Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hvorfor analogt?

Mulig bildekvaliteten ikke er noe særlig bedre. Men mange gode grunner er nevnt av Karl-Peder under her. Spesielt den første grunnen. Vet ikke hvordan det er med andre, men jeg fotograferer på en annen måte når jeg fotograferer analogt. Færre bilder, men de bildene jeg tar blir bedre. Jeg ser det nesten som en fordel at man ikke får sett resultatet med en gang. Det gjør at man tenker en gang eller to ekstra over komposison, fokus osv. Det med at man har samme ISO helt til man har byttet film merker jeg ikke så mye til da jeg bruker mellomformat og det uansett bare er 10 bilder på en rull. Dessuten er jo mørkeromsarbeidet halve moroa. :)

 

Pga følelsen film gir, dynamisk omfang, kornstruktur.. De eneste ulempene er vel kostnaden og at man ikke får sett hvordan ting ser ut før man har fremkalt, samt at man ikke kan stille ISO uten å bytte film.. Rett meg om jeg har glemt noe.

Hadde en time eller to på mørkerommet på onsdag.. Det var godt å kjenne fikslukta etter et halvårs "mørkeromsølibat". :D

 

Ustedalen: Ingenting feil med kritikk, men det jeg siterte så ut som noe Olsen kunne ha skrevet. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte ikke på piratbukta engang, men der fant jeg den, og jeg har har abosolutt ikke noe dårlig samvittighet for å knabbe den derifra. Hvorfor i all verden skal de være så vanskelige?

 

Programmene følger jo med hvert solgte kamera, og du får ikke brukt de til noe annet enn Canon sine egne kameraer.. Jeg vil ikke kalle det piratkopiering engang, jeg kaller det backup!

 

Takke seg til snille pirater som gjør at det bare tar fire minutter! :)

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal de være så vanskelige?

 

Programmene følger jo med hvert solgte kamera, og du får ikke brukt de til noe annet enn Canon sine egne kameraer.. Jeg vil ikke kalle det piratkopiering engang, jeg kaller det backup!

 

Det er for at vi må kjøpe Canon sine kameraprodukter for å få tilgang til deres eminente programmer :)

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal de være så vanskelige?

 

Programmene følger jo med hvert solgte kamera, og du får ikke brukt de til noe annet enn Canon sine egne kameraer.. Jeg vil ikke kalle det piratkopiering engang, jeg kaller det backup!

 

Det er for at vi må kjøpe Canon sine kameraprodukter for å få tilgang til deres eminente programmer :)

 

 

Nå er det faktisk sånn at jeg har flere kamerahus ifra Canon, og derfor har jeg også flere cder av den etterspurte(men selvfølgelig ikke med meg). At jeg skal ha det med i sekken i fremtiden er noe som skal skrives bak øret, men at man ikka har mulighet til å laste ned noe man ikke får brukt hvis man ikke har Canon, det blir for dumt.. :hrm:

Lenke til kommentar
Hvorfor analogt?

 

De to som allerede har svart på dette spørsmålet har sagt det meste. Du har et større dynamisk omfang (opplevd flere ganger at du kan få mye ut av det Photoshop ville kalt "utvasket og ubrukelig" i mørkerommet) og en kornstruktur som ikke kan sammenlignes med ISO-støy hos de digitale kameraene. Videre så er følelsen av fotografi mye mer til stede når jeg jobber analogt. Når du holder et negativ i hånden som er dryppende vått mens hele rommet lukter av kjemikalier; da holder du faktisk på med et ekte fotografi av materialsk verdi - i motsetning til et digitalt bilde som bare består av tall.

Følelsen av å bruke timer i mørkerommet for å få frem et bilde er så utrolig mye sterkere enn å bruke noen minutter i Photoshop (selv om jeg gjør det relativt ofte).

 

Det er også slik som M.H sier, en har begrenset med bilder en kan ta og en får ikke sett bildet med en gang - ergo; du planlegger bildene dine mye mer, og en ser som oftest det også.

 

Om en ukes tid drar jeg til Oslo hvor jeg skal være i litt over en uke. Da skal jeg, Rolleiflexen, og noen ruller med HP5+ kose oss i gatene hvor det skal skytes Street! Gud som jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Fikk henta 85mm f/1.8 på postkontoret i dag. Litt av en forbedring over nifty fifty! Unntatt på kromatisk abberasjon, der må jeg si jeg ble overraska over hvor dårlig den presterte.

 

Legger ved et par eksempel.

 

Eksempel 1: 100% crop, f/1.8.

Eksempel 2: 100% crop, f/2.8.

Eksempel 3: 100% crop av 50mm, f/1.8.

post-141153-1243008554_thumb.jpg

post-141153-1243008578_thumb.jpg

post-141153-1243008626_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I kveld blir det testing av UV filter. Dvs. drop-test osv. anew og undertegnde møtes på båthavna på Strand kl. 20:00 med donerte objektiver og filtre.

 

Hvis det er andre i området som vil være med, så er dere hjertelig velkomne. Og om noen har videokamera - enda bedre. dette bør jo egentlig ut på youtube etterpå.

 

Tom

Lenke til kommentar
I kveld blir det testing av UV filter. Dvs. drop-test osv. anew og undertegnde møtes på båthavna på Strand kl. 20:00 med donerte objektiver og filtre.

 

Hvis det er andre i området som vil være med, så er dere hjertelig velkomne. Og om noen har videokamera - enda bedre. dette bør jo egentlig ut på youtube etterpå.

 

Tom

SPENT!!! detta blir artig. har venta lenge på dette.

Lenke til kommentar
hvem selger cokin systemer i norge? helst Z-pro serien

B&H Photo Video. :tease:

*snip*

Hvilke filtere skal du ha forresten?

lurer på om jeg må ha ND8 (mulig det blir skru på objektiv løsning eller firkantet cokin) og gradert nd filter av et slag.

 

sjekka hos scandnavian photo og de har ett polafilter til z serien :p

 

@ tom, lager du en poll i objektiv test tråden eller? skal solblender også testes?

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Jeg skal ta bilder i blomsterbutikk om noen dager, og tenker på mulig innkjøp av makro objektiv.

 

Jeg har objektivene i signaturen min. Tror dere jeg evt. trenger å gå til innkjøp av et objektiv til, siden det kan være veldig lurt med makro objektiv til sommeren (insekter, blomster, små ting) :)

 

Noen som har noe å anbefale?

 

Har sett på Tamron 90mm f/2.8, og det ser jo ut som "the missing link" mellom flora-/blomsterfotografi og insektfotografering.

 

Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...