arnold_layne Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Er folk så glad i mellomformat da?Er ihvertfall ikke like mange som egentlig ikke trenger det som kjøper det, og tror bildene blir sinnsykt mye bedre med det. Det er vel ingen som har sagt at bildene blir sinnsykt mye bedre? Men de blir litt bedre, og det er grunn god nok for mange. Hvorfor oppgraderer folk optikken sin? Under gode forhold og på små prints er forskjellene små/umerkbare, men under vanskelige forhold (f.eks. høy kontrast eller lite lys) og på store prints blir forskjellene merkbare. Så hvis man ikke har annet å bruke pengene på, hvorfor ikke? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor kjøper man restaurant pizza når du har råd til det istede for grandis,begge har samme ingrediensene. og utfallet blir det samme. Fordi det smaker helt forskjellig, og grandis ikke engang smaker godt? Dårlig sammenligning igrunn, siden det ikke er litt det samme engang. Nei, synes FF styret har tatt litt av, det er ikke så krise med crop kamera ^^ Og folk tar fortsatt like dårlige gode bilder =D Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Søkeren!Brennviddene føles også bedre på fullformat. Liker ikke så godt å bruke 70-200 på crop, men på fullformat er den fantastisk. Den første er jeg med på. Søkeren på et fullformatkamera er herlig. Men resten er rett og slett, med en viss respekt å melde - reinspikka tullprat. At 70-200 ikke "føles" riktig betyr at du bruker feil brennvidde i forhold til formatet, ikke at det er noe feil med APS. Det samme gjelder og for det bokeargumentet, som forøvrig dreier seg om dybdeskarphet, ikke boke. For stor DOF skyldes feil optikk til formatet, ikke svakheter ved formatet i seg selv. Enkelt og greit. (Litt spissformulert, det innrømmer jeg). Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Men resten er rett og slett, med en viss respekt å melde - reinspikka tullprat. At 70-200 ikke "føles" riktig betyr at du bruker feil brennvidde i forhold til formatet, ikke at det er noe feil med APS. Aldeles ikke. 70-200 gir perfekt brennvidde for mitt bruk om den plasseres på fullformat. Hos Canon og Nikon vet ikke jeg om andre objektiver som gir det samme på crop. Oly sin 35-100 er den eneste jeg kommer på nå som gir lik effektiv brennvidde. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 sigma 50-150 er ikke langt ifra, men den gir litt mer brennvidde. Pentax har vel en 50-135 som også gir rimelig nær 70-200. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hos Canon og Nikon vet ikke jeg om andre objektiver som gir det samme på crop. Det eneste jeg kommer på er Sigma 50-150, men det mangler stabilisering og dekker ikke FX. Francis EDIT: sn0dig kom meg i forkjøpet. Endret 8. mai 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 EDIT: sn0dig kom meg i forkjøpet. Med hele 3 minutter Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 sigma 50-150 er ikke langt ifra, men den gir litt mer brennvidde. Pentax har vel en 50-135 som også gir rimelig nær 70-200.Tokina har også 50-135. Så ja, de finnes... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) ...og den mer eller mindre Tokina 50-135. Edit: Synkronisitet, mann! Endret 8. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 sigma 50-150 er ikke langt ifra, men den gir litt mer brennvidde. Pentax har vel en 50-135 som også gir rimelig nær 70-200.Tokina har også 50-135. Så ja, de finnes... Det mangler også stabilisering, så direkte sammenlignbart er det ikke. Francis Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Hehe ja, men ikke tilsvarende. 70mm er akkurat vid nok til å dekke en del og 200mm for å komme litt nærmere innpå. 50-135mm er ikke så langt ifra, men ikke i L-klassen til Canon. Stabilisering er en viktig faktor hos meg. Endret 8. mai 2009 av gorpium Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Det ryktes at 70-200/2.8L IS ikke er helt i samme klasse som 35-100/2.0, men folk kjøper da det likevel? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Da har vi fått nytt ord for veldig gode portretter, protrett. Selv om jeg ikke synes bildet som ble lagt ut i protrett tråden var helt 'pro' da. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Men resten er rett og slett, med en viss respekt å melde - reinspikka tullprat. At 70-200 ikke "føles" riktig betyr at du bruker feil brennvidde i forhold til formatet, ikke at det er noe feil med APS. Aldeles ikke. 70-200 gir perfekt brennvidde for mitt bruk om den plasseres på fullformat. Hos Canon og Nikon vet ikke jeg om andre objektiver som gir det samme på crop. Oly sin 35-100 er den eneste jeg kommer på nå som gir lik effektiv brennvidde. Pentax DA* 50-135/2,8 gir samme billedvinkel med stabilisering. Så kanskje problemet er feil merke, ikke feil format Spøk til side: Poenget mitt står forsvidt. Det høres fortsatt ut som om det ikke er formatet i seg selv, men tilgjengelig optikk som er problemet. Skulle forresten ikke forundre meg om Sigma putter OS i sin 50-150 etterhvert. Kanskje Tokina gjør det samme med 50-135? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Det ryktes at 70-200/2.8L IS ikke er helt i samme klasse som 35-100/2.0, men folk kjøper da det likevel? Hehe. Det er sant, men så faller ikke 4:3 i smak hos alle. Pentax DA* 50-135/2,8 gir samme billedvinkel med stabilisering. Så kanskje problemet er feil merke, ikke feil format Hihi. Det finnes mange alternativer ja, men så er det andre egenskaper som gjør at jeg forblir der jeg er. Er også større tilhenger av optisk stabilisering enn sensor. Spøk til side:Poenget mitt står forsvidt. Det høres fortsatt ut som om det ikke er formatet i seg selv, men tilgjengelig optikk som er problemet. Skulle forresten ikke forundre meg om Sigma putter OS i sin 50-150 etterhvert. Kanskje Tokina gjør det samme med 50-135? Ja, du er innpå noe der. Er dog ingen crophus som har like stor og lys søker som fullformathusene. Tviler ikke på at OS kommer i de modellene før eller siden, men hadde jeg hatt valget mellom en Sigma 50-150 og en ny Canon/Nikon 50-150 hadde valget vært enkelt for min del. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Det ryktes at 70-200/2.8L IS ikke er helt i samme klasse som 35-100/2.0, men folk kjøper da det likevel? Hehe. Det er sant, men så faller ikke 4:3 i smak hos alle. Nå kan du jo croppe det til 3:2 uten å miste noe bildevinkel i forhold til 70-200 på 35mm da, så sånn sett er ikke det noe spesielt argument... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Men de fæle Olympus-fargene derimot... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Og den føle olympus støyen.. Forøvrig bruker jeg 70-200en min alt for lite.. vurderer nesten å selge den. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Da fikk jeg dekket noe av brannen her i Halden http://s269.photobucket.com/albums/jj47/gilera393/Brann/ Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 8. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2009 Da fikk jeg dekket noe av brannen her i Halden Like ved Halden Storsenter, ser jeg. Hvis man er interessert i å dekke branner er definitivt Halden stedet å bo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå