Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

43k / 1,25 = 34,4k. Mulig han fikk noe annen rabatt i tillegg, men dette som ville vært prisen for firmaet ved kjøp i butikk. Må selvfølgelig betale full pris på stedet, men får igjen merverdigavgift på slutten av året. :)

 

De selger jo ikke kameraene for innpris + moms. De tar innpris + oms + det de vil tjene på å selge det = våre priser.

Sa aldri noe i den duren heller, jeg. Men butikken skal selvfølgelig ha fortjeneste på salget sitt, men det har ikke noe med at bedrifter får tilbake for utlagt merverdiavgift.

 

Ved kjøp direkte gjennom Nikon blir det nok en del billigere ja, men kjøpt i butikk blir det regnestykket mitt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok innkjøpspris for butikkene som selger kamera. Men også den vareirer jo sikkert endel etter hvor stort parti butikken kjøper osv.

 

Så for å få det til den prisen så må du jo ikke bare starte ett firma, du må også drive butikk ;O

 

Vanlige firma betaler jo vanlig butikkpris minus moms :p

 

Jaja, det var den drømmen om et billig d3...! hehe..

 

Det var en fotograf jeg pratet med som fortalte det til meg, men om han var ute å sleiva med kjeften eller ei er jo ikke godt å si... ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om behov, men teoretisk mulighet...

Med E-IV tok den 27 bilder før den fusket, i 6 fps.

Har ikke prøvd med E-III

Teoretisk er det sikkert en mulighet for dette ja, men jeg synes det børe til en viss grad veies opp mot nytteverdien.

 

Nei Live View har jeg ikke satt meg inn i, har ikke tenkt å bruke mye tid på det heller.

Kort forklart, fine tune fous med Lv, eller generelt sett?

Jeg tenkte på dette med å kalibrere objektiver. Jeg hadde behov for bittelitt korrigering på 24-70en, men det tar tid og nøyaktighet å finne ut om "feilen" du oppdager er konsistent.

LiveView har jeg satt til TripodMode (Slik at speilet vippes opp, og forblir oppe og bildet vises på skjerm, mens du fokuserer lydløst med kontrastbasert fokus, relativt tregt, men lydløst) HandheldMode eller hva det heter vipper ned speilet slik at skjermen blir svart og kameraet bråker, fokuserer, og vender tilbake til LiveView. Dette går kjappere, men støyer.

Jeg bruker LV kun til situasjoner hvor jeg ikke vil holde kameraet opp mot øyet, og i de tilfellene vil jeg somregel at det skal være lydløst til bildet tas også. (Candid portraits)

 

Sikter du til derre BKT-sakene, eller finnes det måter å få 8fps på, uten grep, og få helt vanlige bilder?

 

Blir nok AA i grepet tenker jeg, iallefall med det første.

Ja var mest ment som en pun. Bruker AA jeg og, og det funker fint.

Lenke til kommentar
Det er nok innkjøpspris for butikkene som selger kamera. Men også den vareirer jo sikkert endel etter hvor stort parti butikken kjøper osv.

 

Så for å få det til den prisen så må du jo ikke bare starte ett firma, du må også drive butikk ;O

 

Vanlige firma betaler jo vanlig butikkpris minus moms :p

 

Jaja, det var den drømmen om et billig d3...! hehe..

 

Det var en fotograf jeg pratet med som fortalte det til meg, men om han var ute å sleiva med kjeften eller ei er jo ikke godt å si... ;)

 

 

Kanskje han fotografen også selger kamera?

Da er det jo en mulighet for at det stemmer for han.

Lenke til kommentar
Dette må jeg lære mer om:

Active D-Lightning

3D-tracking (Tydeligvis ikke det samme som AF-C)

Og mye annet!

 

Active D-lightning er genialt da det fremhever detaljer i skyggepartier mer, men samtidig også treger ned prosesseringen av bildet noe. Jeg fant ut at den var grei å ha på. Står på normanl til meg. 3D, let me know when you do.! har ikke helt satt meg inn i det selv enda... ;)

 

 

Kanskje han fotografen også selger kamera?

Da er det jo en mulighet for at det stemmer for han.

 

 

Byåsen studio

 

Ble ikke helt bra den siste der gitt...! ;)

Lenke til kommentar
Dette må jeg lære mer om:

Active D-Lightning

3D-tracking (Tydeligvis ikke det samme som AF-C)

Og mye annet!

 

Active D-lightning er genialt da det fremhever detaljer i skyggepartier mer, men samtidig også treger ned prosesseringen av bildet noe. Jeg fant ut at den var grei å ha på. Står på normal til meg.

 

Det er altså en etterbehandling som gjøres i kamera, men burde da gjøres bedre i ettertid i Photoshop?

 

Ser ingen grunn til å ha på noe som lysner opp skygger og "redder" hølys om det bare er en "curve"-action.

 

Fordi ISO 100, 125 og 160 ikke er "ordentlige" ISO-hastigheter på D300, vil jeg tro.

 

Ja, men hvorfor?

 

Er det noen ulemper, svakheter? Tilsvarer ikke ISO 100, det det egentlig burde tilsvare?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor?

 

Er det noen ulemper, svakheter? Tilsvarer ikke ISO 100, det det egentlig burde tilsvare?

 

Fordi kameraet gir bedre bilder på ISO 200, derfor er de merket slik at brukeren forstår at det er noe som kun skal brukes hvis man har behov mindre følsomhet feks skyte med åpen blender i sterkt lys.

Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor?

 

Er det noen ulemper, svakheter? Tilsvarer ikke ISO 100, det det egentlig burde tilsvare?

Joda, ISO 100 tilsvarer det det burde tilsvare, men gir deg mindre dynamisk omfang enn de "ordentlige" ISO-hastighetene (ISO 200 f.eks).

 

På 1Dmk2 (som meg og Cruel har) har vi ISO 50 som "utvidet ISO-hastighet". Jeg bruker den aldri, men ISO 3200 i motsatt ende blir flittig brukt.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Ja, men hvorfor?

 

Er det noen ulemper, svakheter? Tilsvarer ikke ISO 100, det det egentlig burde tilsvare?

 

Fordi kameraet gir bedre bilder på ISO 200, derfor er de merket slik at brukeren forstår at det er noe som kun skal brukes hvis man har behov mindre følsomhet feks skyte med åpen blender i sterkt lys.

 

I praksis: Mørkere bilder på ISO 100, like mye/mer støy, mindre Dynamisk Omfang, -enn op ISO 200?

 

Andre enden da? Lysere bilder, mindre støy :p

Lenke til kommentar

:scared: :scared: :scared: Dritskremt men:

 

Mitt første presse foto ;)

http://www.moss-avis.no/article/20080513/S...53498/1044/ABON

 

Heldigvis gikk det bra med sjåføren.

Jeg var nemlig først til stedet og fikk mannen ut av bilen.

Med hjelp fra mange andre vippet jeg den den vrakede bilen tilbake på hjulene.

 

Følelsen er ganske heftig å se en bil komme i mot seg på e6 og kjøre ned i grøften mellom kjøre feltene for så å kræsje i en lyktestolpe 100 meter foran sin egen bil, gjøre en full salto med skru for så å lande på hekken fremdeles i rotasjon og ende på siden. :scared: :scared: :scared:

 

Håper neste bilde ikke får en like dramatisk forhistorie.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...