Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Da kan Sigma 28/1.8 være et like greit alternativ. Jeg antar at den også har andre optiske fordeler fremfor 30mm, som har en del svakheter.

Tror det objektivet har svært få fordeler for å si det slik, var en periode for noen år tilbake jeg vurderte et slikt. Men alt jeg leste å fant ut om det var negativt, her har Sigma tynet mer lystyrke ut av objektivet slik at det skal virke bedre enn de billigste 28mm til orginal produsentene, når sannheten er at det egentlig ikker bedre opptisk justert for å tåle den høyere lystyrken. I praksis er det altså ikke snakk om noe mer enn et f2.8 objektiv og sånn sett er Nikon og Canons mer kompakte og bedre bygde versjoner en bedre mulighet.

At Sigma har tynet et trinn eller to mer ut av objektivet enn Nikon ville ha gjort, tror jeg så gjerne. Imidlertid vil jeg heller ha middelmådig f/2 enn ingen f/2.

 

Når det er sagt, så har jeg til gode å finne skikkelig omtaler av dette. Fredmiranda.com virker fryktelig overfladisk, og hovedproblemet synes å være fokusfeil, noe som ikke bør være noe problem på D300. En "test" jeg fant viste hvor dramatisk 4mm frontfokus påvirket skarpheten, og når fokus satt, så det slett ikke ille ut.

 

Om du har lenker til negative omtaler, så er jeg veldig takknemmelig. Til $250 er det nesten ingen vits ikke å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det er sagt, så har jeg til gode å finne skikkelig omtaler av dette. Fredmiranda.com virker fryktelig overfladisk, og hovedproblemet synes å være fokusfeil, noe som ikke bør være noe problem på D300. En "test" jeg fant viste hvor dramatisk 4mm frontfokus påvirket skarpheten, og når fokus satt, så det slett ikke ille ut.

Hvis du hadde studert FredMiranda litt nøyere, så vil du se at stort sett Canon folk som sliter. Helolle brukte jo Sigma 28mm f/1.8 på oktobefesten, og han virker da fornøyd.

 

Jeg prøvde et par 24mm f/1.8 og en 28mm f/1.8 - men ingen ville fokuserer rett med min 30D, så jeg endte opp med en Canon 24m f/2.8 istedet ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du hadde studert FredMiranda litt nøyere, så vil du se at stort sett Canon folk som sliter.

Det er jeg selvsagt klar over - jeg mener bare å si at en svært liten feil kan gi store utslag på kritiske tester.

 

Og takk for lenken til Oktoberfesten - husket at det var noen, men ikke hvem. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ingen som vet skrivehastigheten til D300?
Nei, den er ikke oppgitt og er vanskelig å måle seg frem til. Jeg tror du skal slite hardt med å merke forskjell på Extreme III og IV i praksis, men kjøp gjerne Extreme IV du ;-)

 

Er EN-EL4 (med eller uten a, forskjellen er?) en fordel om man ikke skal bruke grep?
Du får vel ikke brukt det uten grep. Det er med 'a' forøvrig, det har bedre kapasitet enn EN-EL4 (som vel var batteriet til D2-serien, muligens med unntak av D2Xs).
Lenke til kommentar
Når det er sagt, så har jeg til gode å finne skikkelig omtaler av dette.
Jeg har sett mange brukeromtaler, og som tomsi42 er inne på, er de negative nesten utelukkende Canon-brukere. På Pentaxforums kommer den også bra ut, og jeg har sett flere som sammenlikner den med Nikkor 28 f/1.4. Selvfølgelig ikke like god, men du betaler enormt mye mer for den ekstra ytelsen fra Nikkoren. Det jeg har sett av bilder ser også svært bra ut. Jeg ser for meg at dette blir min neste normal, dersom ikke Pentax hiver ut DA* 30mm i en fart og økonomien tillater den.

 

Ser forøvrig at en bruker rapporterer at dersom du setter AF/MF-bryteren på objektivet til MF når objektivet står på f/4 (antar dette gjelder når man bruker blenderringen), risikerer man å fysisk ødelegge motoren i kamerahuset.

Lenke til kommentar

Wtf.

Jeg er nemlig på skolen nå, og både Opera og IE viser den gamle :S

 

Edit: skal sjekke fra en annen pc

 

Edit2: Den ander pcen som aldri har vært inne på akam forumet før viste også den gamle avataren.. det er noe muffins her. Sikkert noe RFK tull

 

Edit3: Jada, hidemyass viste den nye avataren.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Jeg har nå vært på posten og hentet det nye vidunderet, og ut i fra litt enkel testing (prøvebilder av dertil egnede dokumenter på skrivebordet mitt...), ser det ut som om AF bommer mye mer konsekvent på dette kameraet. Med AF Fine Tune på +15 eller deromkring ser det ut til at jeg treffer rimelig konsekvent.

 

Det er i tilfelle utrolig gledelig! :woot:

Lenke til kommentar
Takk!

 

Følte jeg fikk litt dreisen på det, jeg også. Har jo drevet med "nærfoto" med Tamron-en min også, men den er jo ikke i nærheten av 1:1. Fikk noe insekter også, men vanskelig fant jeg ut. Tror jeg i fremtiden bør ligge på et sted, og vente på dem - ikke jage dem.

 

Tror forsåvidt at 105mm blir et godt valg for meg. Blir jeg insektfreak senere, går jeg kanskje for noe enda lenger enn 150mm. Tamron 180mm f. eks.

 

Finner du et begrenset område (2-3 blomster) så kan du godt ligge, men jeg må iallefall jakte de, noe som kan ta på enkelte ganger. Skal du ned mot bakken så kjøp deg noe beskyttelse til albuen og knea!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...