg mener egentlig at det er feil, hva synes dere?

Er fotografen involvert her? Jeg trodde det var Arctic Challenge vs. Tromsø 2018?

Slik jeg har oppfattet saken så er det vel Tromsø 2018 som har plukket et bilde fra nett uten å spørre noen om lov fra fotografen som jobbet for AC. Men det er godt mulig at jeg er langt ute på feil jorde her nå. En stund siden jeg leste om denne saken.

Mer logisk at fotografen har solgt bildet til Tromsø 2018, og da er jeg enig i dom så langt.

Lenke til kommentar
Er fotografen involvert her? Jeg trodde det var Arctic Challenge vs. Tromsø 2018?

Slik jeg har oppfattet saken så er det vel Tromsø 2018 som har plukket et bilde fra nett uten å spørre noen om lov fra fotografen som jobbet for AC. Men det er godt mulig at jeg er langt ute på feil jorde her nå. En stund siden jeg leste om denne saken.

Mer logisk at fotografen har solgt bildet til Tromsø 2018, og da er jeg enig i dom så langt.

Så vidt jeg vet (og jeg har jo fått ganske mye av denne saken i lokalpressen) er din vinkling korrekt. Fotografen har solgt/gitt bildet til Tromsø 2018, et bilde som er tatt utenom fotografens vanlige yrke (pressefotograf i Nordlys), og arrangør/deltaker synes ikke noe om det i etterkant. Personlig er jeg helt enig i dommene sålangt, AC og Finch har etter min mening en svært svak sak. Men Høyesterett har overrasket tidligere de...
Lenke til kommentar
Jeg har ikke råd til noe over 10 000, og aller helst under 8000.
Du er jo godt vant med gode arbeidshester, og det er i høyeste grad en Thinkpad. Nei, du får ikke de beste spesifikasjonene for kronene - men du vet jo også meget godt at ytelsen ikke sitter i spesifikasjonene. Thinkpad SL300 er en kompetent maskin, forholdsvis liten og lett, og jeg tror den støtter docking også. Det øker bruksområdet betraktelig - og selv om du ikke trenger det i dag, ville jeg aldri kjøpt maskin som ikke har dockingstøtte. Nok en grunn til å styre langt unna Mac...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...