fototim Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 domenenavn bestemmer du selv.Trodde no domener skulle samsvare med registrert firma, men ser ut som jeg tar feil der. Bra. Da datt en ting på plass. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg fotograferte et hus i helga som skulle selges, og kunden lurte på om jeg mottok betaling på faktura? Burde ikke jeg ha min egen bedrift for å kunne motta betaling på den måten? Føler vell egentlig at det blir mer legalt enn å bare gi kontonummeret, da staten nok helst ser at jeg betaler litt skatt også Isåfall skal firmaet hete: stonhans Jeg er ganske sikker på at du kan fakturere uten å være registrert. Det er bare å sende ei spesifisert regning. Men mange bedrifter krever at du er registrert med ett org.nr. i brønnøysund reg. Vet ikke hvor mye dere tjener på oppdragene deres eller hvor ofte dere får betalte oppdrag. Bare å pass på at du ikke overstiger 50K grensen iløpet av en 12 måneders periode og du kan kose deg med pengene uten å gi noe til statskassa. Stikk innom ligningskontoret, de hjelper deg. Det ligger vell i sentrum eller city, eller hva dere kaller det nå? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Et borettslag jeg har fast oppdrag for, betaler meg i 'Honorar'. Da betaler de ikke arbeidsgiveravgift, feriepenger og slikt. I alle fall ikke det jeg vet. Edit: Men jeg betaler vanlig skatt på pengene da. Endret 17. mai 2009 av Ratleto Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Jeg fotograferte et hus i helga som skulle selges, og kunden lurte på om jeg mottok betaling på faktura? Burde ikke jeg ha min egen bedrift for å kunne motta betaling på den måten? Føler vell egentlig at det blir mer legalt enn å bare gi kontonummeret, da staten nok helst ser at jeg betaler litt skatt også Isåfall skal firmaet hete: stonhans Jeg er ganske sikker på at du kan fakturere uten å være registrert. Det er bare å sende ei spesifisert regning. Men mange bedrifter krever at du er registrert med ett org.nr. i brønnøysund reg. Vet ikke hvor mye dere tjener på oppdragene deres eller hvor ofte dere får betalte oppdrag. Bare å pass på at du ikke overstiger 50K grensen iløpet av en 12 måneders periode og du kan kose deg med pengene uten å gi noe til statskassa. Stikk innom ligningskontoret, de hjelper deg. Det ligger vell i sentrum eller city, eller hva dere kaller det nå? Jeg kan vel trygt si at jeg tjener unde 50k i året (utenom fotografering for avis).Sentrum eller City.. jeg tror det handler om hvor i alta man bor, men jeg bruker sistnevnte Takk for hjelpen. Endret 17. mai 2009 av stonhans Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg har ikke akkurat tjent astronomiske summer. Bortsett fra et enkelt oppdrag som jeg innkasserte 2000 på, har det vært småpenger. Men jeg tenker at jeg kanskje burde legge tinbg til rette for litt mer salg. Så hobbyen kan blir tilnærma selvfinansierende, og kanskje kaste litt av seg i perioder. Om det er realistisk vil tida vise. Det skader ikke å fable litt. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Faen. Der røk den planen om å tjene på å bestille fra USA. Møkka Norge og MVA. start bare en egen relegion da vel rykter jeg har hørt sier at man kan starte en relegion (trenger så og så mange underskrifter elns), så kan man kjøpe inn utstyr til religionen, momsfritt noen som vet om det samme er mulig med politiske partier? Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Altså, man kan strengt tatt ikke tjene 50 000 skattefritt, man kan tjene det uten å bli regnskapspliktig eller måtte levere momsoppgjør (altså du slipper å kreve inn moms). Næringsligning må man vel levere uansett? Har enkeltmannsforetak på første året, og det er slik jeg har oppfattet alt så langt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Altså, man kan strengt tatt ikke tjene 50 000 skattefritt, man kan tjene det uten å bli regnskapspliktig eller måtte levere momsoppgjør (altså du slipper å kreve inn moms). Næringsligning må man vel levere uansett? Har enkeltmannsforetak på første året, og det er slik jeg har oppfattet alt så langt.Sikkert greit å føre regnskap uansett. Ellers risikerer du å passere grensa uten å være klar over det, og da er du in big shit, om du ikke har en viss orden på bilagene fra før. Selv kommer jeg eventuelt til å satse på egen konto, og nummerering av bilag i forhold til kontoutskrifter. Om bilagene da er i perm, er selve regnskapdelen enkel. Endret 17. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Poenget er at om du tjener så lite at det blir å regne som en hobby (typisk 50k), trenger du ikke noen form for firma. (Men skatt skal det nok noe til for å slippe ...) Endret 17. mai 2009 av Euklid Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Altså, man kan strengt tatt ikke tjene 50 000 skattefritt, man kan tjene det uten å bli regnskapspliktig eller måtte levere momsoppgjør (altså du slipper å kreve inn moms). Næringsligning må man vel levere uansett? Har enkeltmannsforetak på første året, og det er slik jeg har oppfattet alt så langt.Sikkert greit å føre regnskap uansett. Ellers risikerer du å passere grensa uten å være klar over det, og da er du in big shit, om du ikke har en viss orden på bilagene fra før. Selv kommer jeg eventuelt til å satse på egen konto, og nummerering av bilag i forhold til kontoutskrifter. Om bilagene da er i perm, er selve regnskapdelen enkel. Jessir. Husk og føre på org.nr. på faktura, og det er viktig med løpende fakturanummer i forhold til kunden. Foreløpig har jeg et excelark/bok hvor jeg fører på inntjeninger og utlegg, har ikke ordnet meg egen konto da det ikke er et krav, men bør vel gjøre det snart for å få bedre oversikt over økonomien. Endret 17. mai 2009 av matsktsk Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Noen som har erfaring med nikon 20mm 2,8? Frister som f... Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 man kan tjene 30k på hobby skattefritt Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Nettopp våkna fra 8 timers søvn, spiser litt, og er klar for 8 nye timer i bingen! Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 hørtes digg ut ice... Lenke til kommentar
GLN Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Skal grille objektivet på 40 grader i stekeovnen imorgen. Med eller uten deksel? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Poenget er at om du tjener så lite at det blir å regne som en hobby (typisk 50k), trenger du ikke noen form for firma. (Men skatt skal det nok noe til for å slippe ...) Om man absolutt ikke markedsfører seg mtp. salg, så er ikke inntekt fra hobbyvirksomhet skattepliktig - opp til 50k. Pirja: Uten deksel. Om det er for å drive ut fuktighet, så kjør det opp på 50 grader. Ugh... Skal opp om ca. 5 timer - skal med 7:05 flyet til Wien. Litt i overkant brutal start på arbeidsuken. Endret 17. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Stakkar mannen som må reise til Wien på jobb.. Bu-fucking-HU!! Lenke til kommentar
GLN Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Stakkar mannen som må reise til Wien på jobb.. Bu-fucking-HU!! Hehe, et lite spor av missunnelse ? Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2009 Skal grille objektivet på 40 grader i stekeovnen imorgen. Med eller uten deksel? Uten deksel smaker best. Gjerne hvitløksmarinert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå