Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men XP finner vel bare tre gig?

Har vurdert litt ekstra minne, ja.

Alle 32-bits operativsystemer klarer ikke å utnytte mer en 3-3,5 gb med minne. Skal du ha mer en det må du bruke 64-bits. XP kommer også i 64-bits men maskinen du har nå har kanskje ikke 64-bits prosessor?

Oppgradering av harddisk og minne gjør som regel de fleste maskiner betydelig raskere til type photoshop bruk.

Lenke til kommentar
Alle 32-bits operativsystemer klarer ikke å utnytte mer en 3-3,5 gb med minne. Skal du ha mer en det må du bruke 64-bits. XP kommer også i 64-bits men maskinen du har nå har kanskje ikke 64-bits prosessor?

Ahem. Bull. Hørt om paging? Du kan fint ha 12-16GB på en Windows 2003-boks, 32 bit.

Hver prosess kan ikke bruke mer enn 4GB minne, men..

I Win XP har du et problem at du i utgangspunktet bare kan ha 4GB addresserbart minne - og dette inkluderer minne på skjermkortet. Men - det er måter å komme rundt dette - også på Vista og XP.

Lenke til kommentar

Ahem. Bull. Hørt om paging? Du kan fint ha 12-16GB på en Windows 2003-boks, 32 bit.

I Win XP har du et problem at du i utgangspunktet bare kan ha 4GB addresserbart minne - og dette inkluderer minne på skjermkortet. Men - det er måter å komme rundt dette - også på Vista og XP.

Det kalles kanskje paging, vi kalte det noe annet når jeg jobbet hos Prime Computers på 80 tallet. Men hva, det husker jeg ikke lenger.

Har du noen linker som viser hvordan man kan få til det på Vista og XP ?

Tom

Lenke til kommentar

Det kalles kanskje paging, vi kalte det noe annet når jeg jobbet hos Prime Computers på 80 tallet. Men hva, det husker jeg ikke lenger.

Har du noen linker som viser hvordan man kan få til det på Vista og XP ?

Tom

Ja, dette vil jeg gjerne se nærmere på.

Pr idag synes jeg ikke xp64 bit kjører helt stabilt. Flere programmer kræsjer, spesielt programmer som ikke er beregnet for 64bit, selv om de sier det skal gå likevel. Som f.eks Filezilla, Photoshop cs4 kjører greiet men med mye load og åpne filer vil den av og til henge seg :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Å nei, ikke nok en Mac kontra PC diskusjon :nei::tease:

OK, da. Hvis dere skal kjøre Ubuntu Linux,,maks skjermstørrelse er 14" og trådløst nett skal bare virke. Hva ville dere anbefalt av laptop under 8 lapper? Ikke ATI skjermkort eller chipset drivere, takk.

Jeg ville valgt Lenovo SL400, men da fyker enten kravet om 8 lapper eller integrert grafikk...

Når det gjelder maskin til Simon - uansett hva du kjøper bør du gå for 64 bits OS og masse ram. Jeg ville skaffet meg Windows 7 RC og lagt inn den i første omgang, for deretter å kjøpe etter at det er lansert (ikke nødvendigvis umiddelbart etter dog). Det er ikke så mange bærbare som støtter 8GB ram ennå, dessverre. Men SL300/400 er gode valg, i hvert fall. Har du penger til det er T400 også et svært godt valg, fås fra ca 12000 kr. Meget solid og robust, selv har jeg svært gode erfaringer med Thinkpad T-serien til IBM/Lenovo...

Lenke til kommentar

Rettelse - ny feil følger. Du får ikke "fulle" 4GB på 32bit Vista og XP - men på samme hardware kan du få adressert 4GB eller for den del mer med Windows Server 2003 Enterprise Edition.

Her er oversikten:

Operating system Maximum memory support with PAE

Windows 2000 Advanced Server:

8 GB of physical RAM

Windows 2000 Datacenter Server:

32 GB of physical RAM

Windows XP (all versions):

4 GB of physical RAM*

Windows Server 2003 (and SP1), Standard Edition:

4 GB of physical RAM*

Windows Server 2003, Enterprise Edition:

32 GB of physical RAM

Windows Server 2003, Datacenter Edition:

64 GB of physical RAM

Windows Server 2003 SP1, Enterprise Edition:

64 GB of physical RAM

Windows Server 2003 SP1, Datacenter Edition:

128 GB of physical RAM

* Total physical address space is limited to 4 GB on these versions of Windows.

Lenke til kommentar
Til dere som for et par sider siden hadde planer om å handle fra usa snart; dollaren er enda ca 20% over hva den var for ca 10 måneder siden. Med andre ord, det er fremdeles dyrt. Sitter her å krysser fingrene for en skikkelig dupp utpå sommeren :)

..og etter å ha skummet igjennom endel fotobutikker, så vurderer jeg å begynne å spille lotto fast.

Sitter her å krysser fingrene for at dollarkursen stiger slik at mitt kjøp i januar bare blir bedre og bedre :D

Hehe, da er jeg redd du blir sittende i ...ja.. skal jeg tippe på minst 10 år? :)

Dollaren er på vei utfor stupet. Bunnen i gjelden til Usa er knapt eksisterende, og de siste månedene har de trykt så mye penger at inflasjonen er på god vei og vil ramme hardt. Det virker rett og slett som om de prøver å kjøre sin egen valuta i dass for å komme ut av smørja. Skjønner ikke hvordan det skal gå til, men uansett skal jeg sitte å følge med. Dollaren skal ned - det er sikkert. Den norske krona skal holde seg sterk - det er også sikkert. Håper bare at fotobutikkene ikke er før markedet prismessig. Frykter prisene på kamerautstyr i dollar kan bli styggere enn styggest etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...