Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har objektivet vært i stekeovnen i 6 timer på 40-45 grader, men ingen dugg har forsvunnet. Skal jeg prøve et par timer med døra helt igjen?

Tenkte jeg skulle inn i tropehagen i Zoo i København med hus og objektiv (24-70), jeg. Vinterstid. Inn i varme rom med masse, masse fuktighet. Fwhomp! Dogg!

Det var en sak der som blåste varm luft, til briller og kamera, stod det. Da ble det dogg inni objektivet også. Blæh. Dårlig idé.

 

Det jeg gjorde da var å gå utendørs, i kulda. Kulda? Blir det ikke mere dogg? Jo, litt, men det er veldig lite fuktighet i kald luft. Zoomet så igjen og igjen med objektivet, frakoblet fra huset. Da kom det luft inn og ut av objektivet - kald, tørr luft kom inn i objektivet, ble oppvarmet av objektivet, og doggen fordampet i lufta, før jeg zoomet, og lufta ble pumpet ut igjen. Gjenta.

Etter en god del pumping var doggen borte. Endte da også opp med tørr luft inne i objektivet. :)

Lenke til kommentar
Nå har latskapen min ødelagt det. Objektivet har ligget i 1 år med duggen på linseelementet. Så får det ikke bort. Har sikkert grodd fast. Har bare meg selv å takke.

Hva for et objektiv er det?

Kan du kjenne at det kommer luft ut/inn hvis du zoomer/fokuserer? Du kunne prøve å "pumpe" det ut?

Lenke til kommentar
Nå har latskapen min ødelagt det. Objektivet har ligget i 1 år med duggen på linseelementet. Så får det ikke bort. Har sikkert grodd fast. Har bare meg selv å takke.

 

Er du sikker på at det ikke er mugg da?

 

Francis

Jeg å sn0dig konkluderte med at det må ha blitt mugg.

 

Trondster: Sigma 17-70.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Nå har latskapen min ødelagt det. Objektivet har ligget i 1 år med duggen på linseelementet. Så får det ikke bort. Har sikkert grodd fast. Har bare meg selv å takke.

 

Er du sikker på at det ikke er mugg da?

 

Francis

Jeg å sn0dig konkluderte med at det må ha blitt mugg.

 

Trondster: Sigma 17-70.

 

Rettelse: Jeg konkluderte med det i går, men du trodde meg ikke før i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...