Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Det er sannsynlig at huset beholdes for videre eksperimentering med alternative objektiver. I tillegg så får man jo ikke så mye for e-510 lengre. (minolta krasjer med speilet på 5D)

Men blits og objektiver ryker.

1.0X cropfaktor frister, Canon frister og langt bedre ISO-egenskaper frister.

Men ja, blir dyrt med ny canon blits, sigma 50mm og sigma 105mm. Og ikke minst huset :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fant nettopp på tidenes junifest-tema. Navn. Gå rundt i Grimstad by og rope ut: ER DET NOEN SOM HETER JARL HER!?, for så og ta bilde av de og legge det ut. Det hadde sikkert blitt tidenes junifest! :p

Like random som nicket mitt. Omtrent. Kanskje ikke helt.

Lenke til kommentar
Uhm, var ute å knipset noen bilder av kjerra i mørket og oppdager nå at jeg får tre røde prikker på alle bildene mine.. Og det er kun på jpg filene, vises ikke på raw filene. :huh:

Kanskje justeringene kameraet gjør på JPG filene får frem prikkene. Prøv å juster RAW filene litt, for å se om de dukker opp.

Lenke til kommentar
Så uten å reklamere for mye, så kan de som er interessert i veldig pent brukt Olympus e-510, Sigma 105mm f/2.8 macro, fl-36 blits og 14-45 objektiv være klar over at jeg vil ha det klart for salg i midten av måneden (just sayin' :p )

fl-36 har jeg lyst på. Kunne forsåvidt tenkt meg en 105mm også, men tror jeg vil prioritere 70-300.

Lenke til kommentar

Hmm... Har ett sært problem... Har redigert en haug med bilder nå, og de ser flotte ut på flickr og på maskinen, men når jeg laster dem opp til pixelpost så ser de grusome ut, og de er ALT for lyse! Ser for meg at det har med color spaces osv ågjøre, da jeg vel som oftest jobber i Adobe RGB i Aperture og Photoshop, men hvordan kan jeg få konvertert dem slik at de ser fine ut i pixelpost?

/Yaricks :)

Lenke til kommentar
Merkelige greier, får vel ta kameraet tilbake til japan photo da.. Er dette noe som repareres eller får man nytt kamera? Drar på ferie til fredagen så passer rimelig dårlig å levere fra seg kameraet nå.

Døde/varme pixler er noe som skjer med alle sensorer. Så om du skal bytte inn kamera hver gang dette oppstår vil du ende opp med å bytte kamera minst et par ganger i året. Remapping kan gjennomføres, men for å spare deg selv for mye hodebry, benytt er RAW-leser som fjerner problempixler automatisk, eller benytt pixelfixer.org.

Har man hotpixels på JPEG har man dem også på RAW, men de fleste lesere (blant annet Adobe sin) fjerner dette automatisk ved lesing.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Døde/varme pixler er noe som skjer med alle sensorer. Så om du skal bytte inn kamera hver gang dette oppstår vil du ende opp med å bytte kamera minst et par ganger i året. Remapping kan gjennomføres, men for å spare deg selv for mye hodebry, benytt er RAW-leser som fjerner problempixler automatisk, eller benytt pixelfixer.org.

Har man hotpixels på JPEG har man dem også på RAW, men de fleste lesere (blant annet Adobe sin) fjerner dette automatisk ved lesing.

Ok, det var jeg ikke klar over. Det forklarer jo hvorfor jeg ikke så prikkene på raw filene hvertfall! Har faktisk aldri merket noen slike problemer på tidligere kameraer. Så jeg må med andre ord bare leve med at jpg rett ut av kameraet har røde prikker?

Hvordan remapper jeg?

Legger ved et bilde av prikkene, er fire stykker ser jeg nå.

post-16510-1243815317_thumb.jpg

edit: Googlet litt og fant oppskrift på remapping, det var jo lekende lett. Fikk fjernet 3 av 4 prikker hvertfall. Den siste var en vrienpeis..

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...