Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm.. hvorfor er autofokusen mye dårligere når man bruker LiveView? :huh: (500d)

Uhm, lol. :D Vet ikke egentlig sjæl men det har vell noe med speilet å gjøre. Jeg bruker kun liveview når jeg filmer annyway og da bruker man manuellfokus.

Endret av ZoDz
Lenke til kommentar

Grunnen er at man ved live view ikke kan ta i bruk AF-sensoren som sitter oppi i prismehuset (eller rundt der), ettersom speilet er vippet opp. Dermed må kameraet benytte seg av kontrastbaser AF, som er mindre presist og tregere.

Men f. eks Sony har klart å utvikle en smart måte å løse dette på, ved å sette en ny AF-sensor i bunn av huset, med et annet minispeil i nærheten. Og da brukes denne til AF i live view. Blir altså raskere AF ved live view.

Tydelig at jeg ikke har masse teknisk innsikt, men you get the point. ;)

Lenke til kommentar
Hm.. hvorfor er autofokusen mye dårligere når man bruker LiveView? :huh: (500d)

Liveview bruke kontrastdetekterende autofokus (slik som lommekameraene). Til vanlig benyttes fasedeteterende autofokus som er meget raskt. Men den krever at speilet er nede.

Nå finnes det kameraer med rask kontrast-detekterende autofokus. Hele to stykk, faktisk: Panasonic Lumix DMC-G1 og DMC-H1 ...

Men f. eks Sony har klart å utvikle en smart måte å løse dette på, ved å sette en ny AF-sensor i bunn av huset, med et annet minispeil i nærheten. Og da brukes denne til AF i live view. Blir altså raskere AF ved live view.

Det er ikke slik. Det Sony har gjort er å montere en liten bildesensor i prismehuset, som de bruker til liveview. lik at de bruker det samme autofokus i begge modus (live-view og vanlig).

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Skolen har bestilt 10-24 mm. Skal bli morsomt å leke med den, selv om den rekker å komme inn før jeg er ferdig og forlater faenskapet i en rød kaskade av flammer.
Skolen jeg jobber på har også kjøpt inn tre slike, sammen med et par Tamron 70-200 f/2.8 og en skog med Nikon D60er... Virker veldig lovende både 10-24 og 70-200 - har ikke testet dem uttømmende ennå dog. 70-200 er i en annen divisjon mekanisk, veldig fint bygget. Tipper det er omtrent i samme klasse som Pentax DA*.
Lenke til kommentar
La oss gi oss før noe prøver seg på Hubbles brennvidde nå. Snakker et par meter liksom. :p

Focal length: 57.6 m (189 ft). Nåvell.. i morgen reiser jeg på fototur/familiebesøk til sarpsborg, regner med det er litt varmere enn de 4 gradene vi har i alta :p nesten som om jeg får varmesjokk, lik den varmen som slår mot deg når du går ut av flyet på f-eks grandcanaria.. men så ille er det kanskje ikke? :)

Lenke til kommentar

Merker at jeg kunne trenge et forum å bli aktivt på! Det er litt kosli å lese gjennom tråder å stifte litt "bekjentskap" på forum! :) Skal prøve å være aktiv fremover, så tror dere må venne dere til å se navnet Atomprompen i postene fremover! :)

Lenke til kommentar
La oss gi oss før noe prøver seg på Hubbles brennvidde nå. Snakker et par meter liksom. :p

Focal length: 57.6 m (189 ft). Nåvell.. i morgen reiser jeg på fototur/familiebesøk til sarpsborg, regner med det er litt varmere enn de 4 gradene vi har i alta :p nesten som om jeg får varmesjokk, lik den varmen som slår mot deg når du går ut av flyet på f-eks grandcanaria.. men så ille er det kanskje ikke? :)

Det er ikke så verst temperatur i Østfold for tiden. Er meldt en del sol i helgen også så jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...