k.n.b Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Haha. Kjip liksom. Betale 65,- for noe som man ikke vet om man noensinne vil ha bruk for, + 2 av 3 objektiver jeg har til nikon har blenderring? Edit: Betale 65,- for 3 stk mellomring eller sløse vekk rundt 7-800,- for 1 stk? hmmmm, vanskelig. Et prioriteringsspørsmål selvsagt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Noen husker sikkert at jeg har klaga over problemer med fargeprofiler i Lightroom? Sliter fortsatt med at bildet ser bra ut, så lenge jeg holder meg til Adobe-RGB, men at det blir matt og stusselig når jeg forskriftmessig konverterer til s-RGB. Nå har jeg oppdaga at det samme skjer fra Elements. I det øyeblikk jeg velger Save for web, mister bildet gløden, uansett hvor og hvordan jeg viser det. Kan dette ha noe med Gamma å gjøre? Og hvordan løser jeg det eventuelt? Og er det fler som opplever det samme? Kommer det ikke noen geniale forslag, så får jeg ringe support, for dette går ikke lenger. Hater å ikke ha kontroll på prosessen. Endret 1. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Da har jeg vært på postkontoret og hentet 2 sett med billige mellomringer Og enden på historien ble ? Funker veldig greit. Ikke prøvd så mye enda, men det får så være. Ulempen er at G objektiver (nikon) gir full kun full nedblending. Sålenge det er blenderring så funker det helt fint. Tenkte mer på det med at posten ville ha penger av deg jeg. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tirsdag solgte jeg et redaksjonelt bilde til en privatperson for 100 koner. Rimelig, og det er nesten ikke lommerusk for meg engang. Men det er ikke pengene som er problemet, det er det at h*n enda ikke har betalt. Bildet ble sendt på forskudd. Greit nok, kanskje h*n har det travelt for tiden, og at det er derfor at han enda ikke har fått betalt. Men i fremtiden, hvordan kan jeg forsikre meg om at kunden betaler? Finnes det noen andre muligheter enn forskudds betaling? Kan jeg la kunden betale til oppdragsavisen, slik at de kan utlevere pengene til meg? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Noen husker sikkert at jeg har klaga over problemer med fargeprofiler i Lightroom? Sliter fortsatt med at bildet ser bra ut, så lenge jeg holder meg til Adobe-RGB, men at det blir matt og stusselig når jeg forskriftmessig konverterer til s-RGB.Hvordan gjør du dette? Det er flere måter som er "forskriftsmessig". Til foto bør "Perceptual" (oppfattet) eller "Relative Colorimetric" (relativt kolorimetrisk) brukes som rendering-alternativ. Prøv med og uten "Black Point Compensation". Perceptual komprimerer hele fargerommet ned på et mindre fargerom, med tettere avstand mellom fargetonene. Relative colorimetric overfører direkte overlappende fargetoner, mens out-of-gamut-fargetoner blir komprimert i ytterkantene. Hvilke alternativer som bør brukes, varierer - det kommer an på hva du synes blir best i det enkelte tilfelle - og det kan variere fra bilde til bilde. Det er ingen fasitsvar på dette. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Veldig gøy! Har no jobba litt over ei veke som fotograf, og får endelig lært veldig mykje om portrett, lyssetting og sånt som eg ikkje har vore spesielt stødig på frå før. Tar litt mykje tid akkurat no i innspurten på skuleåret, men det var litt for bra til å seie nei til. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tryvann igår, syk idag. Hmmmsz. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tryvann igår, syk idag. Hmmmsz. Tviler på at det er svineinfluensa Tom Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Ble for mye blanda ut Source og pils. Men men. Får komme meg i dusjen, blir vell litt bedre av det. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tenkte mer på det med at posten ville ha penger av deg jeg. De skulle bare ha en underskrift.. rare greier, siden jeg har bestilt flere ting fra dealextreme som bare har blitt lagt i postkassen. Pakken var ikke noe større enn de vanligvis er, heller. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Det meste jeg har bestilt derfra har kommet rekomandert. Francis Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Edit: Betale 65,- for 3 stk mellomring eller sløse vekk rundt 7-800,- for 1 stk? hmmmm, vanskelig. Et prioriteringsspørsmål selvsagt. Hehe, ja det er sant. Det står så mye på lista over ting jeg har lyst på, skikkelige mellomringer står der også. Så var det prioriteringene da. Av alle tingene på (foto-)ønskelista så er det kun få der billig ikke trenger innebære optisk kvalitetstap, men plastmellomringer til 65,- er i den gruppa, så nå er et sett enkle mellomringer til 65,- kroner på vei til en D40 nær meg :!: Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Edit: Betale 65,- for 3 stk mellomring eller sløse vekk rundt 7-800,- for 1 stk? hmmmm, vanskelig. Et prioriteringsspørsmål selvsagt. Hehe, ja det er sant. Det står så mye på lista over ting jeg har lyst på, skikkelige mellomringer står der også. Så var det prioriteringene da. Av alle tingene på (foto-)ønskelista så er det kun få der billig ikke trenger innebære optisk kvalitetstap, men plastmellomringer til 65,- er i den gruppa, så nå er et sett enkle mellomringer til 65,- kroner på vei til en D40 nær meg :!: De jeg kjøpte er ihvertfall ikke plast. Skikkelig god byggekvalitet, i metall. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Noen husker sikkert at jeg har klaga over problemer med fargeprofiler i Lightroom? Sliter fortsatt med at bildet ser bra ut, så lenge jeg holder meg til Adobe-RGB, men at det blir matt og stusselig når jeg forskriftmessig konverterer til s-RGB.Hvordan gjør du dette? Det er flere måter som er "forskriftsmessig". Til foto bør "Perceptual" (oppfattet) eller "Relative Colorimetric" (relativt kolorimetrisk) brukes som rendering-alternativ. Prøv med og uten "Black Point Compensation". ... Hm? Du ga meg absolutt mat for hjernen her. Men jeg ser ikke hvordan jeg kan bruke det. Fra Lightroom konverteres bildet når det eksporteres. Og jeg kan ikke se at Export dialogen gir valgmuligheter når det gjelder Perceptual eller Relavtive. Heller ikke tilgang til Black Point Compensation. I hvert fall ikke i Export dialogen. For Elements har jeg satt fargeprofilen til adobe-RBG (valget Always Optimice for Print). Og så vidt jeg vet, er det en global endring. Hvis jeg lagrer på vanlig vis, kan jeg ikke se at det skjer noe med fila. Men, når jeg lagrer med Save for Web, da skjer det samme som i Lightroom. Bildet ser feil ut allerede når det forhåndsvises. Og heller ikke her finner jeg de alternativene du nevner. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 De jeg kjøpte er ihvertfall ikke plast. Skikkelig god byggekvalitet, i metall. Kult! Jeg leste ikke så nøye Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Fra Lightroom konverteres bildet når det eksporteres. Og jeg kan ikke se at Export dialogen gir valgmuligheter når det gjelder Perceptual eller Relavtive. Heller ikke tilgang til Black Point Compensation. I hvert fall ikke i Export dialogen.Jeg kjenner ikke Lightroom eller Elements i detalj, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan det skal gjøres der. I vanlig Photoshop må man velge "Convert to profile", der man kan sette disse valgene. Jeg vil tro at det kan gjøres i Elements på denne måten også, og egentlig vil jeg tro at Lightroom også har en slik funksjon... Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Ble for mye blanda ut Source og pils. Men men. Får komme meg i dusjen, blir vell litt bedre av det. Du skal bli med neste helg. Tror det er da jeg skal. Lokalt russetreff igår. Død idag. Argh, jeg hater disse idiotene som kommer og frister deg med alt ifra hjemmebrygget øl, til vin, cider og sprit. Gøy på landet! Lenke til kommentar
ElGorillos Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 De jeg kjøpte er ihvertfall ikke plast. Skikkelig god byggekvalitet, i metall. Hvilket SKU-nummer var det på de (Nikon) du kjøpte? EG Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Fra Lightroom konverteres bildet når det eksporteres. Og jeg kan ikke se at Export dialogen gir valgmuligheter når det gjelder Perceptual eller Relavtive. Heller ikke tilgang til Black Point Compensation. I hvert fall ikke i Export dialogen.Jeg kjenner ikke Lightroom eller Elements i detalj, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan det skal gjøres der. I vanlig Photoshop må man velge "Convert to profile", der man kan sette disse valgene. Jeg vil tro at det kan gjøres i Elements på denne måten også, og egentlig vil jeg tro at Lightroom også har en slik funksjon... Finner ikke noe Convert to profile i Elements. Det nærmeste jeg finner er altså Color Settings. Som gir meg anledning til å velge type fargeprofil, men ikke noe mer avansert enn det. Men. Jeg oppdaga nå noe interesant. Jeg sjekka File info i Elements, og der ser jeg "Color Space: Uncallibrated" eller bare "Color Space: ....". Så det vil altså si at Lightroom eksporterer filene uten fargeprofil, eller med feil fargeprofil, når jeg ber om å åpne bildet i Elements. Så da er det nok i Lightroom jeg bør konsentrere leitinga i første omgang. Dette irriterer vannet av meg. Hadde ikke disse problemene før. Har masse bilder på gang, som blir stående på vent. Levering av et bilde til salg må og vente til jeg får kontroll. EDIT: Kanskje på tide jeg lager en egen tråd om dette. Blir litt for detaljert til å være et typisk chattetema. Lightroom og Fargeprofiler Endret 1. mai 2009 av fototim Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2009 Tim, jeg eksporterte ett bilde i s-RGB, AdobeRGB og ProphotoRGB. Jeg ser faktisk ikke noe forskjell på min skjerm. Sjekket bildene i Preview og PS. Etter det jeg vet så er det ikke sånne valg i LR. Alt foregår i ProphotoRGB og fargeprofil velges ved export som du nevnte tidligere. Nå er jeg usikker på Elements, kan installere den siste som kom til Mac og sjekke. Trur det var nr. 6? Er det noe jeg hater så er det fargeprofiler, vurderer å kjøre s-RGB på alt utenom LR, som kun er prophotoRGB. Kjøpte en Epson skriver for noen måneder siden, utskriftene ser helt for jævlig ut. Holder meg til billige og greie Japanphoto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå