tomsi42 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 I morgen blir første skikkelige test av Tamrac Adventure 9 seken jeg kjøpte for en stund siden. Drar på business/pleasure tur til Helsinki i morgen. Jobber torsdag og fredag; bruker resten av pinsen til å utforske byen. Tar med 30D, 10-22mm, 17-70mm, 24mm og 50mm + blitz, minnekort osv. Samt jobb-laptop. Legger nok LowePro Slingshot AW100 i kofferten da den er greiere å ha med seg når jeg går på sightseeing. Eller burde jeg gå for noe enda mindre ? Tom Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det kan nok ta sin tid før D400 kommer. - D100 ble solgt i 15 kvartaler før arvtageren ble lansert - D200 ble solgt i 8 kvartaler før arvtageren ble lansert - D300 har vært i salg i 3 kvartaler Ellers så tror jeg vi vil få tre nye Nikon-kameraer i løpet av året: - D90, arvtageren til D80 - D300x, D300 med høyere oppløsning - D3x, D3 med høyere oppløsning Kanskje også en superbillig D30 som tar over for D40. Apropos det siste punktet, jeg har fundert litt på om ikke 1,5 crop-sensor er litt for dyrt hvis speilreflekskameraene skal bli ennå billigere. Kan det tenkes at vi får f.eks en krysning mellom kompaktkamera og speilrefleks med ennå mindre sensor? F.eks en svært kompakt mini-SLR med 3x crop-sensor, svært kompakt men utbyttbar optikk osv? Poenget mitt er at D200 er et godt kamera man burde kunne leve med inntil D400 kommer Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 /Burde/? Burde ikke du klart deg med MK III og da? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Han lurte på hva som ville gi minst DOF av en 60mm makro og en 100mm makro. Da har vi jo tre faktorer som påvirker DOF. Brennvidde, blender og avstand fra objektet. La oss da si at begge har konstant og lik blender på f/2.8, og fokusavstanden er 1:1. Vil det da bli lik DOF? Det jeg altså lurer på er om kortere avstand fra motivet vil kompensere for lengre brennvidde. Jeg tenker at det blir det samme, ettersom jeg ikke vet om en av faktorene spiller en større rolle enn den andre. Altså, brennvidde vs. avstand fra motivet.Som modin skriver vil DOF være den samme, men perspektivet på bildene vil være forskjellig og vil derfor kunne se ut som det er forskjeller. Har du en helt monoton bakgrunn (hvit vegg) uten noen tegninger, vil bildene også oppfattes som nesten helt like, men du vil muligens kunne oppfatte at veggen er "nærmere" motivet i bilde når du tar det med 100mm. Men DOF er lik; fokusavstanden "korrigerer" for forskjellen i fysisk blenderåpning. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 /Burde/? Burde ikke du klart deg med MK III og da? Nei jeg burde ikke det, siden den fokuserte dårligere enn 350D. Og da Canon nektet å inse problemet så gadd jeg ikke krangle mer med de. Nå idag har det jo kommet en endelig fix på problemet, så hadde vært morro å hørt med de hva problemet med å innrømme det tidligere var. Anyway, nå har jeg convertert 100% over til Nikon og angrer ikke uansett. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Fattern kunne ikke finne verken batterigrep eller makroobjektiv i thailand Han spurte derfor om det var noen andre objektiver jeg ville ha Vurderer kraftig å si Sigma 18-200 OS... Selv om jeg ikke er fan av sånne objektiv som påstår at de kan alt, så kunne det vært greit å ha på ferie o.l. Edit: Eller om jeg skal spørre om nikkor 85mm F/1.8 Endret 7. mai 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Edit: Eller om jeg skal spørre om nikkor 85mm F/1.8 Det er vel et mer fornuftig alternativ. Tom Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg ga han flere alternativer Nikon 16-85mm VR 24-85mm 85mm F/1.8 Sigma 105mm macro 10-20mm tokina 100mm macro Men ærlig talt så hadde jeg ikke forventet å få noe så dyrt uansett, så jeg har ingen forhåpninger Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Sigma 105mm burde jo være greit hvis du faktisk har lyst på makro. Men kan hende det er smartere å kjøpe det i Norge, siden det er Sigma. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Sigma 105mm burde jo være greit hvis du faktisk har lyst på makro. Men kan hende det er smartere å kjøpe det i Norge, siden det er Sigma. Er du en av de som påstår at alle sigma objektiver er dritt og smuldrer bare man ser litt for sterkt på de? Isåfall så må jeg si at jeg har 3 (4 egentlig) sigma objektiver som funker helt fint (30 1.4, 15-30, 70-300apo) Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Det finnes de som mener en mellomting og da Jeg har Siggy 24-70 f/2,8 som måtte justeres litt, en 10-20 som på avstander under 3m bommer i hytt og pine og har en kollega som bruker 12-24 på FF og som oppfører seg på samme vis. Det kan være greit å finne ut om det har vært slike problemer på det du ønsker deg og, siden det kan være styr å bytte og slikt. Ikke ett vondt ord om Sigma, EX-serien gir mye for pengene, når den funker. Endret 7. mai 2008 av Fulgu Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Sigma 105mm burde jo være greit hvis du faktisk har lyst på makro. Men kan hende det er smartere å kjøpe det i Norge, siden det er Sigma. Er du en av de som påstår at alle sigma objektiver er dritt og smuldrer bare man ser litt for sterkt på de? Isåfall så må jeg si at jeg har 3 (4 egentlig) sigma objektiver som funker helt fint (30 1.4, 15-30, 70-300apo) Neida, absolutt ikke. Har vurdert Sigma i flere situasjoner jeg også. Bare velger å stille meg litt kritisk, basert på andres erfaringer. Et par negative, men selvfølgelig mange positive. Sigma har jo flere gullkorn, men kjent for "mandagsobjektiver". Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg må bare si en ting: Alle som har jobb som techsupport har fått en stjerne i boken min. Ikke at jeg har trengt det, men hvordan de klarer å holde ut i den jobben forstår jeg ikke. Uten videre utdypning. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Fattern har kjøpt Tamron 90mm Macro til meg ^_^ Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Hehe, bortskjemt! Du får den i rett tid nå, bare ut å knipse! Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hehe, bortskjemt! Du får den i rett tid nå, bare ut å knipse! Bortskjemt? Vanlige folk hadde kanskje fått blitt med på tur til Thailand? Jeg får objektiv? Hva er dyrest? Får det på lørdag Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg ville heller har objektiv en sydentur om jeg ikke hadde hatt macro Lenke til kommentar
GLN Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg ville heller har objektiv en sydentur om jeg ikke hadde hatt macro Ta sydenturen, kjøp billig objektiv på turen, 2 fluer i 1 smekk Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Aaah, derfor jeg bruker så mye cash her i norge Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg valgte D80 fremfor tur til Roma, jeg betalte litt av den selv også... Med det samme vi er inne på kjøping i utlandet, fikk jeg batterigrepet og SB-800 i går, fra USA. Fikk ikke noe krav om toll eller mva :D:D Endret 7. mai 2008 av Aak1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå