Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hvorfor analogt?

 

De to som allerede har svart på dette spørsmålet har sagt det meste. Du har et større dynamisk omfang (opplevd flere ganger at du kan få mye ut av det Photoshop ville kalt "utvasket og ubrukelig" i mørkerommet) og en kornstruktur som ikke kan sammenlignes med ISO-støy hos de digitale kameraene. Videre så er følelsen av fotografi mye mer til stede når jeg jobber analogt. Når du holder et negativ i hånden som er dryppende vått mens hele rommet lukter av kjemikalier; da holder du faktisk på med et ekte fotografi av materialsk verdi - i motsetning til et digitalt bilde som bare består av tall.

Følelsen av å bruke timer i mørkerommet for å få frem et bilde er så utrolig mye sterkere enn å bruke noen minutter i Photoshop (selv om jeg gjør det relativt ofte).

 

Det er også slik som M.H sier, en har begrenset med bilder en kan ta og en får ikke sett bildet med en gang - ergo; du planlegger bildene dine mye mer, og en ser som oftest det også.

 

Om en ukes tid drar jeg til Oslo hvor jeg skal være i litt over en uke. Da skal jeg, Rolleiflexen, og noen ruller med HP5+ kose oss i gatene hvor det skal skytes Street! Gud som jeg gleder meg!

Oh yeah.

 

Fremkalte noe Ilford Delta 3200 her om uken, det var nydelige korn. HP5 er forøvrig en av mine favorittfilmer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre bare skutt en film med Delta 3200, med igrunn ingen bilder jeg ble fornøyd med. Derimot en god venn av meg gjorde ett prosjekt i Polen hvor han var ute en hel uke mellom 4-6 om morgen for å dokumentere menneskene som fantes der, hvor han utelukkende brukte 35 mm Delta 3200, og bildene ble helt fantastiske (du kan sjekke ut bildene hans her om du er interessert).

 

Jeg har forresten to ruller med 3200, så mulig de blir brukt opp på Oslo turen. Men uansett så må jeg få gått til innkjøp av HP5, filmen jeg bruker mest.

 

Det er som er litt kjedelig med denne sommeren, er at siden jeg skal opp igjen til Lofoten har jeg ikke gått til innkjøp av fremkallingsutstyr og skanner. Så jeg har ingen mulighet til å se de bildene jeg tar nå før tidligst 17 august. Men det skal ikke stoppe meg!

 

Får forresten litt lommerusk av skolen til neste år, og de pengene skal bli brukt på å reise til flere storbyer i Europa for å fortsette med mitt street prosjekt. Pluss at jeg har gått inn en avtale med den fiskebåten jeg var med ut tidligere i år, og jeg skal være med dem ut flere ganger til neste år.

Jeg har mest sannsynligvis fått utstillingsplass på et større galleri i 2010/2011, så dette skal bli et produktivt år, og jeg regner med at nesten alt av penger jeg eier går til reiser, fotopapir og passpartout, Greens Rammer og Fotosentralen. Men allikevel, det er verdt det! :)

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget at når kameraet (30D) er stilt på RAW + minste jpeg så croppes jpeg'en litt i forhold til RAW-bildet. Noen som har noen fornuftige tanker om hvorfor det er sånn?

 

(Nå har ikke jeg testa om dette også skjer om man tar beste kvalitet jpeg eller om det bare er slik når man har valgt de minste.)

Lenke til kommentar
Jeg skal ta bilder i blomsterbutikk om noen dager, og tenker på mulig innkjøp av makro objektiv.

 

Jeg har objektivene i signaturen min. Tror dere jeg evt. trenger å gå til innkjøp av et objektiv til, siden det kan være veldig lurt med makro objektiv til sommeren (insekter, blomster, små ting) :)

 

Noen som har noe å anbefale?

 

Har sett på Tamron 90mm f/2.8, og det ser jo ut som "the missing link" mellom flora-/blomsterfotografi og insektfotografering.

 

Hva tror dere? :)

Like god optisk som canon sin 100mm men den føles ikke like solid bygd etter det jeg har hørt. Den blir vell også lengre når man fokuserer.

 

Hmm, ble plutselig litt i tvil. Noen som har brukt 24-70 på D200/300? Er det lurere å kjøpe 17-55?

på crop så merker jeg at 24mm er litt trangt på fester og slikt men det funker. Canon sin 18-55 f/2.8 er utrolig fin på crop, når det gjelder nikon så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei folkens :) jeg vurderer å kjøpe et canon 50 mm f/1.8 II hos FotoVideo i morgen.. men er det et dårlig kjøp? Planen min for kjøpet er egentlig bare for å lære meg å bruke fastobjektiv og for å lære meg å komponere bedre. Men er det et dårlig valg ang. hva man får for 1100 kroner? Samtidig skal jeg også kjøpe meg en vater.

Lenke til kommentar
Hei folkens :) jeg vurderer å kjøpe et canon 50 mm f/1.8 II hos FotoVideo i morgen.. men er det et dårlig kjøp? Planen min for kjøpet er egentlig bare for å lære meg å bruke fastobjektiv og for å lære meg å komponere bedre. Men er det et dårlig valg ang. hva man får for 1100 kroner? Samtidig skal jeg også kjøpe meg en vater.

Godt kjøp helt klart.

http://healzo.deviantart.com/art/Please-Forgive-Me-123321896

Lenke til kommentar
Hmm, ble plutselig litt i tvil. Noen som har brukt 24-70 på D200/300? Er det lurere å kjøpe 17-55?

på crop så merker jeg at 24mm er litt trangt på fester og slikt men det funker. Canon sin 18-55 f/2.8 er utrolig fin på crop, når det gjelder nikon så vet jeg ikke.

Nettopp det jeg og tenker. Har 10k jeg har lyst til å bruke på noe gøy. Føler vidvinkel/normal-zoom er det jeg har bruk for, men blir så usikker. Nå om dagen er det omtrent bare 50/1.4 som sitter på kameraet.

 

Noen som har noen tips til en bra reflektor til rundt 6-700,-?

Lenke til kommentar
Hmm, ble plutselig litt i tvil. Noen som har brukt 24-70 på D200/300? Er det lurere å kjøpe 17-55?

Har kun brukt sistnevnte på D300 og jeg liker den veldig godt. God nok vidvinkel for en del ting og ok tele for portrett. Brukte den seinest på en shoot i dag.

 

 

Noen som har noen tips til en bra reflektor til rundt 6-700,-?

Lastolite all the way. Enorm kvalitet.

Lenke til kommentar
Har dessverre bare skutt en film med Delta 3200, med igrunn ingen bilder jeg ble fornøyd med. Derimot en god venn av meg gjorde ett prosjekt i Polen hvor han var ute en hel uke mellom 4-6 om morgen for å dokumentere menneskene som fantes der, hvor han utelukkende brukte 35 mm Delta 3200, og bildene ble helt fantastiske (du kan sjekke ut bildene hans her om du er interessert).

Det var SNAKS! Nydelige bilder. Tror jeg må hamstre litt Delta3200 til den tiden jeg eventuelt handler inn mørkerom.

 

Jeg har forresten to ruller med 3200, så mulig de blir brukt opp på Oslo turen. Men uansett så må jeg få gått til innkjøp av HP5, filmen jeg bruker mest.

HP5 er som en potet, nyttig til alt. Unntatt studio. I alle fall når man bruker 35mm, da er f/16 og f/22 litt for langt inn i diffraksjonsrommet. :)

 

Det er som er litt kjedelig med denne sommeren, er at siden jeg skal opp igjen til Lofoten har jeg ikke gått til innkjøp av fremkallingsutstyr og skanner. Så jeg har ingen mulighet til å se de bildene jeg tar nå før tidligst 17 august. Men det skal ikke stoppe meg!

Kan jo bare kjøpe en trommel. Er vel ikke alt for dyrt? :)

 

Noen som har noen tips til en bra reflektor til rundt 6-700,-?

Isopor med eller uten aluminiumsfolie. :)

 

For dere som ikke har fått det med seg, så er det opprettet en tråd om UV-filter testen vår.

 

Tom

Årets tråd.

Lenke til kommentar
Hmm, ble plutselig litt i tvil. Noen som har brukt 24-70 på D200/300? Er det lurere å kjøpe 17-55?

Har kun brukt sistnevnte på D300 og jeg liker den veldig godt. God nok vidvinkel for en del ting og ok tele for portrett. Brukte den seinest på en shoot i dag.

Hm, får se om jeg kan få prøvd begge.

 

Noen som har noen tips til en bra reflektor til rundt 6-700,-?

Lastolite all the way. Enorm kvalitet.

Hvor stort er vanlig?

Lenke til kommentar
Hmm, ble plutselig litt i tvil. Noen som har brukt 24-70 på D200/300? Er det lurere å kjøpe 17-55?

Jeg har brukt 24-70 på D300 en helg, og syns det var en genial kombo. Imidlertid ville jeg nok ikke valgt den om jeg ikke hadde et #2-hus med 12-24.

Lenke til kommentar
Jeg ligger vel litt på etterkant med sending av 80-205 og 28-80 objektivene mine? :whistle:

 

Og jeg har bare vært på postkontoret 4 ganger i løpet av denne uken :p

Du kan godt sende det avgårde - vi har fortsatt et par filtre til overs. Og konklusjonen er ikke endelig.

 

Tom

 

Skal se om jeg gidder i morgen :p

 

Pokker ta alle hundeeiere som ikke plukker opp driten, og ja, jeg klarte å først trakke i det, så legge kameraet i den samme møkka.

 

I lold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...