Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

D700 + 50/1.4 er jo en fin kombo det da. Fullformat er jo veldig fristende for mange, men så er jo spørsmålet bare hvor viktig det egentlig er. Jeg fryktet lenge at jeg kom til å bli misfornøyd med D300, da jeg sto mellom det og D700. Jeg har ikke angret noe på at ble D300. Pengene jeg sparte på hus og ny optikk fikk jeg brukt på mye annet kult. Lys og andre ting. :)

Spora kanskje litt av her, jeg... Poenget var bare at D700 ikke vil gi deg masse glede i forhold annet ekstrautstyr. Optikk o.l. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jækla mye prat om å bytte til FF i det siste a?

Finanskrisa har ikke svekket mange på akam ihvertfall ;)

Er da ingenting nytt det. Synes folk har pratet om konvertering siden D700 kom, jeg...

Satser heller på å hoppe på neste generasjon, jeg. D700x eller hva enn. Til mitt bruk frister 24mp veldig. :D

Men frykter at den kan bli dyr. Ser man på D3x, er det vel realistisk at D700x ville kostet nærmere 30k.

Lenke til kommentar
Hm, tror det har begynt å gå litt rundt for meg pga for mye kamera/objektiv/osv-tenking. Var akkurat innom tanken å selge 18-70, 85/1.8 og D200, kjøpe D700 og kun bruke D700 og 50/1.4 inntil videre. Gal?

kjør på ja.. ikke trist med ff og 50mm. Selv hadde jeg ikke annet en D700 og 50mm 1.8 i starten, knall kombo. Brennvidden er akkurat passe, ikke for lang og ikke for trang. ;)

finanskrisa er bare oppskryt som skjer på grunn av hysteri mener nå jeg. Det går ut en person i media som er "inne i" finansmiljøet som så spår at det blir krise, hvis folk hører på han så sparer de pengene sine og markedet faller.

Satser heller på å hoppe på neste generasjon, jeg. D700x eller hva enn. Til mitt bruk frister 24mp veldig. :D

Men frykter at den kan bli dyr. Ser man på D3x, er det vel realistisk at D700x ville kostet nærmere 30k.

Er jo fint å ha noe i mellomtiden da ;) selv veldig lyst på høyere oppløsning men fan så mye man skal koste for å få det :p

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Det frister absolutt! Ser ikke for meg at jeg trenger annet enn D700, 50/1.4 og 24-70. Så D700 nå og 24-70 i løpet av sommeren virker jo veldig ålreit. Men så er det rekkefølge på kjøp. 24-70 eller D700 først?

Lenke til kommentar

finanskrisa er bare oppskryt som skjer på grunn av hysteri mener nå jeg. Det går ut en person i media som er "inne i" finansmiljøet som så spår at det blir krise, hvis folk hører på han så sparer de pengene sine og markedet faller.

... som igjen økonomisk svekker arbeidsgiveren til de fleste som jobber for pengene sine...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt for meg at d700x kommer jeg?

Ser ikke noen logisk plass til den i markedet til Nikon slik det er nå. En d700x ville jo faktisk blitt dyrere enn d3.

så da hadde de fått ett semi pro hus som er dyrere enn nr 2 huset sitt, og de ville risikert å solgt mindre av d3x, siden det kanskje i hovedsak er studio fotografer som kjøper det, og de ikke trenger værtetning? hvertfall mange portrett fotografer som kanskje presser seg opp på en d3x som ikke ville gjort det om de kunne kjøpt en d700x.

Lenke til kommentar

Uansett årsak så er det jo vanskelig å benekte at det faktisk er en finanskrise der ute. ;) Som privatperson merker man kanskje ikke så mye til dette med mindre arbeidsplassen din er rammet.

Lenke til kommentar

Her kommer et virkelig offtopic spørsmål!

Er det apokope når en i en dialekt sier "bile" i stede for "biler" og i hvilke dialekter sier de egentlig "bile"?

(Hvis det er noen som vet om en dialekt som bruker apokope der Nynorsk ikke bruker det, er de velkomne til å si det. Er det jeg egentlig er ute etter)

:Beklager et såpass norskfaglig spørsmål i en slik tråd, men trenger et raskt svar:

Lenke til kommentar
Ser ikke helt for meg at d700x kommer jeg?

Ser ikke noen logisk plass til den i markedet til Nikon slik det er nå. En d700x ville jo faktisk blitt dyrere enn d3.

så da hadde de fått ett semi pro hus som er dyrere enn nr 2 huset sitt, og de ville risikert å solgt mindre av d3x, siden det kanskje i hovedsak er studio fotografer som kjøper det, og de ikke trenger værtetning? hvertfall mange portrett fotografer som kanskje presser seg opp på en d3x som ikke ville gjort det om de kunne kjøpt en d700x.

Sant sant. Mye landskapsfotografer som har D3x da, og de ønsker gjerne værtetning og solide hus. Men det er jo bare en liten gruppe i forhold til studiofotografer seg jeg for meg.

Spørsmålet er jo bare hvordan i all verden både Canon og Sony har fått til et kamera i samme klasse på D700x. Og de koster begge 20k. Hva skjedde med ryktene om at sensoren til a900 og D3x var samme forresten?

Lenke til kommentar

Er det apokope når en i en dialekt sier "bile" i stede for "biler" og i hvilke dialekter sier de egentlig "bile"?

(Hvis det er noen som vet om en dialekt som bruker apokope der Nynorsk ikke bruker det, er de velkomne til å si det. Er det jeg egentlig er ute etter)

:Beklager et såpass norskfaglig spørsmål i en slik tråd, men trenger et raskt svar:

Hadde nettopp dialektprøve selv.

Apokope gjelder vel strengt tatt verb, men de dialektene som har apokope i verb har det vel også gjerne i substantiv også. F. eks "spis" i steden for "spiser". Nordlendinger har apokope. ;)

Lenke til kommentar
hus først. du kan leve lenge uten 24-70.. dessuten koster jo detta svin om dagen.. d700 er nesten 5000kr dyrere i dag enn når jeg kjøpte i desember :p

Jeg vet, og liker ikke å tenke på det. Menmen, da blir det kanskje bestilling av D700 i løpet av uka!

Lenke til kommentar

Hadde nettopp dialektprøve selv.

Apokope gjelder vel strengt tatt verb, men de dialektene som har apokope i verb har det vel også gjerne i substantiv også. F. eks "spis" i steden for "spiser". Nordlendinger har apokope. ;)

Min hypotese: Nynorsk er unaturlig for nordlendingene pga. vanskeligt i forhold til apokope. Men det går ikke siden jeg har funnet ut at apokope kun går på vokallyd og ikke konsonant.

Noen som vet om ord på nynorsk som er vanskelig å kombinere eller som blir helt feil i forhold til Nordlandske eller Trønderske dialekter?

Edit: Og nei det er ikke dialektprøve, men særemne vi snakker om her.

Endret av ET-media
Lenke til kommentar
http://dialektor.mohive.com/Bokmal/Course/...asp?courseId=37

Ta noen tester her :)

Ang. D700 og 50mm. Som sagt, kjør på. Jeg har ikke hatt zoom-objektiv på et halvt år, og har aldri savnet det. Skulle gjerne hatt noe mer i hver ende av skalaen da. 10,5mm og 180mm kanskje.

Jeg tror nok jeg kjører på ja. Skal selvfølgelig holde chatte-tråden oppdatert om hva som skjer ;)

Ang. 10,5mm ville jeg tenkt meg nøye om. Morsomt objektiv i starten, men du blir lei. Jeg solgte mitt etter en knapp måned, og han som kjøpte det solgte det etter en liten uke.

Lenke til kommentar

Takk for linken. Men tror jeg bruker ordet "spis" vs. "et" av ordet "ete". Skriver noe svada om at det ikke er dialekter der oppe som bruker det. Unnskyld til dere der oppe i nord, hvis eg voldtar dialekten deres, men eg har 3 timer igjen før fristen går ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...