Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan reglementet er på norske flyplasser når det gjelder film i sikkerhetskontrollen?

Jeg skal fly på fredag og vurderer å ta med kamera, men dropper det mest sannsynlig hvis all filmen min blir gjennomlyst av røntgen maskinen. Jeg har ikke slike blyposer for å sikre filmen.

Er det noen som har bedt om visuell inspeksjon av film i nyere tider og fått lov til det?

Francis

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan reglementet er på norske flyplasser når det gjelder film i sikkerhetskontrollen?

Jeg skal fly på fredag og vurderer å ta med kamera, men dropper det mest sannsynlig hvis all filmen min blir gjennomlyst av røntgen maskinen. Jeg har ikke slike blyposer for å sikre filmen.

Er det noen som har bedt om visuell inspeksjon av film i nyere tider og fått lov til det?

Francis

Hjelper ikke alltid med blyposer - du risikerer at de bare skrur opp effekten.. :(

Men - vet ikke hva resultatet blir - ring og spør!

Uansett skal håndbagasjescannere visstnok ha en hel del lavere effekt enn innsjekket bagasje-scannere.

Lenke til kommentar
Ja, det blir nok en 24-70. Må bare vente på penger. :p

Stemmer det at Nikon 28-70 er dyrere enn Nikon 24-70? I såfall; hvorfor?

fY F, DERE HAR SÅ GRISEBILLIG OPTIKK, mÅ JO FANDEN MEG SPARE I TREÆÆÆDVE ÅR FOR Å FÅ RÅD TIL cz GLUGGE :( sONY, NOT FOR THE WIN!

fA&%#%¤%& caps.-- banade apelås

Ikke kom her å si at 24-70 er så billig, det er den faktisk ikke! ;) Får jo bra Sony optikk "ganske billig" og da, kommer bare helt annpå hva du er ute etter!

/Yaricks :)

Lenke til kommentar

Francis

Røngten-apparatene i sikkerhetskontrollen er sikre mot film; noe de har vært de siste 20-30 årene. Du skal ha ha ganske spesiell film som reagerer på den. Jeg selv har sendt rundt hundre filmer igjennom slike maskiner uten problemer.

Tom

Lenke til kommentar
Røngten-apparatene i sikkerhetskontrollen er sikre mot film; noe de har vært de siste 20-30 årene. Du skal ha ha ganske spesiell film som reagerer på den. Jeg selv har sendt rundt hundre filmer igjennom slike maskiner uten problemer.

Tom

Takk!

Jeg kommer til å ha med meg film fra 100-400 ISO hvis jeg tar med kamera. Jeg tror nok det er lurest å la T-Max P3200 ligge hjemme just in case.

Francis

Lenke til kommentar
Hjelper ikke alltid med blyposer - du risikerer at de bare skrur opp effekten.. :(

Men - vet ikke hva resultatet blir - ring og spør!

Uansett skal håndbagasjescannere visstnok ha en hel del lavere effekt enn innsjekket bagasje-scannere.

Hadde faktisk ikke tenkt på det at de muligens kan finne på å skru opp effekten hvis de ikke ser igjennom noe som ser mistenkelig ut.

Siden Tom har så gode erfaringer tror jeg bare at jeg tar sjansen :).

Francis

Lenke til kommentar
Hadde faktisk ikke tenkt på det at de muligens kan finne på å skru opp effekten hvis de ikke ser igjennom noe som ser mistenkelig ut.

Siden Tom har så gode erfaringer tror jeg bare at jeg tar sjansen :).

Personalet sier selv forresten at det ikke kan merkes på film, med mindre du kjører den 50-60 ganger igjennom. Om det er sant eller ikke vet jeg ikke.

Husker en kasseleder på ICA - jobbet litt der mens jeg studerte. Det var en floppydisk en kunde hadde, med alarmklistremerke på, som utløste alarmen. Damen dro den over alarmfjerne-magneten, og nektet plent å høre på at det også ville ødelegge disketten. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Røngten-apparatene i sikkerhetskontrollen er sikre mot film;
Opptil 1600ISO, ja. Har hørt om folk som har fått problemer også med ISO1600-film, som ikke kan skyldes noe annet enn røntgenmaskinen på fly. Selv har jeg også opplevd fargestikk på film som jeg ikke kan forklare på annet vis, det var film helt ned i ISO400. Så trygg er man ikke - uansett hva de sier.
Lenke til kommentar
Røngten-apparatene i sikkerhetskontrollen er sikre mot film;
Opptil 1600ISO, ja. Har hørt om folk som har fått problemer også med ISO1600-film, som ikke kan skyldes noe annet enn røntgenmaskinen på fly. Selv har jeg også opplevd fargestikk på film som jeg ikke kan forklare på annet vis, det var film helt ned i ISO400. Så trygg er man ikke - uansett hva de sier.

Nok en fordel med digitale negativer :tease:

Lenke til kommentar
Nok en fordel med digitale negativer :tease:

Ja, det er det jo. Men men, jeg lider ingen nød ved å kun ha analoge hus akkurat nå. Fotografert får jeg uansett, og det tvinger meg til å tenke bevist på lysmåling siden man ikke får feedback før filmen er fremkalt.

Når det er sagt gleder jeg meg veldig til å kjøpe dSLR igjen om en stund :).

Francis

Lenke til kommentar

Jajjamensan, der var Nikon D5000 i hus! Slang med samme objektiv som fattern bruker på sin D300, Nikkor 16-85. Til nå er jeg ganske fornøyd med det lille jeg har testet, hvitbalansen på full auto ser faktisk ut til å være bedre på D5000'n enn D300'n....sier bare til fattern når han kommer hjem at kameraet hans er nedgradert til en diger klump :p D5000 er jo bare et såååå søtt lite DSLR!

Om noen kan PM'e meg til sider som tilbyr gratis foto-tutorials uten registrering så hadde det vært kjempefint, google-musklene mine er litt slitne....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...