Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange her er det som skal opp til Lofoten FHS til neste år?

meg

Da blir jeg "læreren" din og får nøkkelen til rommet ditt. :evil:

WHAT?!! :wow: Jeg som søkte om enkeltrom nettopp pga av det at ingen - andre enn meg - skulle ha tilgang til nøkkelen :wallbash:

Haha! I still do! Og jeg skal undervise deg en smule også. You're under my power! :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å fable om å registrere firma. Delvis for å kunne utgiftsføre deler av en dyr hobby, delvis i håp om å kunne tjene noen kroner.

Litt av tankegangern bak det siste er at et ***.no domene burde være en bra måte å markedsføre egne bilder og eventuelle kurstjenester.

Så jeg lurer på om noen kan tipse meg litt om framgangsmåte, og fordeler og ulemper med eget firma. Regnskapsplikt er jeg klar over.

Lenke til kommentar
AS, enkeltpersonforetak eller noe annet?
Godt spørsmål. Jeg vet egentlig ikke.

AS er vel det tryggeste, siden du da ikke er personlig ansvarlig. Men AS er vel gjerne noe man skaper om man ønsker å satse litt i form av lån osv.

Sånn som jeg har oppfatta det, er fordelen ,ed et AS at du ikke risikerer noe personlig. Mens ulempen er mye byråkrati i form av full renskapsplikt osv. Stemmer det? Sånn grovt sagt. Jeg tenker nok ikke i de banene.

Det er nok mer enekeltmannsforetak jeg tenker. Men er usikker.

Er forresten salg av bilder og kurstjenester momspliktig? Å betale moms er en ting, noe helt annet er det å måtte levere momsregnskap. Det blir fort mye ekstrarbeid.

Er det salg av fotografier og/eller fotoppdrag du skal drive med?
Begge deler, tenker jeg i utgangspunktet. Salg av enkeltbilder, kursvirksomhet retta mot nybegynnere, frilansoppdrag for aviser osv. Alt dette litt avhengig av hva som krever momsregnskap. Ønsker ikke å skape masse unødig byråkrati, som risikerer å ødelegge fotogleden.

Jeg tenker bare litt høyt her. Fabler litt, i håp om å få litt hjelp til å sortere tankene mine.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg skal sitere hva en god kamerat av meg sa til vår lærer (gymlærer, men though): "Dersom man ikke blir noe i livet, blir man lærer. Klarer man ikke det engang, blir man gymlærer" :tease:

uansett, jeg elsker å plage lærere :ph34r:

Men jeg er ikke en lærer. Jeg er en blanding mellom en elev og en lærer. Har elevstatus, men også litt lærerstatus. Kjekt!

Og jeg elsker å plage dere. (Neida, skal være snill jeg) :p

Lenke til kommentar

Fototim, stikk innom det lokale ligningskontoret og få hjelp til å opprette ett enkeltmannsforetak. Greit med ett org.nr. når man skal fakturere oppdrag du har gjort for bedrifter. Men ikke "nødvendig" når man forholder seg til privatpersoner. Vi har noe som heter RILUM i Norge :devil: HURRA for 17.mai.

AS er dyrt og unødvendig for akkurat dette. Du må ha min. 100K i aksekapital. Pluss at du må ha styre og bedrift/generalforsamling og mye tullball.

Du trenger ikke å betale moms i ett enkeltmannsforetak så lenge du holder deg under 50K de siste 12mnd. Husk at dette gjelder ikke 1 år(01.01.2009-31.12.2009), de 12 mnd. følger deg hele tiden. Som vanlig er det progresjon i inntjening og oppdrag, tilslutt må du punge ut til staten :(

Det kuleste er at foretaket ditt kan gå med underskudd det første året eller de første årene(les; innkjøp av masse kule objektiver, K-7 og studioutstyr :dribble: ). Da kan du trekke det fra på skatten fra dagjobben din :thumbup:

Lykke til.

Beklager alle de smiley'an :p

Edit: Fant denne siden, sikkert av interesse.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
ARG! Lurer på hvor lenge jeg hadde fått stå på et busstak og drikke pils før noen rev meg ned og anmeldte meg for drikking på offentlig sted - derimot har man russebukse på seg kan man gjøre som man vil uten konsekvenser...

Herregud. Jeg leste den linjen fem ganger før jeg så meningen. O', how art thou, my sick and twisted mind.

Igår spydde jeg på plenen til et aldershjem. Og slapp unna med det. Fordi jeg har russebukse. Eller. Kansje jeg snart får en telefon? :ph34r:

Lenke til kommentar
Takk North. Sitter å leser lenka di nå.

Stusser forresten på en ting der. I følge en tabell jeg lasta ned, er jeg nødt til å bruke etternavn i firmanavn ved enkeltmannsforetak. Om det stemmer, så ryker domenenavn ideen min :(

I prinsippet skal etternavnet være en del av bedriftsnavnet typisk "rørlegger Knutsen,Jacobsen sveis etc" men det er bare på offentlige dokumenter.

Men det er ingen som kontrollerer det,så hvis du bare bruker endel av bedriftsnavnet i logoen burde det gå greit.Hva du kaller bedriften kan ingen nekte deg sålenge du ikke kommer i konflikt med et allerede eksisterende bedriftnavn.så hvis du kaller bedriften din "jacobsen" fototim studio bruker du kun fototim studio.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
I prinsippet skal etternavnet være en del av bedriftsnavnet typisk "rørlegger Knutsen,Jacobsen sveis etc" men det er bare på offentlige dokumenter.

Men det er ingen som kontrollerer det,så hvis du bare bruker endel av bedriftsnavnet i logoen burde det gå greit.Hva du kaller bedriften kan ingen nekte deg sålenge du ikke kommer i konflikt med et allerede eksisterende bedriftnavn.så hvis du kaller bedriften din "jacobsen" fototim studio bruker du kun fototim studio.

Skjønner. Jeg kan altså f.eks Fototim Øsleby som juridisk navn, og bruke Fototim i markedsføring.

Men kan jeg da bruke fototim.no som domenenavn, eller må jeg bruke hele firmanavnet ved no-domener?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Takk North. Sitter å leser lenka di nå.

Stusser forresten på en ting der. I følge en tabell jeg lasta ned, er jeg nødt til å bruke etternavn i firmanavn ved enkeltmannsforetak. Om det stemmer, så ryker domenenavn ideen min :(

domenenavn bestemmer du selv. Du må bare ha ett organisasjonsnummer for å få .no domene, etter det jeg husker.

Jeg bruker www.one.com og det står kun dette på siden deres; .no - Søker må være en norsk organisasjon eller firma.

Trur du kan gjøre det slik:

etternavn-FORETAKSNAVN som har ett org./mva.nr.

www.FORETAKSNAVN.no

Edit:

Jeg har .com adresser. Like greit, litt billigere og mere internasjonalt :roll:

www."helenavnetmitt".com og www.northpentax.com

Da jeg ble "lurt" inn i mlm for en del år siden leverte jeg næringsoppgave. Etter det jeg husker fant jeg på ett navn med etternavnet mitt først og ett "firmanavn" som beskrev hva slags opplegg jeg drev med. Det ble selvfølgelig ikke noe av dette opplegget, men jeg fikk skrevet av en del kjøring, mobiltelefon og internett regninger, en 7000kroners dress, alt jeg hadde kjøpt gjennom denne mlm org. og mye annet. Fikk vell ca. 5-6000kr. ekstra igjen på skatten det året.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Jeg fotograferte et hus i helga som skulle selges, og kunden lurte på om jeg mottok betaling på faktura? Burde ikke jeg ha min egen bedrift for å kunne motta betaling på den måten? Føler vell egentlig at det blir mer legalt enn å bare gi kontonummeret, da staten nok helst ser at jeg betaler litt skatt også :p

Isåfall skal firmaet hete: stonhans

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...