Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kunne gjerne tenkt meg den. Ekstremt solid og godt hus, suveren autofokus i lite lys, men for meg trekker skjermen, autohvitbalanse og støynivå ned. Jeg liker å bruke den - eller egentlig forgjengeren D2X - til studiobilder på lav ISO eller svart/hvitt-bilder på høyere ISO-nivåer.

Kom borti en fotograf som hadde valgt å beholde sin grunnet kornstrukturen ved høyere ISO-verdier. ISO 3200 ser ut som ISO 25600 på D3 liksom.

 

Som Cruel sier så har nyere mindre hus bedre bildekvalitet, men om du er som meg, så er de større husene bedre å bruke.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

 

"Hvis vi ser for oss lys som stråler eller søyler som beveger seg ut i fra et sentrum så er det lett å se for seg hvordan ulike lysformere ”former” lyset. Det er derimot litt vanskeligere å forklare karakteren til lyset. Et hardt lys kommer av at vi bruker en liten lyskilde. Vi kan tenke oss at den ikke sprer lyset like mye som en stor lyskilde."

 

 

Blir dette en bedre forklaring?

Det andre med retningsbestemt lys kan jeg bruke under bikube eller snoot.

Lenke til kommentar
Jeg kunne gjerne tenkt meg den. Ekstremt solid og godt hus, suveren autofokus i lite lys, men for meg trekker skjermen, autohvitbalanse og støynivå ned. Jeg liker å bruke den - eller egentlig forgjengeren D2X - til studiobilder på lav ISO eller svart/hvitt-bilder på høyere ISO-nivåer.

Kom borti en fotograf som hadde valgt å beholde sin grunnet kornstrukturen ved høyere ISO-verdier. ISO 3200 ser ut som ISO 25600 på D3 liksom.

 

Som Cruel sier så har nyere mindre hus bedre bildekvalitet, men om du er som meg, så er de større husene bedre å bruke.

 

Ja var akkurat det jeg og tenkte på når jeg så det. Har jo alltids D300en hvis jeg trenger litt kvalitet. :) Får se på hva jeg gjør. Hadde vært morsomt å hatt en.

 

/Yaricks

Lenke til kommentar
Hvilket spørsmål er det. Sånn helt seriøst? Hvor minimale forskjeller er det ikke?

 

Sikkert max ett par folk i verden som ser forskjell ^^

 

24-70L fordi det er lettest å ta med seg..

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg ikke kommer til å ha med begge ut...;)

 

Har ikke kjøpt stativfeste til 70-200 f/4 :( Vet ikke om jeg gidder heller :p

 

Uansett, valget falt på 24-70...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

...

Et hardt lys kommer av at vi bruker en liten lyskilde. Vi kan tenke oss at den ikke sprer lyset like mye som en stor lyskilde."

Den siste setninga bør du stryke. Ikke bland inn spredning på nytt jfr. sola som rundstrålende lyskilde.

 

Jeg ville og formulert en første anderledes. Liten er et upresist ord. Liten i forhold til hva? Det kan og misforstås som "liten lyspære", altså svak lyspære/kilde.

Jeg ville nok skrevet "lyskilde med lite areal", og føyd til "i forhold til motivet".

 

Resten ser greit ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...