Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva med datteren din da? Hun må da ha noe hun og.

 

Jeg vurderte å kjøpe D80 istedet for å beholde D200, men jeg sparer ikke noe cash på det, så kommer sikkert til å beholde det, selv om jeg har en kjøper nå. Han spurte om ting og jeg svarte nesten slik at han ikke fikk lyst å kjøpe. Kommer til å prøve å selge unna mine SD CF 2GB Extreme III-kort... Jeg skal prøve å oppgradere slik at jeg kun har SD CF 4GB Ducati-kort, så må kvitte meg med 4 kort da, uten å tape mye.

 

Edit: Har 1stk SD 4GB E-III

2stk SD 2GB E-III

1stk SD 2GB E-IV

 

+ et 2 GB kort til jeg ikke vet hvilket Extreme det er.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D200 selger jeg helt sikkert, men jeg lurer litt på om jeg må forsøke å finne en måte å beholde D70'n på. Tviler på at Sigma 30mm'en min kommer til å finne tonen med D300, så jeg "må" enten beholde D70 for den, eller selge unna 30mm og kjøpe en 28/1.8.
Hvis Sigmaen er kjøpt hvitt, så tror jeg du får den oppgradert gratis hvis den ikke er kompatibel. Skader ikke å undersøke.
Lenke til kommentar
...Jeg skal prøve å oppgradere slik at jeg kun har SD CF 4GB Ducati-kort, så må kvitte meg med 4 kort da, uten å tape mye.
Merker du noen reel forskjell mellom Extreme III og Ducati kort?

 

 

Ikke før du kjører tom for buffer i alle fall, og på D300 bør den holde¹. Er vel 20mb\s mot 45mb\s

 

¹I hvertfall til insekter :p

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Ikke før du kjører tom for buffer i alle fall, og på D300 bør den holde¹. Er vel 20mb\s mot 45mb\s

 

¹I hvertfall til insekter :p

Så lenge bufferen ikke fylles er korthastigheten helt irrelevant. Det jeg spør om er om D300 skriver raskere enn Extreme III kan svelge unna.

 

For K20D sitt vedkommende virker det som om svaret er nei. Derfor nøyer jeg meg med Extreme III.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke sigma 30mm funke med D300? Funker fint hos meg... om vi snakker samme linse da såklart... ;)
Sigma er dessverre kjent for denne typen problemer.

 

Et nytt kamerhus innebærer ofte en litt annen protokoll for kommunikasjon mellom hus og objektiv. Nikon selv sørger for kompatibilitet når det gjelder eget utstyr. Sigma de kjøper seg ikke den informasjonen de trenger for å sikre denne kompatibliteten. Derfor får de av og til problemer når nye kamerahus dukker opp. Vanligvis greier de å løse problemene med å oppgradere elektronikken i objektivet. Dette gjør de altså innenfor garantien.

 

Men Ducati-kortene er jo stilige...
LOL

Se hvor det bryr meg ;)

 

EDIT: Forumet nekter meg å poste dette som to innlegg. Har forsøkt flere ganger, men det slår konsekvent innleggene sammen :mad:

Gidder ikke å bruke mer energi på det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg hadde forstått at problemet var at Nikon (og Canon og ...) ikke selger den informasjonen.
Eller at Sigma ikke vil betale nok. Jeg aner ikke hva som er faktum, det er det nok egentlig få som gjør, utover at Sigma har måttet bruke mye energi på reverse engineering for CaNikon. Olympus/Panasonic og Pentax har vært åpne om sine fatninger, så det burde ikke være så mye stress å lage optikk til dem. Hva Sony/Minolta gjør, aner jeg ikke i det hele tatt, men det virker som de ikke er vanskelige.
Lenke til kommentar
Sigma de kjøper seg ikke den informasjonen de trenger for å sikre denne kompatibliteten.

Jeg hadde forstått at problemet var at Nikon (og Canon og ...) ikke selger den informasjonen.

 

Tom

Godt mulig det. Men dette er en ganske vanlig framstilling av problematikken.

 

Av en eller annen grunn er slike problemer mye sjeldnere fra Tamron og Tokina. Det kan tyde på at de har kjøpt seg tilgang på info som Sigma ikke har. Eller så er de flinkere til å hacke. Et tredje alternativ er at de er bedre på industrispionasje ;)

 

Jeg synes egentlig ikke det er viktig. Uansett årsak, så er problemet reelt for anew. Men, det lar seg trolig løse.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
D200 selger jeg helt sikkert, men jeg lurer litt på om jeg må forsøke å finne en måte å beholde D70'n på. Tviler på at Sigma 30mm'en min kommer til å finne tonen med D300, så jeg "må" enten beholde D70 for den, eller selge unna 30mm og kjøpe en 28/1.8.
Hvis Sigmaen er kjøpt hvitt, så tror jeg du får den oppgradert gratis hvis den ikke er kompatibel. Skader ikke å undersøke.

Sigmaen er kjøpt 100% legit i Norge (selv om den klønete ekstrahjelpen på Elite på Holmensenteret ikke ga meg noen kvittering...), og har vært på et langt besøk hos C&V i Bergen, som ikke maktet å finne noen problemer i kombinasjon med de D200 de hadde innom i perioden. Like vel er den håpløst uforutsigbar på D200'en min (med FW 2.0 på D200 er det ikke behov for oppgradering av Sigma HSM-optikk). Også kameraet mitt har vært hos Interfoto for kalibrering, uten at man fant problemer der heller.

 

På D70 fungerer den imidlertid i praksis helt utmerket. Fikk testet den på en D300 på Oslo-treffet i April, og den var ikke mye god der heller. Jeg kommer til å teste D300+30mm en periode, og om det ikke funker, så kan jeg prøve å selge 30mm sammen med D70.

 

Min hjemmetest av Sigmaen med D70 og D200: http://anew.smugmug.com/gallery/4244284_TtYFe

 

Edit: Jeg tenker også at f/1.4 er mindre kritisk på D300, siden den har over ett trinn bedre ytelse på iso - dermed kan jeg tilbringe vinteren på iso 800 og f/2.8 i stedet for 400 og f/2... Da kan Sigma 28/1.8 være et like greit alternativ. Jeg antar at den også har andre optiske fordeler fremfor 30mm, som har en del svakheter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Mr.Olsen, om du ikke har gjort noen avtaler enda er jeg muligens interessert i å kjøpe ett eller to av dine SD Extreme III 2Gb kort ;)

 

Har bare bestillt ett kort med D80 foreløpig (kameraet kommer i morra ^^) så det kunne være litt kjekt med backup =)

 

olopolo

Lenke til kommentar
Da kan Sigma 28/1.8 være et like greit alternativ. Jeg antar at den også har andre optiske fordeler fremfor 30mm, som har en del svakheter.

Har ikke Nikon en søt liten til en anstendig pris, da? Mener de har en 2,8 til like over 2000,-. Jeg vurderte også lenge Sigmas 1,8 - men fant den litt for stor til det bruket jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...