Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis han tok bilder som var relevante og ekte for folk flest så kansje noen hadde brydd seg. Det er mange fotografer som har levd av sær sorthvit film og fremkalling i en livsalder. Nå når alle vet at de kan lage sære bilder i Photoshop ved et tastetrykk så er det ingen som er imponerte lengre.

Det er 20 år siden jeg sluttet å bry meg om sorthvit bilder fra Afrika eller fra Auschwitz. Jeg har sett de 10 000 ganger før, det er som å høre en politiker komme med de samme overdrevne valgløftene gang etter gang. Det var moro første gangen, men det blir fort hakk i plata.

Vel nå er det først og fremst blinkskuddene som er det interesante, desuten tror jeg ikke typiske genre kjennetegnene for reportasje og krigsfoto er like beviste. Mye av looken skyldes convienience, og at alle reportasje fotografene i vietnamkrigen skøyt med Nikon F/F2, strukket Tri-X og framkalte i store tanker skitten guffsette D76 uten å ta hansyn til tempratur og tid. Det var vistnok noen som hevdet at man kunne eksponere Tri-x til ASA 1000 og det ville bli brukbare resultater i D76 selv om du lot det ligge over natta.

Nå ser Don McCullins bilder ut til å være av litt høyere teknisk kvalitet enn typiske reportasje bilder slik som Eddie Adams tok, men å hevde at disse fotografene skulle være ute etter å bruke en sær effekt for å imponere folk er rett og slett frekt ovenfor deres håndverk. Denne missnøyen mot bruk av film mørkerom framkalling osv. er omtrent like saklig som de som engang i tiden mente at maleriet ville dø ut fordi man fant opp fotografiet.

For det første uansett hva du hevder man kan ikke kopiere looken til film i photoshop, kanskje perfekte filmbilder tatt med mellomformat, men litt røffe bilder med grove korn osv. tatt med 135mm, kan du bare glemme å gjøre tilsvarende i Photoshop. Hvis meg et godt eksempel på det, det som finnes av Tri-X look filters osv. er langt unna den reele looken. Desuten mister man alle spenningen med at man aldri vet hvordan bildet blir osv... Skal man kopiere kurven, kornene, og personligheten til filmen og fremkalleren i Photoshop tar dette lengre tid enn det tar å ta bildene med film og framkalle disse.

PS. Mange fotointereserte folk har sansen for framkalling og mørkerom, og nettopp på grunn av at foto er i vinden for tiden så selges det faktisk mer svarthvit og lysbildefilm nå en det gjorde for noen år siden. Riktignok er vanlig negativ film i ferd med å bli erstatet av digitale kameraer på konsument markedet, men mange fotointereserte som er mer enn ferieknipsere ser altså verdien av lysbildefilm og svarthvit-film selv om det bare skulle være for å scanne dem rett inn i sin digitale workflow.

Endret av modin
Lenke til kommentar
woohoo... Har lenge sett etter et vertikalgrep til min D80 men har ikke hatt lyst til å betale 1400 kr for det.. fant et til 530 kr her hvis noen er interresert ;)

Det virket mistenkelig billig. Mindre enn halvparten av prisen som er vanlig, og tom. billigere enn fra USA.

Lenke til kommentar

Da får dere komme dere ut og jobbe med helgens utfordring. Jeg har nå tatt backup, formatert minnekortene, og har pakket skulderbagen med det nødvendigste. Så nå er det ut å knipse, samt finne seg noe god mat og litt godt i glasset.

Legger ved et bilde som viser at det går an å leve på hotell innimellom også.

Tom

Lenke til kommentar
woohoo... Har lenge sett etter et vertikalgrep til min D80 men har ikke hatt lyst til å betale 1400 kr for det.. fant et til 530 kr her hvis noen er interresert ;)

Det virket mistenkelig billig. Mindre enn halvparten av prisen som er vanlig, og tom. billigere enn fra USA.

nå har kjøpt og betalt hvertfall.. krysser fingrene og håper på det beste og at den dukker opp..

en latterlig god pris... vil nå si at den er ganske drøyt priset ellers til å være en plastikk dings man kan putte batterier i. Dyr å produsere er den vel neppe. Fant en Uoriginal sak i dag med innebygde batterier til 1100 kr, men da må jeg ha en lader til ved siden av og da er jo prisen steget til 1500 kr uansett.. Har faktisk sett nikons batterigrep til over 2000 kr :nei: ikke bra.

Lenke til kommentar
For det første uansett hva du hevder man kan ikke kopiere looken til film i photoshop, kanskje perfekte filmbilder tatt med mellomformat, men litt røffe bilder med grove korn osv. tatt med 135mm, kan du bare glemme å gjøre tilsvarende i Photoshop. Hvis meg et godt eksempel på det, det som finnes av Tri-X look filters osv. er langt unna den reele looken. Desuten mister man alle spenningen med at man aldri vet hvordan bildet blir osv... Skal man kopiere kurven, kornene, og personligheten til filmen og fremkalleren i Photoshop tar dette lengre tid enn det tar å ta bildene med film og framkalle disse.

PS. Mange fotointereserte folk har sansen for framkalling og mørkerom, og nettopp på grunn av at foto er i vinden for tiden så selges det faktisk mer svarthvit og lysbildefilm nå en det gjorde for noen år siden. Riktignok er vanlig negativ film i ferd med å bli erstatet av digitale kameraer på konsument markedet, men mange fotointereserte som er mer enn ferieknipsere ser altså verdien av lysbildefilm og svarthvit-film selv om det bare skulle være for å scanne dem rett inn i sin digitale workflow.

Vi er nok ganske enige. Jeg mener ikke at det er et problem med sorthvit, mørkerom eller sær film. Jeg mener heller ikke at Photoshop kan etterligne film nøyaktig, noe det ikke kan siden det jobber på pikselnivå istedet for korn-nivå som er nødvendig for å etterligne film med stor nøyaktighet.

Det jeg mener er at den måten å forografere på er ikke relevant i nyhetsmedia i dag. Jeg vil påstå at det ofte er effekten og ikke motivet som har holdt liv i en del av de gamle sorthvit-fotografene. I dag når alle har Nintendo og Photoshop så kommer effekten til kort og dermed faller bildene igjennom. På en måte er det et sunnhetstegn.

Problemet er at mørkeromsposørene er blit ertattet av andre typer posører som nevnt i artikkelen. Så et skritt fram og to tilbake.

Før noen får hikke så mener jeg ikke at Don McCullin bare har tatt elendige bilder men at bilder i den kategorien som en gruppe inneholder mye gugge som bare eksisterer på grunn av en effekt lagt til i mørkerommet og ikke på grunn av at bildene er bra eller relevante på noe vis.

men å hevde at disse fotografene skulle være ute etter å bruke en sær effekt for å imponere folk er rett og slett frekt ovenfor deres håndverk. Denne missnøyen mot bruk av film mørkerom framkalling osv. er omtrent like saklig som de som engang i tiden mente at maleriet ville dø ut fordi man fant opp fotografiet.
Jeg er fullt klar over at jeg taler Roma midt i mot. Men i dette tilfellet så påstår jeg ikke at kreativt mørkeromsarbeid vil dø ut. Kreativt mørkeromsarbeid er allerede dødd ut i nyhetssammenheng på samme måte som gravørene som graverte trykkplater for flere hundre år siden.

Mørkeromsarbeid vil ikke dø ut på lenge, på samme måte som kusntmaling fremdeles eksisterer.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

I morgen bærer det avsted til ufyselige malorca med "blue lagune" strand, sand og papraplydrinker. Mitt dslr er på andre siden av jorden for rep. og da tar jeg med ett stk kompakt kamera istedet.

Jeg kvir meg som en unge til å ta bilder som ikke blir til noe og hvertfall fordi jeg ikke tar i RAW. Noen tips jeg bør ta med meg i trillekofferten?

Ps! reiser 1210. fra flesland, tips bør være i koffert før den tid :p

Lenke til kommentar
Jeg kvir meg som en unge til å ta bilder som ikke blir til noe og hvertfall fordi jeg ikke tar i RAW.
Prøv deg på noen panoramabilder som du setter sammen med Autostich, det er utrolig hva et kompaktkamera kan levere i godt lys hvis man setter sammen 8-10 bilder.
Lenke til kommentar

Jeg snek meg en tur innom FotoVideo for å tafse litt på Sigma DP-1 i dag. dessverre ga det kun anledning til å oppleve kameraets negative sider, så jeg kunne konstatere at AF er like treg som på min gamle Panasonic FZ-10 (dvs. pinefullt), og at den optiske søkeren er komplett ubrukelig til å komponere et bilde på relativt kort hold. Rent bruksmessig blir dette en ny "close but no cigar", selv om de bildeeksemplene jeg har sett fullt ut har bevist at et kompaktkamera med stor bildebrikke har livets rett - og vel så det.

Litt pinlig var det at jeg instinktivt løfter kameraet til øyet, og prøver å se gjennom skjermen... :blush: Litt småsliten etter jobben. :)

Lenke til kommentar
Jeg snek meg en tur innom FotoVideo for å tafse litt på Sigma DP-1 i dag. dessverre ga det kun anledning til å oppleve kameraets negative sider, så jeg kunne konstatere at AF er like treg som på min gamle Panasonic FZ-10 (dvs. pinefullt), og at den optiske søkeren er komplett ubrukelig til å komponere et bilde på relativt kort hold. Rent bruksmessig blir dette en ny "close but no cigar", selv om de bildeeksemplene jeg har sett fullt ut har bevist at et kompaktkamera med stor bildebrikke har livets rett - og vel så det.

Litt pinlig var det at jeg instinktivt løfter kameraet til øyet, og prøver å se gjennom skjermen... :blush: Litt småsliten etter jobben. :)

Det er ingen tvil om at DP-1 stiller oss foran et vanskelig dilemma: Beste bildekvalitet eller vettig brukergrensesnitt? For meg er valget enkelt, siden mine motiver står helt i ro. For andre (mange her på forumet) er det helt ubrukelig.

Målsøker uten paralaksekompensasjon vil alltid være et problem på kort hold. Da blir man altså nødt til å forholde seg til den grusomme skjermen. For skrotnisser som meg og modin er dette selvfølgelig bare småplukk, siden våre russiske målsøkere sannsynligvis ville falt enda mer gjennom for de som synes DP-1 er ubrukelig. Jeg tar jo de fleste bildene på noen meters avstand, så DP-1 er nok ment for tekniske masochister som undertegnede. Og skrotnisse junior, modin.

Lenke til kommentar
Hvorfor lever du på hotell Tom?

Fordi jeg ikke er hjemme :)

Fra spøk til revolver. Jeg jobber i et finsk-eid firma som har hovedkontor i Helsinki.Jeg har hatt møter med folk på Helsinki-kontoret torsdag og fredag. Derfor har jeg benyttet sjansen og blir her til mandag - betaler bare hotell, mat og drikke i helgen. Så jeg får tid til å utforske Helsinki på si. Må betale hotell og mat i helgen, selvfølgelig - men jeg slipper fly-biletten.

Tom

Lenke til kommentar

Må bare nevne en reklameplakat for 450D jeg så på bussholdeplassen utenfor VG-bygget i Akersgaten i dag - i plakaten har de satt inn en LCD-skjerm der hvor skjermen er på kameraet! Ganske iøynefallende.

Lenke til kommentar
Fins det synckabel for 580EX II med litt lengde? Dei er har funne ser så vanvittig korte ut. 3-4m er ypperleg.

Husker jeg så e 5m kabel en eller annen plass på nettet, husker ikke hvor. Så det finnes vil jeg tro.

Hva er best? Bruke AEB eller finne 3-5 eksponeringshakk selv når du tar HDR?

Lenke til kommentar

Er vel enklere å bruke den automatiske bracketingfunksjonen i kameraet. Hvis jeg tolket deg riktig, var alternativet å sette eksponeringskompensasjon for hvert bilde. Da riskerer du at kanskje flytter kameraet litt, noe som er uønsket. Så enkleste blir AEB, og gjerne med snorutløseren. ;)

Lenke til kommentar

Iom. at denne tråden er såpass aktiv, og at det sikkert finnes flere tråder der folk har spurt om det samme, så poster jeg spørsmålet mitt her.

Til mandag er det 2 runde i cupen. Tidligere eliteserielag kommer til byen og det er ventet mange folk. Hvos jeg er heldig er D80 i hus og batteriene ferdigladet.

Lurer da litt på hvordan reglende er for fotografering på sportsarrangementer. Kan hvem som helst bare komme tuslende med kamera?

Eller er det spesielle regler, må det gjøres avtaler med klubben, eller må man ha et "mediepass" eller lignende?

Kjetil

Lenke til kommentar
Eller er det spesielle regler, må det gjøres avtaler med klubben, eller må man ha et "mediepass" eller lignende?

Kjetil

Spør arrangørklubben du. De er nok de som er best kvalifisert til å gi et riktig svar i forhold til om du kan ta med de kamera som vanlig publikum.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...