Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til Tomsi42:

Hvordan funker sekken?

Er på nippet til å bestille den selv...

Overraskende bra. Blir riktignok tung med så mye utstyr i seg. Det eneste jeg savner foreløpig, er noen snorer e.l. til å henge ytterjakka i. Men det er jo primært en transport sekk. Jeg tok med slingshot-en i kofferten; så det er den jeg skal bruke når jeg er ute å fotograferer til helgen.

Tom

Lenke til kommentar
Crap. Da tror jeg det allerede nå er noe galt som er feil med kameraet mitt.

Jeg kan ikke velge fokuspunkter lenger. Uansett om jeg velger C eller S, og uansett hvor mange fokuspunkter jeg har valgt, responderer ikke kameraet når jeg trykker på funksjonsknappen bak. Og den fungerer bra i menyen.

Kan det være noe jeg kom borti?

skjekk om ringen rundt funksjonsknappen står på L eller . L står for locked(!) som låser valg av fokuspunkt(! igjen).

Lykke til:P

Lenke til kommentar

Lock-knappen er dessverre nødvendig for sånne som meg, som bruker "feil" øye. Nesen min ligger tidvis klint oppi den knappen, og da kan det bli "art by accident" om ikke låsen er på.

Skulle ønske Nikon ville lage en speilvendt D200 (eller 300...) til meg, slik de gjorde med en F100 for Kenny R. Da skulle jeg også fått grepet trukket med elefantpenisskinn, som Kenny.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Grei å ha for å ikke komme borti pilene ved et uhell. Personlig mener jeg at den er ganske unødvendig, ettersom den aldri står på lock hos meg. Endrer jo fokuspunkt hele tiden. Men helt jævlig på D80 at jeg må inn i menyene for å endre AF-modus.

Lenke til kommentar

Jeg antar du mener nedblendingsknappen?

Den var veldig viktig før, da man hadde skikkelige mattskiver og søkere. På dslr er den nær ubrukelig, men du kan lese mer her:

http://www.naturephotographers.net/article...5/rb0905-1.html

Rask oppummering: Når du trykker inn knappen lukkes blenderen så mye som du har valgt på kameraet. Da kan du (i teorien) se hvilken dybdeskarphet bildet vil få.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

For å sjekke hvordan bildet blir med blenderen du har stilt inn. Har du satt objektivet på en mindre blender enn hva som er maks lysstyrke, blir søkerbildet mørkere, men du vil se effekten av dydbeskarphet. Jeg bruker den ofte.

EDIT: Ta Anew som har vært før meg på to siste innleggene. Men nå får Anew fortsatte og svare, for jeg legger meg. ;)

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Jeg merker meg at vi er uenige i hvorvidt den er brukbar. ;) Jeg tror jaggu du er den første jeg har hørt om som bruker den "mye"... Jeg tror jeg har brukt den én gang.

Nå er det leggetid for meg også... for lenge siden. :(

Endret av Anew
Lenke til kommentar

To i klassen min har nettopp kjøpt seg kamera.. 400D... "Se! Jeg har fått meg Canon 400D!!" .... "bummer..."

Så brettet jeg opp D80'en med batterigrep og SB-800... Fikk lyst til å kjøpe meg en sånn billig tele til 1k.. Bare slik at jeg kan springe rundt å brife :p (dog kan jeg ikke brife til erfarne folk, da de vil se hvor utrolig dårlig objektiv det egentlig er)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

400d, huff huff :p

Et par kompiser som har gått til innkjøp av det gitt... *flau på deres vegne* Neida, de får kose seg.

Lite spørsmål, har bestillt en av de aller siste Nikon D80'ene med 18-70mm fra hele Japanphot(inkludert samtlige butikker på østlandet, ikke bare på nett)

Lurer litt på hvor fort de leverer, av det inntrykket jeg har fåt så langt ville jeg ikke blitt forundret om jeg stod med kamera i hånden i morra tidlig, men hva er normalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...