Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Så lenge du har betalt for å komme inn, og ikke går og brifer med kameraet til alle som du går forbi, så vil jeg ikke si at det er ulovlig. Du skal sikkert ikke selge bildene til en stor avis.

 

Jeg tok bilder på viking stadion, ingen som sa noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dewil, kom med tilbakemelding på batterigrepet. Venter D80'n på mandag, og til den prisen var det jo litt fristende ;)

 

jeg bestilte det på nett.. Beklager at det har tatt sånn tid med tilbakemelding.. de har 11-12 igjen på lager. du kan også bestille de til en butikk i nærheten av der du bor og hente den ut der..

Lenke til kommentar
Så lenge du har betalt for å komme inn, og ikke går og brifer med kameraet til alle som du går forbi, så vil jeg ikke si at det er ulovlig. Du skal sikkert ikke selge bildene til en stor avis.

 

Jeg tok bilder på viking stadion, ingen som sa noe.

Litt dumt å bli stoppa i inngangen av en sikkerhetsvakt hvis du har betalt bilett. Jeg tviler sterkt på at vakta er villig til å ta vare på kamera for deg. Så da riskerer du å måtte snu i inngangen. Sjansene er og små for å få refundert biletten, tror jeg.

 

Arrangøren er nemlig i sin fulle rett til å stoppe deg siden en fotballkamp forgår på privat grunn. Der er det grunneier som bestemmer om det skal tas bilder eller ikke. Ei vakt har forresten ikke rettsgrunnlag til å be deg slette bilder du har tatt. Men blir du nekta, har du ikke lov til å publisere bildene på noen måte.

 

Men du står selvføleglig fritt til å prøve deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tror ikke at noen nekter deg å ta med kameraet på tribunen. Du skal ha et rimelig heftig objektiv for at du skal få noe nytte av kameraet derfra. Du kan nok ikke regne med å slippe til "nede på matta". Det må en presseansvarlig ved stadion godkjenne på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg har lest et intervju med en dame som er proff konsert og festivalfotograf en gang, og hun anbefaler alle med interesse for å ta bilder på konserter og arrangementer å kjøpe en god superzoom. Vaktene ser nemlig forskjellig på såkalte proff-kameraer som Nikon D40, og et mer normalt amatørkamera. De er derfor mer troendes til å slippe et slik kamera gjennom kontrollen. Det er også blitt bekreftet av et av våre medlemmer en gang i tiden. Han opplevde det på en fotballkamp på Old Trafford, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Har vel alltid blitt oppfattet som det av utenforstående, uten fotokunnskap. Det ser i hvertfall langt proffere ut enn en liten og hendig ultrazoom. Dessverre synes jeg det er helt forferdelig å jobbe seriøst med noe annet enn et SLR. Manuell fokus og zoomring på objektivet er kritisk.

Lenke til kommentar
Vaktene ser nemlig forskjellig på såkalte proff-kameraer som Nikon D40, og et mer normalt amatørkamera.

I sikkerhetsvakters øyne virker det visst slik.

 

Mange dyktige fotografer blant annet i Magnum bruker semikompakter som Olympus C7070 i sitt daglige virke. Mange, slik som min egen åtteåring, miste litt av fotogleden med fastoptikk. Selv ville jeg fått inspirasjon uansett hvilket kamera jeg besitter, i hvertfall over en viss kvalitet hvis vi snakker om digitalkameraer. Jeg ville nok slitt litt med shutterlag på en superzoom eller semikompakt til min portrettstil, men liveview ville likevel gitt meg muligheten til å omgå det problemet. Jeg ville naturligvis aldri ha byttet inn min 20D mot et slik kamera, men kunne godt tenkt meg en superzoom, eller helst en kompakt semikompakt, som supplement til slr. Helst noe med en sensor på minst 1,8".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du får benyttet deg av Cashback da. Kanskje noen andre kan svare på det.

 

 

Men prinsippet er enkelt:

Du kjøper et produkt for 'fullpris', sender inn et 'cashback' skjema til Canon, de behandler saken og overfører beløpet til din konto etter en gitt tid.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...