Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Da kan Sigma 28/1.8 være et like greit alternativ. Jeg antar at den også har andre optiske fordeler fremfor 30mm, som har en del svakheter.

Har ikke Nikon en søt liten til en anstendig pris, da? Mener de har en 2,8 til like over 2000,-. Jeg vurderte også lenge Sigmas 1,8 - men fant den litt for stor til det bruket jeg hadde sett for meg.

Jeg må si at jeg er fryktelig skeptisk til å gå for f/2.8 som største blender, siden jeg relativt ofte benytter større åpning enn det. Sigmaen veier heller ikke vesentlig mer enn 30'n jeg sleper rundt på i dag, selv om den nok er en del større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenker også at f/1.4 er mindre kritisk på D300, siden den har over ett trinn bedre ytelse på iso - dermed kan jeg tilbringe vinteren på iso 800 og f/2.8 i stedet for 400 og f/2... Da kan Sigma 28/1.8 være et like greit alternativ. Jeg antar at den også har andre optiske fordeler fremfor 30mm, som har en del svakheter.

 

Tror det objektivet har svært få fordeler for å si det slik, var en periode for noen år tilbake jeg vurderte et slikt. Men alt jeg leste å fant ut om det var negativt, her har Sigma tynet mer lystyrke ut av objektivet slik at det skal virke bedre enn de billigste 28mm til orginal produsentene, når sannheten er at det egentlig ikker bedre opptisk justert for å tåle den høyere lystyrken. I praksis er det altså ikke snakk om noe mer enn et f2.8 objektiv og sånn sett er Nikon og Canons mer kompakte og bedre bygde versjoner en bedre mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg skal aldri handle fra pixmania igjen.

Bestilte scanner 1.05, som var på lager.

Den 11. fikk jeg mail om at pakken var sendt.

Status så langt er:

INGEN SENDING ER MOTTATT FORELØPIG, KUN MELDING

 

Jaja, det er jo bare 12 dager siden jeg bestilte varen som var på lager...

Lenke til kommentar
hva er "SD CF" kort? :p

Er vel enten SD eller CF? Oo

Om du kommer fram til at det er CF kort du har, så kan jeg kanskje kjøpe ett par på 2 gb.. ^^

 

SanDisk CompactFlash Extreme III 4GB

 

En liten misforståelse der, jeg og mine forkortelser...

 

Det er når bufferen fylles opp ting blir interessant ja, og det er det jeg prøver å komme fram til. Hva er skrivehastigheten på D300?

Lenke til kommentar
Utrolig hvor lett 10k forsvant ut av henda! :D

Nå skal beistet bare stilles inn, noen med gode tips?

Noe CA-reduksjon, ol? Har ikke lest så mye ennå, så mye som er nytt.

Største utfordringen du får blir AF systemet. Sett deg inn i alle de forskjellige Modus. På www.nikonians.org er der flere tråder som berører dette. På Nikons egne sider er der en video som også omhandler AF på D300.

 

Custom oppsett av knapper, som f.eks. FV-Lock og AF-ON funksjoner er også tema du bør studere litt.

 

Lykke til med ny-huset. :innocent:

Lenke til kommentar
Utrolig hvor lett 10k forsvant ut av henda! :D

Nå skal beistet bare stilles inn, noen med gode tips?

Noe CA-reduksjon, ol? Har ikke lest så mye ennå, så mye som er nytt.

Største utfordringen du får blir AF systemet. Sett deg inn i alle de forskjellige Modus. På www.nikonians.org er der flere tråder som berører dette. På Nikons egne sider er der en video som også omhandler AF på D300.

 

Custom oppsett av knapper, som f.eks. FV-Lock og AF-ON funksjoner er også tema du bør studere litt.

 

Lykke til med ny-huset. :innocent:

 

 

Akkurat "a" jeg slet mest med ja! ;) Føler jeg mangler noe fra D200, men mulig bare jeg som ikke ser det, er så mye annet der.

Lenke til kommentar

CA trenger ikke du stille på, det mekker det selv. Ang skrivehastighet, test selv davel, sjekk om kameraet ikke henger med kjappt nok til dit behov med kortene du har i dag?

 

Menyen tar man etterhvert som man får bruk for. Du kan jo trikse litt med LV, tok meg sikker 20 min å skjønne hvordan den brukes. Skjønner nesten ikke poenget med noe annet enn tripod mode i alle fall. Du kan jo også Fine Tune fokusen, om du har noen objektiver som ikke er 110%

 

Trenger ikke grepet for 8fps da :p

 

Hvilke batterier blir det da Olsen?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
:) ja, eneste bedre hadde vel vert om det hadde vært d3 og d300, men det blir fort dyrt for vanlig dødelige vil jeg tro.. ;)

 

Jeg har faktisk ikke noe sug etter D3, uten at jeg tenker på prisen, men mulig det liger i underbevistheten.

 

Må vi nesten treffes igjen snart Olsen så jeg får sett ordentlig på D300 xD

 

Se hva du har tapt ja! ;)

 

Planer om batterigrep også btw? 8bps... :)

 

Lønning neste måned ;)

Lenke til kommentar
CA trenger ikke du stille på, det mekker det selv. Ang skrivehastighet, test selv davel, sjekk om kameraet ikke henger med kjappt nok til dit behov med kortene du har i dag?

 

Det er ikke snakk om behov, men teoretisk mulighet...

Med E-IV tok den 27 bilder før den fusket, i 6 fps.

Har ikke prøvd med E-III

 

Menyen tar man etterhvert som man får bruk for. Du kan jo trikse litt med LV, tok meg sikker 20 min å skjønne hvordan den brukes. Skjønner nesten ikke poenget med noe annet enn tripod mode i alle fall. Du kan jo også Fine Tune fokusen, om du har noen objektiver som ikke er 110%

 

Nei Live View har jeg ikke satt meg inn i, har ikke tenkt å bruke mye tid på det heller.

Kort forklart, fine tune fous med Lv, eller generelt sett?

 

Trenger ikke grepet for 8fps da :p

 

Hvilke batterier blir det da Olsen?

 

Sikter du til derre BKT-sakene, eller finnes det måter å få 8fps på, uten grep, og få helt vanlige bilder?

 

Blir nok AA i grepet tenker jeg, iallefall med det første.

 

 

43k / 1,25 = 34,4k. Mulig han fikk noe annen rabatt i tillegg, men dette som ville vært prisen for firmaet ved kjøp i butikk. Må selvfølgelig betale full pris på stedet, men får igjen merverdigavgift på slutten av året. :)

 

De selger jo ikke kameraene for innpris + moms. De tar innpris + oms + det de vil tjene på å selge det = våre priser.

Lenke til kommentar

Om det går an å få 8fps uten grepet kunne jeg også gjerne tenkt meg å vite hvordan det gjøres.... :) Gjerne forklar om du kan..!

 

25k er innkjøpspris til bedriften og vil tro den er uten moms osv.... hvertfall uten fortjeneste...

Og man blir vel nødt til å ha et firma for å få til en kjøpeavtale hos nikon vil jeg tro..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...