GLN Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 For de som ikke utforsker andre deler av akam like mye. Jeg trenger hjelp til dette spørsmålet. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Noen som har erfaring med nikon 20mm 2,8?Frister som f... Anyone? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Sånne jobbreiser er ikke så inmari spennende. Program fra morgen til kveld, så man får ikke sett noe, og så ender man alene på et kjipt hotellrom om kvelden. Kunne like gjerne reist til Brønnøysund. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Dere har ikke lagt dere allerede? Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Sånne jobbreiser er ikke så inmari spennende. Program fra morgen til kveld, så man får ikke sett noe, og så ender man alene på et kjipt hotellrom om kvelden. Kunne like gjerne reist til Brønnøysund. Ta deg ein liten tur ut om kvleden då Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) For de som ikke utforsker andre deler av akam like mye. Jeg trenger hjelp til dette spørsmålet. Grunnen til at ingen svarer, er vel at ingen vet. Men det er et godt spørsmål. Tom Endret 17. mai 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Dere har ikke lagt dere allerede? Joda Tom Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Noen som har erfaring med nikon 20mm 2,8?Frister som f... Benyttet meg av AIS-utgaven under Aprilfesten. Sjelden jeg har behov for såpass vidvinklet objektiv, 24mm er mer anvendelig. Men noen ganger er den selvfølgelig midt i blinken. Kvaliteten har jeg ingenting å utsette på. Lenke til kommentar
korjan Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Du blir ikke fritatt for mva. i et enkeltmannsforetak som omsetter for under 50k, du trenger ikke fakturere med mva, men du kan heller ikke trekke fra mva på varer du kjøper inn. Hele poenget med å starte et foretak i dette tilfelle må vel være å kunne skrive av mva på innkjøp av varer, her objektiver og annet dyrt utstyr. Ulempen er at du må levere inn et gyldig regnskap, etter regnskapslovgivningen, men i dette tilfelle burde ikke det være så veldig vanskelig. Det er kun snakk om enkle posteringer, og å ta vare på absolutt alle bilag. Endret 17. mai 2009 av korjan Lenke til kommentar
GLN Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Noen som har erfaring med nikon 20mm 2,8?Frister som f... Anyone? Et greit objektiv. Er ikke helt fornøyd med hvordan den ser ut, og ytelsen. Men jeg vil heller foretrekker en evt f4 versjon, og kanskje dermed 24mm. Men jeg vil ikke fraråde deg fra å kjøpe denne 20 f2,8. Sikkert helt greit siden det skal sitte på et nikon hus som ikke er allverden(d40 vi snakker om her?) Men hvorfor heller ikke kjøpe fast tele? 300 eller 400mm, sinnsykt bra det også. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Et borettslag jeg har fast oppdrag for, betaler meg i 'Honorar'. Da betaler de ikke arbeidsgiveravgift, feriepenger og slikt. I alle fall ikke det jeg vet. Edit: Men jeg betaler vanlig skatt på pengene da. Nei, de betaler ikke arb.avg. og du får ikke feriepenger. Vet ikke hvor mye du har fått betalt av borettslaget, men den summen bør overstige 28% av utgiftene dine. (NB! Kan ta feil, noen år siden jeg skrev næringsoppgave). Poenget er at om du tjener så lite at det blir å regne som en hobby (typisk 50k), trenger du ikke noen form for firma. (Men skatt skal det nok noe til for å slippe ...) Så lenge du går i null slipper du skatt. Hvis du går i minus får du tilbake penger av den forskuddsskatten du betaler via arbeidsgiveren din. man kan tjene 30k på hobby skattefritt Den er øket til 50K. Etter det jeg husker er noe slikt som dette eksemplet(grovt etter dårlig hukommelse): ÅR 1: Lønnsinntekt: 300 000 Skatt: 80 000 Næringsinntekt: 0 Fradragsberettige utgifter egen næringsvirksomhet: 50 000 (kjøp av dSLR utstyr, PC, osv.) 28% av 50K er 14K Skatten var på 80K før du startet din egen næringsvirksomhet, p.g.a. underskudd får du trekke fra 28% av dette underskuddet på forskuddskatten din. D.v.s. du har 14K tilgode:) ÅR 2: Lønnsinntekt: 300 000 Skatt: 80 000 Næringsinntekt: 45 000 Fradragsberettige utgifter egen næringsvirksomhet: 10 000 (kjøp av ett kult objektiv) 28% av 10K er 2800kr. 45 000 - 2800 = 42 200kr. i overskudd! Her er jeg usikker. Man betaler mindre skatt av disse pengene som kommer fra næringsinntekt kontra vanlig lønnsinntekt. Så skatten blir kanskje bare øket med 10K, det er irriterende nok å få 10K i baksmell:( Har vi ingen BI studenter her inne? Og hvis ikke jeg tar feil så kan man ta med utstyr som man kjøpte før man startet virksomheten. Inntil 2 eller 3 år gamle kvitteringer?? D.v.s. at du, fototim, kan får fradrag på K20D'en, DA 300mm osv. Edit: Ikke akkurat noe med det her å gjøre, men nå skal det feires! Advarselsnivået mitt har gått fra 10% til 0% Endret 18. mai 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Jeg har en god kompis på øret her. Han har en del gode meldinger om pro-kontra AS og enkeltmannsforetak. Fordelen med AS er at om det går til helvete, så mister du ikke huset. Det kan skje om du er i enkeltsmansforetak. Men enkeltmannsforetak er greit hvis du ikke har store investeringer i forholdt til oppgavene du tar. Så lenge du ikke skylder penger noe sted, så er begge deler noenlunde like greit å avvikle. Såvid jeg kan skjønne,så er du ikke personlig ansvarlig såfremt du ikke har utvist klar uaktsomhet. edit: Etter en videre diskusjon med en kamerat (som har vært igjennom dette i flere varianter); så er er det en ting som står klart. Moms og regnskap slipper du ikke unna. Så regnskapshjelp må du ha hvis du ikke er der allerede (men da hadde du ikke spurt ..). Regnskapet er veldig viktig (sitat "alfo go omega") så det slipper du ukke unna. Fordelen med et enkeltmannsforetag er det er lettere å trekke ifra utgifter fordi du er foretaket; i et AS så er du "kun" en ansatt. Fordelen med et AS er at hvis det går bra, så kan du betale utbytte. Men om det gir mer kroner i kassa - det er en annen diskusjon. Tom Endret 17. mai 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Noen som har erfaring med nikon 20mm 2,8?Frister som f... Anyone? Et greit objektiv. Er ikke helt fornøyd med hvordan den ser ut, og ytelsen. Men jeg vil heller foretrekker en evt f4 versjon, og kanskje dermed 24mm. Men jeg vil ikke fraråde deg fra å kjøpe denne 20 f2,8. Sikkert helt greit siden det skal sitte på et nikon hus som ikke er allverden(d40 vi snakker om her?) Men hvorfor heller ikke kjøpe fast tele? 300 eller 400mm, sinnsykt bra det også. Her var det mye jeg ikke forsto: Hva er problemet med ytelsen og utseendet? Og hvorfor en f/4-versjon? En 24mm er et helt annet objektiv og kan da ikke erstatte en 20mm? Hvordan kan et teleobjektiv være et alternativ? Hvorfor skal han benytte et Nikon-hus som ikke er all verden når han har D700? Jeg har benyttet MF-versjonen på et D700 og sitter med mer spørsmål enn svar som du ser... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Et greit objektiv. Er ikke helt fornøyd med hvordan den ser ut, og ytelsen. Men jeg vil heller foretrekker en evt f4 versjon, og kanskje dermed 24mm. Men jeg vil ikke fraråde deg fra å kjøpe denne 20 f2,8. Sikkert helt greit siden det skal sitte på et nikon hus som ikke er allverden(d40 vi snakker om her?) Men hvorfor heller ikke kjøpe fast tele? 300 eller 400mm, sinnsykt bra det også. Ja her var vi jammen fulle av BS. Drukket litt mye Glenn? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) AS=100K i aksekapital. Dette er snakk om å selge tjenester. Ingen kreditt, lagerbeholdning etc. Du må ha en ganske drøy LBA for at du skal klare å miste huset :!: Endret 18. mai 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Her var det mye jeg ikke forsto: Hva er problemet med ytelsen og utseendet? Og hvorfor en f/4-versjon? En 24mm er et helt annet objektiv og kan da ikke erstatte en 20mm? Hvordan kan et teleobjektiv være et alternativ? Hvorfor skal han benytte et Nikon-hus som ikke er all verden når han har D700? Jeg har benyttet MF-versjonen på et D700 og sitter med mer spørsmål enn svar som du ser... Han er enten rusa, høy eller bare tror han har veldig god humor. Han har ikke nikon, og har heller ikke peiling på nikon Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 18. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2009 Er det natta nå eller? Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 18. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2009 edit: Etter en videre diskusjon med en kamerat (som har vært igjennom dette i flere varianter); så er er det en ting som står klart. Moms og regnskap slipper du ikke unna. Så regnskapshjelp må du ha hvis du ikke er der allerede (men da hadde du ikke spurt ..). Regnskapet er veldig viktig (sitat "alfo go omega") så det slipper du ukke unna. Fordelen med et enkeltmannsforetag er det er lettere å trekke ifra utgifter fordi du er foretaket; i et AS så er du "kun" en ansatt. Jo, du slipper unna momsoppgjør (innkreving og refundering) om du holder deg under 50K, og da trenger ikke regnskapet ditt være all verden heller, ettersom du ikke har regnskapsplikt. http://altinn.no folkens, ikke bare kom med synsing. Blir dumt å si ditt og datt om man ikke er sikker, det er tross alt ganske viktig å drive skikkelig (i hvert fall for enkelte). Lenke til kommentar
korjan Skrevet 18. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2009 Jeg driver overhodet ikke å synser, men jeg forstod spørsmålet til fototim som et ønske om å ha et foretak, enten AS eller enkeltmannsforetak for å kunne f.eks få refundert mva osv. på objektiv-kjøp med mer, men hvis du omsetter for under 50k, så kan du, som du sier ikke kreve inn, eller få refundert mva. Det er heller ingen særlig sannsynlighet for å "miste huset" om du driver et enkelmannsforetak slik som det er snakk om her. Et AS er mye mer omfattende og jeg vil si, helt unødvendig her. Fordelen med et AS er som nevnt at du ikke kan personlig gjøres ansvarlig. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 18. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2009 Jess, skal du ha AS så skal du satse rimelig hardt på foto. For de fleste her inne så er det snakk om å tjene småpenger på en hobby, så AS er nok uaktuelt. Tenkte heller ikke på deg når jeg nevnte synsinga ;--) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå