Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Noen av dere her som har nikon's 70-200 f/2.8 som har gode grunner for at jeg skal kjøpe en sånn?

Himmelsk å bruke, men kraftig vignettering.

Mange testere tuter om vignettering, men har ikke opplevd det i det normale liv.

Da kan du ikke ha sett noe særlig på hjørnene. På enkelte bilder er de tilnærmet svarte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjelper ikke når autofokus er sirup. ;)

Der er jeg litt enig i forhold til de andre ff kameraene til 50 og oppover.. , men til nå har ikke fokus vært noe problem. Til f.eks Mx kjøring er det null problem å treffe når disse kommer flygene over alle hauger.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

70-200 f/2.8 VR er bare en drøm å bruke! Forstår ikke hvordan jeg har klart meg uten den tidligere! På D700 er det noen fjotter som maser om vignettering, men jeg har aldri merka noe problem når jeg har brukt den på FF, og på D300 så ser man det ikke uansett, så da skal jeg ikke klage! :)

/Yaricks

Lenke til kommentar
Hvilken film er det snakk om? Han fyren på jutub som snur kamera opp ned når han bruker raskere lukkertid enn blits synk til kamera utendørs?

Dårlig forklart, men dere forstår vel hva jeg mener..

Her er videoen: http://www.stansphotos.com/My%20Videos/Lighting_Tutorial.wmv

Noen av dere her som har nikon's 70-200 f/2.8 som har gode grunner for at jeg skal kjøpe en sånn?

Synes testen til Dpreview var litt deprimerende.

Ahaa.. det var derfor endel av bildene mine bare ble halvt opplyst når andre med blits fyrer av samtidlig. Man lærer noe nytt hver dag :)

..forøvrig er det noe herk at noen alltid på dødog liv må skyte med blits når jeg prøver å få litt stemning i bildet uten blits.. hehe

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Hjelper ikke når autofokus er sirup. ;)

Dessverre er fokusen på min 70-200VR litt loka til tider også. Må nok sende det inn til rep for å rense kontaktene, for av og til funker rett og slett ikke AF. Men så tar jeg av og på objektivet igjen, og er jeg heldig funker det fjell igjen. Men er det bare jeg som synes den sitter litt løst i fatningen? Har prøvd en annen 70-200VR på en D3 på jobben, hvor jeg også synes at den sitter litt løst. Men er kanskje sånn med lange og tunge teler.

Lenke til kommentar

At dere ikke har lagt merke til vignettering på fullformat er underlig.

Skutt på 98mm f/2.8.

post-157128-1243588519_thumb.jpg

Sånn er det ikke med lange tunge teler nei. Alle de andre jeg har prøvd sitter ganske godt - spesielt EF 70-200/2.8.

Og jeg er ganske kjent med AF-problematikken du beskriver. Ekstremt plagsomt når man er på jobb hvor hendelser kun skjer en gang!

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Dpreviews oppsummering av 70-200 2.8 VR vs EF 70-200 2.8 IS er vel at Nikons er skarpere og bedre i midten og virker optimalisert for crop-sensor, mens Canons er skarpere og bedre i hjørnene og virker optimalisert for fullframe.

Men - begge objektivene er geniale saker - ville hverken hatt motforestillinger mot å kjøpe 70-200VR til fullformat Nikon eller 70-200IS til crop Canon.. ;)

Lenke til kommentar
Den sitter ikke helt stødig. Enten er det meg, eller så er den spesielt vrikkete på D300. Er forøvrig det huset jeg har hatt mest problemer med den.

Ja, den er kanskje mer vrikkete på D300 enn på D80 når jeg tenker meg om. Skal sjekke dette litt når jeg kommer hjem. Har prøvd den litt på D80 i ny og ne for å teste AF, og da har det fungert toppers. Men har ikke brukt den kombinasjonen nok til å gi noe vitenskapelig svar. Så du sliter altså med samme problem som meg?

Lenke til kommentar

Lite problem..

Når jeg ser inni søkeren så er det noe skitt der, men finner ikke ut hvor det ligger i kamera.

Vil gjerne ha det vekk, sykt irriterende!

btw, skittet kommer ikke på bildene altså.. Må jeg sende det inn til rensing, eller kan jeg gjøre det selv?

Edit;; Fant det, men aner ikke åssen jeg skal ta det vekk :\ Det ligger ovenfor speilet liksom.. På "søkerglasset" eller hva jeg skal kalle det..

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Det kalles mattskiven, og du venner deg til det. ;) Et speilreflekskamera er i sin natur en konstruksjon hvor det vil komme inn litt skitt og gørr. Man kan ikke bruke masse energi på å irritere seg over ikkeproblemer som er uungåelige.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Støv på mattskiva er sånt som det kan være lurest å ignorere.

Du kan selvfølgelig prøve deg på å blåse det vekk f.eks med en øreskyllepumpe, men vær forberedt på irriterende overraskelser. Prøver du, så havner støvet nemlig lett på sensoren i stedet :(

Derfor prøver jeg som regel å la sånt være i fred, til det er tid for en sensorrens. Da tar jeg først mattskiva. Forsikrer meg om at den er bra, før jeg så tar sensoren.

Lenke til kommentar
Støv på mattskiva er sånt som det kan være lurest å ignorere.

Du kan selvfølgelig prøve deg på å blåse det vekk f.eks med en øreskyllepumpe, men vær forberedt på irriterende overraskelser. Prøver du, så havner støvet nemlig lett på sensoren i stedet :(

Tja. Når man blåser på mattskiven er jo lukkeren igjen, så det skal mye til for at det havner på sensoren. Dessuten havner det uansett ikke på selve sensoren, men på filteret som sitter foran ;)

(Og skulle det verste skje, så er det jo bare å blåse det bort fra "sensoren" igjen etterpå.)

Lenke til kommentar

Hvis jeg får støv på min mattskive tar jeg bare av prismehuset og blåser mattskiven ren.

Dersom man har et kamera hvor det er lett å bytte mattskive er det ingenting i veien for å ta den ut for å blåse bort støv.

Risikerer man derimot å ødelegge noe ved å ta den ut ville jeg ignorert det.

Er støvet på undersiden av mattskiven kan det blåses bort mens mattskiven sitter i kameraet.

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...