Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva ville du valgt av samme kameramodell:

 

Kamera + batterigrep med 1,5 år igjen på garantien, kjøpt i norge med kvittering, ca 10 000 eksponeringer = 8000,-

 

Kamera uten kvittering eller garanti, 5000 eksponeringer = 6000,-

 

Jeg har valgt, men var lenge i tvil.

Batterigrep koster ca 2500kr alene... Jeg ville utentvil valgt nr.1... 5000 eksponeringer er null forskjell, men garantien er verdt litt ;)

 

Du valgte nr.1? Eller ville du absolutt ha litt ekstra cash til knall fin optikk? :D

 

Det ble nummer 1. Garantien som gjorde utslaget egentlig. Så får det heller svi litt lengre i lommeboka. Gleder meg til å bruke batterigrep igjen!

At det har flere eksponeringer brydde ikke jeg meg noe om heller, 5D er bygd for å tåle 100 000 så jeg har lite å frykte med det første, og skulle det være noe så har jeg garanti :D

Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan lure filminga på 500D på samme måte som 5dmarkii? Altså:

 

-Velge blenderen du vil ha

-Løsne objektivet pitte litt

-Sette den i film modus.

hvorfor vil man gjøre noe slikt ?

 

Tom

Slik at du kan velge blenderen. Og dermed ha det veldig fun :D

 

Hva ville du valgt av samme kameramodell:

 

Kamera + batterigrep med 1,5 år igjen på garantien, kjøpt i norge med kvittering, ca 10 000 eksponeringer = 8000,-

 

Kamera uten kvittering eller garanti, 5000 eksponeringer = 6000,-

 

Jeg har valgt, men var lenge i tvil.

Batterigrep koster ca 2500kr alene... Jeg ville utentvil valgt nr.1... 5000 eksponeringer er null forskjell, men garantien er verdt litt ;)

 

Du valgte nr.1? Eller ville du absolutt ha litt ekstra cash til knall fin optikk? :D

 

Det ble nummer 1. Garantien som gjorde utslaget egentlig. Så får det heller svi litt lengre i lommeboka. Gleder meg til å bruke batterigrep igjen!

At det har flere eksponeringer brydde ikke jeg meg noe om heller, 5D er bygd for å tåle 100 000 så jeg har lite å frykte med det første, og skulle det være noe så har jeg garanti :D

Send meg pm med linken til den andre? :p Endret av ZoDz
Lenke til kommentar
De er billige på ebay, men mitt kom fra Adorama, siden jeg likevel skulle bestille andre saker derfra (og jeg stoler så absolutt ikke på paypal!). 90 dollar pluss frakt og mva betalte jeg.

Hmm - sist jeg forsøkte å bestille fra Adorama skulle de ha $80 i frakt for en bitteliten $8 ring.. Teite Adorama.

 

Joda, men frakten øker ikke så mye om man bestiller flere ting samtidig, så det gjorde jeg. Er klart at det svarer seg når jeg måtte ut med like over 7000,- for en ny MP-E (ink frakt og mva) mens en fyr på foto.no ville ha 8500,- for et USA-kjøpt brukt eksemplar.

Lenke til kommentar

Mulig det er flere som er interessert i resultatet fra et lite regnestykke jeg nettopp gjorde.

 

Hvilken brennvidde trenger man for at månen skal dekke nøyaktig hele bildet?

(Månens diameter = høyden på bildet)

 

Siden månen endrer avstand til jorda så blir svaret et spenn fra største til minste avstand. Ulike sensorstørrelser gir også ulike svar. Jeg har for enkelhetsskyld ikke tatt hensyn til atmosfærisk påvirkning av månens synlige størrelse. Over til svarene:

 

Fullformat: 2419-2816 mm

1,5x: 1612-1877 mm

1,6x: 1511-1760 mm

2,0x: 1210-1408 mm

 

Vel, nå vet dere det og slipper å regne det ut selv ;)

Lenke til kommentar
Hehe.. Trenger bare en Nikon 1200-1700 og en TC så er det i boks :p

For den prisen kan man jo nesten reise til månen. En litt billigere metode:

 

Et Olympus-kamera (~5000 kr)

Sigma 50-500 med FT-fatning (den finnes) (~10000 kr)

2x teleconverter + 1,4x teleconverter for olympus (eller 3x hvis den passer) (~5000 kr)

Sum: ~20 000 kr.

 

Simon: Jeg får det til å bli 476mm f/7

Lenke til kommentar

Formler for google calc for å regne blendere:

Husk at for eksempel 1.4 typisk bare er avrundet roten av to, dvs egentlig 1.4142.. ..Så avrund svarene. :)

 

For å regne antall stops mellom for eksempel blender 5.6 og 1.0:

2*(ln( 5.6 )-ln( 1.0 ))/ln(2) = 4.9708.. dvs. fem blendertrinn.

Erstatt her "5.6" og "1.0" med andre blendertall for å regne andre stops.

 

For å regne blender for å for eksempel komme tre blendertrinn over blender 2.0:

e^((( 3 *ln(2))+(2*ln( 2.0 )))/2) = 5.6568.. dvs. blender 5.6.

Erstatt her "3" med ønsket blenderforskjell og "2.0" med ønsket startblender for å beregne andre blendere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...